Ny politisk idé från S hur besöksnäringen kan stärka samhället

Under ett besök i Sälen presenterar Socialdemokratiska riksdagsledamöter från näringsutskottet en ny politisk idé. Syftet med idén är att stärka hela landets utveckling där turismen kan vara med och bidra till investeringar för tillväxt och satsningar i den lokala orten.

Människor upplever ibland att förutsättningarna för att leva i Sveriges landsbygder har försämrats. Samhällsservicen blir sämre när skolor, vård och omsorg drabbas av nedskärningar eller apotek och butiker stänger igen. Socialdemokraterna har som mål att hela landet ska utvecklas och leva. Besöksnäringen är en stor tillgång och skapar arbetstillfällen runt om i hela landet. Nu presenterar Socialdemokraterna en politisk idé för att besöksnäringen ska kunna stärka tillväxten i landet än mer.

• Hela landet ska leva och utvecklas. Med en tillväxtpeng på gästnätter kan kommunerna tillsammans med besöksnäringen stärka den lokala tillväxten. Det ger både resurser för att göra nödvändiga investeringar och underhåll på infrastruktur, så som vägar, leder och parker som turismen sliter på, samt att pengarna kan användas för att stärka det lokala samhället och servicen, säger Helene Hellmark Knutsson, gruppledare Näringsutskottet (S)

Besöksnäringen är viktig för sysselsättningen, tillväxten och att hela landet ska leva men kräver samtidigt investeringar i kommuners infrastruktur. Många kommuner har idag inte tillräckliga resurser att både hantera de påfrestningar på samhällsservice och infrastruktur som ett stort antal turister innebär och även bidra till tillväxtsatsningar. En tillväxtpeng kan bidra till kostnader för infrastruktur, renhållning och andra kommunala verksamheter som utsätts för extra kostnader i en kommun med omfattande turism. Med en tillväxtpeng kan kommunen själva få behålla resurser som besöksnäringen hos dem genererar. På så sätt kan turismen vara med och stärka den lokala servicen och bidra till att kommunen kan göra nödvändiga satsningar på t ex infrastruktur som också stärker företagen.

• För Malung Sälens kommun är detta ett efterlängtat förslag. Vi har idag stora kostnader som är knutna till besöksnäringen så som räddningstjänst, stora investeringar för vatten och avlopp samt ett stort behov av fler kollektiva trafiklösningar. Förslaget innebär att våra kommunbor får ta del av resurser och skulle ge en möjlighet för oss att tillsammans med näringen ytterligare kunna utveckla besöksnäring, bland annat kollektivtrafiken och stärka den kommunala servicen, säger Hans Unander, kommunstyrelsens ordförande i Malung-Sälen (S).

Socialdemokraternas idé innebär en lagförändring som möjliggör för kommuner att lokalt kunna införa en turismavgift i form av tillväxtpeng. I många länder i Europa och delstater i USA finns möjligheter för kommuner, städer och delstater att ta ut en form av turismavgift, som för det mesta tas ut i form av övernattningsavgift. Kommunen lägger på en avgift på 10–30 kronor, eller eventuellt en procentsats, per hotellnatt eller campingnatt. Resurserna kan sedan återinvesteras i den lokala servicen och orten.

En avgift på 30 kronor per gästnatt i Sverige beräknas totalt ge en intäkt på närmare 2 miljarder kronor till kommunerna, enligt en utredning av Riksdagens utredningstjänst (om alla kommuner inför en turismavgift).

Den politiska idén ska nu testas och diskuteras inom Socialdemokraterna och kan bli partiets politik i framtiden.

Kommun

Intäkt**

Malung-Sälens kommun

28,9 mkr

Strömstad

24,4 mkr

Älvdalens kommun

23,2 mkr

Gotlands län

30 mkr

Åre kommun

18,6 mkr

Härjdedalens kommun

19,2 mkr

Piteå kommun

13,2 mkr

Kiruna kommun

15,6 mkr

**Bygger på siffror för antalet besöksnätter under 2018 om kommunen infört en tillväxtpeng om 30kr per gästnatt.

Presskontakt: Johannes Svensson, press@socialdemokraterna.se , 076-766 53 26

Pressbild Helene Hellmark Knutsson