Ny rapport avslöjar: Rutinmässigt djurplågeri i kända djurparker

Vilda djur misshandlas och tvingas leva under fruktansvärda förhållanden i många av världens mest kända djurparker. Det visar en studie gjord av World Animal Protection och Change for Animals Foundation.

Organisationerna har djupgranskat 12 djurparker och akvarier som är medlemmar i WAZA (World Association of Zoos and Aquariums) - den globala paraplyorganisationen för djurparker och akvarier som ska övervaka och stödja deras arbete för djurvälfärd. De har även gått igenom WAZA:s övriga 1 200 anläggningar. Det visar sig att 75% av dem erbjuder minst en möjlighet för närkontakt med vilda djur, ibland under extremt dåliga förhållanden.

Rapporten uppger att ett dussintal djurparker visar upp vilda djur i förnedrande situationer, främst stora kattdjur, delfiner, elefanter och människoapor. Ett exempel är stora kattdjur i en gladiatorliknande föreställning i stora amfiteatrar,[1], delfiner som används som surfbrädor[2], elefanter som spelar basket[3] och påklädda schimpanser i blöjor som kör runt på scooters[4]. Samtliga av dessa aktiviteter medför brutal träning för djuren.

-          Att tvinga vilda djur uppträda i cirkusliknande shower är totalt oacceptabelt. För djuren innebär det ett livslångt lidande, säger Roger Pettersson, generalsekreterare på World Animal Protection Sverige.

WAZA anger i sina riktlinjer att djur inte ska visas upp i föreställningar och att närkontakt med människor på ett sätt som innebär att djuren tvingas bete sig onaturligt inte ska tillåtas.

-          Rapporten visar att WAZA inte ser till att reglerna efterlevs.I Sverige är det Svenska Djurparksföreningen som är medlem i WAZA. Även många av de svenska djurparkerna är medlemmar i WAZA. Djurparkerna i Sverige och Svenska djurskyddsföreningen måste sätta hård press på WAZA, säger Roger Pettersson.

World Animal Protection rekommenderar att se vilda djur är i det vilda men framför allt att avstå från attraktioner som tillåter:

• Att besökarna får rida, röra vid eller badavilda djur
  • Att ta selfies med dem eller använda som fotorekvisita
  • Vilda djur i shower
  • Vilda djur med kläder eller på andra sätt beter sig mer människolikt än naturligt

De 12 anläggningarna som djupgranskats är:

• Dolphin Island (Resort World Sentosa) - Singapore
  • Zoo D’Amneville   - Frankrike
  • Jungle Cat World - Kanada
  • African Lion Safari - Kanada
  • Cango Wildlife Ranch - Sydafrika
  • Sea World - Australien
  • Sea World - San Antonio, USA
  • Zoo Marine - Portugal
  • Puy du Fou - Frankrike
  • Avilon Zoo - Filippomerma
  • Mystic Monkeys & Feather Wildlife Park - Sydafrika
  • Ichicara Elephant Kingdom – Japan

Fler bilder kan fås på begäran.

[1] Puy du Fou - Frankrike

[2] Marine - Portugal