Ny ordförande och vice ordförande i Klimatpolitiska rådet

Regeringen har utsett Cecilia Hermansson till ny ordförande och Björn Sandén till ny vice ordförande i Klimatpolitiska rådet från och med den 6 september 2022. Foto: Elisabeth Ohlson.

Regeringens beslut innebär att nuvarande vice ordförande Cecilia Hermansson tar över ordförandeskapet samtidigt som nuvarande ledamot Björn Sandén blir ny vice ordförande. De tillträder sina nya roller samtidigt som nuvarande ordförande Johan Kuylenstiernas lämnar rådet för att tillträda tjänsten som generaldirektör för forskningsrådet Formas.

Regeringen bekräftar med detta beslut Klimatpolitiska rådets eget förslag till nytt presidium. Detta är en ordning som är skapad för att stärka rådets oberoende i förhållande till regeringen.

Cecilia Hermansson är docent och forskare i fastighetsekonomi och finans vid KTH samt tidigare bland annat chefekonom vid Swedbank och ledamot av Finanspolitiska rådet. Hon har varit rådets vice ordförande sedan 1 januari 2021.

– Jag ser fram emot att leda Klimatpolitiska rådets arbete under en kritisk period. Rådet har en viktig roll i att bidra till att den nationella politiken håller kursen mot klimatmålen även när andra kriser kräver mycket uppmärksamhet, säger Cecilia Hermansson.

Björn Sandén har varit ledamot av Klimatpolitiska rådet sedan 1 juli 2021. Han är professor i innovation och hållbarhet på Chalmers tekniska högskola.

– Industrins omställning mot fossilfrihet och nollutsläpp får allt större uppmärksamhet. Det är en lovande utveckling men för att uppnå klimatmålen krävs fortsatt att politiken skapar rätt förutsättningar för innovation, introduktion och snabb uppskalning av hållbara lösningar, säger Björn Sandén.

Johan Kuylenstierna har varit ledamot av rådet sedan dess bildande den 1 januari 2018, först i rollen som vice ordförande och under de senaste ett och ett halvt åren som rådets ordförande.

– Klimatpolitiska rådet har byggt upp en stark ställning som oberoende granskare av den samlade politiken som förs för att nå klimatmålen. Arbetet tillsammans med ledamöter från så många olika expertområden har varit oerhört stimulerande och jag kommer att fortsätta att följa rådets arbete med stort intresse, säger Johan Kuylenstierna.

Rådets årliga rapport med utvärdering av regeringens politik i förhållande till klimatmålen kommer att presenteras i mars 2023.

Bilder

Ladda ned bild
Björn Sandén, ny vice ordförande i Klimatpolitiska rådet. Foto: Elisabeth Ohlson
Ladda ned bild
Cecilia Hermansson, ny ordförande i Klimatpolitiska rådet. Foto: Elisabeth Ohlson.
Ladda ned bild

Seminarium 24 maj om finanssektorns allt större roll i klimatomställningen20.5.2022 13:08:57 CEST | Pressmeddelande

Tydligare styrning och bättre förutsättningar för investeringar behövs för att accelerera klimatomställningen16.3.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Sverige har uppnått styrfart i klimatomställningen men nu behövs acceleration. För det krävs starkare koordinering mellan olika politikområden och tydligare styrning av regeringens myndigheter. Det är huvudbudskapet i årets rapport från Klimatpolitiska rådet som har utvärderat hur regeringens samlade politik påverkar möjligheterna att uppnå klimatmålen.