Ny podd från SvD avslöjar spelet bakom säljpyramiden Crowd1

Medan SvD-podden Dynastin fortsätter hitta lyssnare släpper nu Svenska Dagbladet nästa stora poddsatsning i serien Blenda. Den här gången om Crowd1 – en rafflande historia om lögner, konflikter, polisrazzior och en känd svensk affärsman som skulle förändra världen.
SvD:s senaste Blenda-avsnitt avslöjar spelet bakom säljpyramiden Crowd1. I ”It-ikonen och pyramidpengarna” talar Johan Staël von Holstein för första gången ut om sin roll. Illustration: Henrik Malmsten/SvD

Säljpyramiden Crowd1 skulle hjälpa miljontals människor ur fattigdom – och svenske it-ikonen Johan Staël von Holstein var affischnamnet.

– Jag trodde verkligen att det här bolaget borde få Nobels fredspris, säger it-profilen som nu för första gången pratar om sin turbulenta tid i dess ägarbolag.

Blenda-avsnittet “It-ikonen och pyramidpengarna” är inte bara en spännande historia i sig, den  innehåller också initierade berättelser från insidan. Berättelser som aldrig tidigare mött offentlighetens ljus.

Lyssnaren leds genom historien av SvD:s näringslivsreporter Erik Wisterberg som har granskat Crowd1 sedan 2020. Producent är Daniel Persson Mora.

– Jag är väldigt glad över att så många nyckelpersoner valt att bryta tystnaden. Det här är en otrolig berättelse, och en granskning som verkligen kommer till liv i poddform, säger Erik Wisterberg.

Adam Svanell, värd och redaktör för Blenda, framhåller att en av ambitionerna med SvD:s podd-dokumentärer är att kombinera bra berättande med att avslöja sådant som inte tidigare är känt.

– ”It-ikonen och pyramidpengarna” är verkligen ett fint exempel på det. Förutom en helt osannolik story är det också en viktig granskning av ett företag som fått många att satsa sina pengar, säger Adam Svanell.

“It-ikonen och pyramidpengarna” är den femte dokumentären i SvD:s poddserie Blenda, där Svenska Dagbladets journalister berättar en ny historia varje gång. Bland de tidigare finns omtalade ”Barnidolen och skandalerna” om influencern Pontus Rasmusson, en podd som nominerats till Årets bevakning i Årets Dagstidning..

Tidigare i år släppte SvD även podd-dokumentären Dynastin som gav en unik inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansdynastier, familjen Stenbeck. Podden är idag Svenska Dagbladets enskilt mest framgångsrika publicering när det kommer till både räckvidd och nya prenumeranter.

”It-ikonen och pyramidpengarna” släpps idag, den 28 mars, för SvD:s prenumeranter.

Erik Wisterberg,  reporter, SvD. Telefon: 0735-93 10 30. E-post: erik.wisterberg@svd.se.
Adam Svanell, dokumentärredaktör, SvD. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se.

Erik Wisterberg, reporter SvD Näringsliv. Foto: Joakim Ståhl/SvD

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.