Kommunal

Ny överenskommelse för ökad anställningstrygghet

Efter konstruktiva förhandlingar så har Kommunal och Vårdföretagarna kommit överens om att de nya reglerna om särskild visstidsanställning kommer att bli tillämpliga på avtalsområdena vård och behandling samt omsorg och äldreomsorg. Det innebär att Kommunal nu säkerställt att den viktigaste anställningsskyddsfrågan inom paketet trygghet och omställning får fullt genomslag på avtalsområdena. Resultatet av förhandlingarna kommer stärka medlemmarnas ställning på arbetsmarknaden och öka tryggheten.
Johan Ingelskog, Avtalssekreterare Foto: Kommunal

— Den här överenskommelsen innebär att allmän visstidsanställning avskaffas här och ersätts med den nya anställningsformen särskild visstidsanställning, Det här kommer öka tryggheten och bidra till fler trygga anställningar för medlemmarna i Kommunal, säger Johan Ingelskog avtalssekreterare Kommunal

Parterna är nu överens om att tillämpa lagens regler om särskild visstidsanställning fullt ut. Förändringen från allmän visstidsanställning till särskild visstidsanställning innebär bland annat att konverteringstiden från sådan visstidsanställning till tillsvidareanställning halveras, från 2 år till 12 månader. Det innebär också en ny regel om beräkning av anställningstid, som leder till att tiden för konvertering och företrädesrätt kommer att uppnås snabbare mot dagens regler.

— Det är viktigt för Kommunal att vi har konkurrensneutrala avtal och efter konstruktiva förhandlingar har vi landat ännu en viktig pusselbit. Nu kommer de förbättrade reglerna om särskild visstidsanställning att tillämpas fullt ut. Det innebär att medlemmarna som jobbar inom privat vård och omsorg på dessa avtalsområden får likvärdiga villkor som på övriga arbetsmarknaden, säger Johan Ingelskog.

Mer information finns via länken: http://www.kommunal.se/nyhet/ny-overenskommelse-okad-anstallningstrygghet

Johan Ingelskog, Avtalssekreterare Foto: Kommunal

Kommunal

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.

Följ Kommunal

Senaste pressmeddelandena från Kommunal

Larmen inifrån förskolan: nedskärningarna drabbar barnens hälsa11.3.2024 13:06:00 CET | Pressmeddelande

Läget är pressat för många av Sveriges kommuner och nu förbereder sig personalen inom skola och förskola för den våg av nedskärningar som väntas i år. Nu kommer larmen inifrån om att nedskärningarna riskerar att leda till att läroplanen inte efterlevs. Personalen är även oroliga för att besparingarna i verksamheten kommer leda till sämre mående och hälsa hos barnen. Det visar en enkät som fackförbundet Kommunal gjort.