Ny podd från SvD avslöjar spelet bakom säljpyramiden Crowd1
Säljpyramiden Crowd1 skulle hjälpa miljontals människor ur fattigdom – och svenske it-ikonen Johan Staël von Holstein var affischnamnet.
– Jag trodde verkligen att det här bolaget borde få Nobels fredspris, säger it-profilen som nu för första gången pratar om sin turbulenta tid i dess ägarbolag.
Blenda-avsnittet “It-ikonen och pyramidpengarna” är inte bara en spännande historia i sig, den innehåller också initierade berättelser från insidan. Berättelser som aldrig tidigare mött offentlighetens ljus.
Lyssnaren leds genom historien av SvD:s näringslivsreporter Erik Wisterberg som har granskat Crowd1 sedan 2020. Producent är Daniel Persson Mora.
– Jag är väldigt glad över att så många nyckelpersoner valt att bryta tystnaden. Det här är en otrolig berättelse, och en granskning som verkligen kommer till liv i poddform, säger Erik Wisterberg.
Adam Svanell, värd och redaktör för Blenda, framhåller att en av ambitionerna med SvD:s podd-dokumentärer är att kombinera bra berättande med att avslöja sådant som inte tidigare är känt.
– ”It-ikonen och pyramidpengarna” är verkligen ett fint exempel på det. Förutom en helt osannolik story är det också en viktig granskning av ett företag som fått många att satsa sina pengar, säger Adam Svanell.
“It-ikonen och pyramidpengarna” är den femte dokumentären i SvD:s poddserie Blenda, där Svenska Dagbladets journalister berättar en ny historia varje gång. Bland de tidigare finns omtalade ”Barnidolen och skandalerna” om influencern Pontus Rasmusson, en podd som nominerats till Årets bevakning i Årets Dagstidning..
Tidigare i år släppte SvD även podd-dokumentären Dynastin som gav en unik inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansdynastier, familjen Stenbeck. Podden är idag Svenska Dagbladets enskilt mest framgångsrika publicering när det kommer till både räckvidd och nya prenumeranter.
”It-ikonen och pyramidpengarna” släpps idag, den 28 mars, för SvD:s prenumeranter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Wisterberg, reporter, SvD. Telefon: 0735-93 10 30. E-post: erik.wisterberg@svd.se.
Adam Svanell, dokumentärredaktör, SvD. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum