Ny podd från SvD avslöjar spelet bakom säljpyramiden Crowd1

Säljpyramiden Crowd1 skulle hjälpa miljontals människor ur fattigdom – och svenske it-ikonen Johan Staël von Holstein var affischnamnet.
– Jag trodde verkligen att det här bolaget borde få Nobels fredspris, säger it-profilen som nu för första gången pratar om sin turbulenta tid i dess ägarbolag.
Blenda-avsnittet “It-ikonen och pyramidpengarna” är inte bara en spännande historia i sig, den innehåller också initierade berättelser från insidan. Berättelser som aldrig tidigare mött offentlighetens ljus.
Lyssnaren leds genom historien av SvD:s näringslivsreporter Erik Wisterberg som har granskat Crowd1 sedan 2020. Producent är Daniel Persson Mora.
– Jag är väldigt glad över att så många nyckelpersoner valt att bryta tystnaden. Det här är en otrolig berättelse, och en granskning som verkligen kommer till liv i poddform, säger Erik Wisterberg.
Adam Svanell, värd och redaktör för Blenda, framhåller att en av ambitionerna med SvD:s podd-dokumentärer är att kombinera bra berättande med att avslöja sådant som inte tidigare är känt.
– ”It-ikonen och pyramidpengarna” är verkligen ett fint exempel på det. Förutom en helt osannolik story är det också en viktig granskning av ett företag som fått många att satsa sina pengar, säger Adam Svanell.
“It-ikonen och pyramidpengarna” är den femte dokumentären i SvD:s poddserie Blenda, där Svenska Dagbladets journalister berättar en ny historia varje gång. Bland de tidigare finns omtalade ”Barnidolen och skandalerna” om influencern Pontus Rasmusson, en podd som nominerats till Årets bevakning i Årets Dagstidning..
Tidigare i år släppte SvD även podd-dokumentären Dynastin som gav en unik inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansdynastier, familjen Stenbeck. Podden är idag Svenska Dagbladets enskilt mest framgångsrika publicering när det kommer till både räckvidd och nya prenumeranter.
”It-ikonen och pyramidpengarna” släpps idag, den 28 mars, för SvD:s prenumeranter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Wisterberg, reporter, SvD. Telefon: 0735-93 10 30. E-post: erik.wisterberg@svd.se.
Adam Svanell, dokumentärredaktör, SvD. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Rockbjörnen får ny look och intar populära klubbscenen på Söder29.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter 44 år får Aftonbladets musikpris Rockbjörnen en helt ny look, och låter fansen komma ännu närmare artisterna. Galan som äger rum den 5 september flyttar från torgen i city till populära Trädgården och den mindre klubbscenen under Skanstullsbron på Södermalm. Bara en sak är kvar av den gamla Rockbjörnen: fansen är juryn och röstar fram vinnarna.
Falkehed och Hammarström tillbaka till Aftonbladet25.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Prisbelönta journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström kommer hem till Aftonbladet. Från den 1 juni är de tillbaka på tidningen där karriärerna en gång började. Nu ser de fram emot att utveckla utrikesjournalistiken tillsammans med kollegorna på Aftonbladet.
Nyheter som musik – Aftonbladet och IN/LAB utforskar framtidens journalistik17.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En nyhetstjänst som presenterar nyheter i takt med AI-genererad musik – eller som en AI-genererad raplåt. Aftonbladet och Schibsteds innovationslabb IN/LAB tar nu AI till hjälp i ett experiment för att få fler unga att ta del av oberoende journalistik.
Aftonbladet tar upp kampen om kvinnorna – lanserar ny sajt11.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mode, skönhet, inredning, trädgård, resa och hälsa. Nu lanseras Aftonbladet Livsstil – en självklar destination för alla som vill bli inspirerade, hänga med i trender och få tips från Aftonbladets experter. Tillsammans med systersajten Godare når Aftonbladet Livsstil redan från start en miljon läsare i veckan.
Moa Gårdh ny produktchef på Aftonbladet10.5.2023 08:05:22 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet får en ny produktchef. Moa Gårdh, 33, ska leda utvecklingen av Sveriges största nyhetssajt. Hon kommer närmast från rollen som product manager i Aftonbladets utvecklingsteam och har tidigare arbetat med strategi för Schibsted News Media och på impact tech-bolaget Doconomy som levererar klimatberäkningstjänster. Hon tar också plats i Aftonbladets ledningsgrupp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum