Ny podd sätter fokus på vithet

Idag släpps första avsnittet av Kan vi prata om vithet – en folkbildande samtalspodcast som sätter fokus på frågor om vithet och maktstrukturer. Podden leds av Teskedsordens generalsekreterare Lovisa Fhager Havdelin och entreprenören och demokratiagenten Barakat Ghebrehawariat som delar med sig av både personliga erfarenheter och kunskap kring vad vithet är och hur det påverkar oss alla.
Lovisa Fhager Havdelin och Barakat Ghebrehawariat. Foto: Magnus Ragnvid

Kan vi prata om vithet är sprungen ur insikten att vi i Sverige måste bli mer medvetna om de privilegier och normer som vithet medför och hur de upprätthåller rasistiska maktstrukturer. Men också tanken att alla kan vara med och bidra till förändring genom att våga prata om detta.

– Vi måste folkbilda mer om vithet och vitt privilegium i Sverige. Jag märker det varje gång jag lyfter frågan. Många blir arga och irriterade först för att sedan efter ett tag kunna ta det till sig. Det är komplexa frågor och det handlar inte om att peka finger utan om att vi tillsammans behöver höja blicken, säger Lovisa Fhager Havdelin.

I sex avsnitt tar sig Barakat och Lovisa an ämnet och samtalet sträcker sig från populärkultur till psykologi, om att vilja göra rätt men ändå göra fel, tips på hur man blir en vit allierad och en hel del förklaring av svåra ord. Samtalen är fyllda med värme, öppenhet och tips på hur alla kan vara möjliggörare av förändring.

En rad välkända personer, både internationella och svenska, gästar och delar med sig av sina erfarenheter. Bland annat forskaren och aktivisten Peggy Mcintosh och författaren Robin DiAngelo som båda skrivit uppmärksammade böcker om vithet. Amie Bramme Sey, Nina Åkestam, Kitimbwa Sabuni och Anna Serner gästar också.

– Jag har jobbat med de här frågorna i över tio år. Det går inte längre att avskriva frågan om vithet och privilegier som tyckande. Det finns mycket forskning som visar hur människor premieras eller diskrimineras på grund av sitt ursprung och utseende. Med podden hoppas jag att lyssnarna får nya perspektiv och verktyg så att vi tillsammans kan skapa förändring, säger Barakat Ghebrehawariat.

Kan vi prata om vithet finns tillgänglig på Spotify och iTunes och ett nytt avsnitt släpps varje onsdag.

Lyssna på första avsnittet här:

Jiang Millington
jiang.millington@teskedsorden.se

Lovisa Fhager Havdelin och Barakat Ghebrehawariat. Foto: Magnus Ragnvid
Kan vi prata om vithet. Foto: Magnus Ragnvid

Teskedsorden är en svensk stiftelse som arbetar med mångfaldsfrågor genom bland annat kulturprojekt riktade till barn och ungdomar i skolan. Stiftelsens ändamål är att bidra till en öppen dialog och riva murar som förhindrar människor att ta del av samhället på grund av etnicitet, social ställning, kön, ålder, religion eller politisk inriktning. Teskedsorden är icke-vinstdrivande och finansieras genom stöd från företag, stiftelser och privatpersoner. Besök www.teskedsorden.se för mer information.