Ny plattform minskar energianvändningen för Jönköpings fastigheter

Jönköpings kommun har upphandlat en digital plattform av Siemens för att integrera alla kommunägda fastigheter i en och samma smarta infrastruktur. Målet är att kraftigt minska fastigheternas energianvändning.

– Vi är imponerade av Jönköpings kommuns ambitioner och tacksamma för förtroendet att få hjälpa till med kommunens digitaliseringsresa. Bostäder och service står för uppskattningsvis 40 procent av Sveriges totala energianvändning, och den måste minska kraftigt om Sverige ska nå sina klimat- och energimål. Då är kommunerna med sina stora fastighetsbestånd helt avgörande, säger Andreas Finnstedt, landschef för Siemens Smart Infrastructure i Sverige.

Den digitala plattformen kommer att ge nya samordningsmöjligheter för Jönköpings kommun, bland annat när det gäller säkerhets- och trygghetssystem som exempelvis brandlarm. Genom att samla alla informationsflöden i en gemensam plattform kommer kommunen också kunna göra avancerade analyser för energieffektivisering och -optimering.

– Den plattform som vi bygger nu öppnar upp helt nya möjligheter. Oavsett vilka frågor Jönköpings kommun vill prioritera i sitt fastighetsbestånd så kommer man att ha väldigt goda förutsättningar med all data samlad och strukturerad, säger Tomas Ek, Siemens projektledare i Jönköping.

Plattformen har upphandlats av Jönköpings kommun enligt lagen om offentlig upphandling, LOU. Den byggs med flexibel och enhetlig teknik som kommer att vara öppen för att integreras med andra system. Det kommer också att vara möjligt att bygga på ytterligare funktioner när nya behov uppstår med tiden. Underhålls- och uppgraderingskostnader kommer att bli betydligt lägre än i dagsläget.

– Vi är stolta över att ha tagit det här steget. Det möjliggör för oss att utveckla och optimera våra fastigheter samtidigt som vi kan förvalta dem så billigt som möjligt med hög bibehållen komfort för Jönköpings invånare. Kommunen har högt ställda mål inom bland annat klimat, energi och trygghet som den här plattformen kommer att hjälpa oss att nå, säger Michael Alm, projektledare på Jönköpings kommun.

Sveriges klimat- och energimål innebär att energianvändningen ska vara 50 procent effektivare till 2030 jämfört med 2005, i förhållande till BNP, Sveriges elproduktion ska vara förnybar år 2040 och de klimatpåverkande nettoutsläppen ska vara nere på noll senast 2045.

För mer information, kontakta:

Tomas Ek, projektledare, Siemens AB
070-871 92 78, tomas.ek@siemens.com

Mithra Pakdaman Kiasat, kommunikationsansvarig, Siemens AB
070-728 14 37, mithra.kiasat@siemens.com

Michael Alm, projektledare, Jönköpings kommun
michael.alm@jonkoping.se

Om Jönköpings kommun:
Jönköpings kommun är en expansiv kommun med cirka 140 000 invånare. Vid inköp av varor och tjänster görs offentlig upphandling enligt Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). Läs mer på jonkoping.se.

Siemens AG (Berlin och München) är ett ledande globalt teknikföretag som har stått för teknisk spetskompetens, innovation, kvalitet och tillförlitlighet i mer än 170 år. Verksamt runt om i världen fokuserar företaget på intelligent infrastruktur för byggnader och distribuerade energisystem, samt på automation och digitalisering inom process- och tillverkningsindustrin. Siemens kopplar samman de digitala och fysiska världarna för att gynna kunder och samhälle. Genom det separat förvaltade företaget Siemens Mobility, en ledande leverantör av smarta mobilitetslösningar för järnvägs- och vägtransporter, hjälper Siemens till att forma världsmarknaden för person- och godstrafik. Via sin majoritetsandel i det börsnoterade bolaget Siemens Healthineers är Siemens även en världsledande leverantör av medicinteknik och digitala hälsotjänster. Dessutom har Siemens en minoritetsandel i Siemens Energy, en global ledare inom överföring och generering av elkraft som börsnoterades den 28 september 2020. Under räkenskapsåret 2020, som avslutades den 30 september 2020, genererade Siemens-koncernen intäkter på 57,1 miljarder euro och ett nettoresultat på 4,2 miljarder euro. I slutet av räkenskapsåret 2020 hade företaget cirka 293 000 anställda världen över. Mer information finns på www.siemens.com.

Det första Siemensbolaget i Sverige grundades 1893. Från och med den 1 oktober 2020 består Siemens i Sverige av Siemens AB, Siemens Mobility AB, Siemens Financial Services AB, Siemens Healthcare AB, Siemens Industry Software AB och Mentor Graphics AB. Medarbetarantalet uppgår till runt 1 450 och under räkenskapsåret 2020 var omsättningen drygt 5,7 miljarder kronor. Mer information finns på www.siemens.se.