Ny second hand i Göteborg – sätt priset själv på julklappen

Onsdagen den 7 december öppnar Göteborgs Stadsmission en butik med tillitskoncept på Kyrkogatan 23, mitt i centrala Göteborg, som en del av årets Julstad. Butikens koncept, som går ut på att kunderna själv bestämmer vilket pris de vill eller kan betala, ger fler möjligheten att handla julklappar.

– I en tid där alla inte har samma ekonomiska möjligheter och efterfrågan på second hand har ökat, känns det extra viktigt att skapa en välkomnande butik i jultider. Här ska alla ha råd att handla julklappar och saker till sig själva, säger Linus Bergström, verksamhetschef på Stadsmissionens second hand.

Samtidigt bidrar butiken till stadens utbud av hållbar shopping. Samarbetet mellan fastighetsägarna Vasakronan och Göteborgs Stadsmission tillgängliggör ett bra alternativ för en hållbar konsumtion, sett ur både ett socialt och ekonomiskt perspektiv, i ett cityläge där många människor rör sig.

– Storleken på din plånbok ska inte avgöra dina möjligheter att handla hållbart. Det här är en butik där alla får samma förutsättningar att handla, vilket känns extra viktigt i december och inför julen, säger Linus Bergström.

Förhoppningen är att detta blir en bestående plattform för att öka möjligheterna för göteborgarna att handla miljövänligt i form av återbruk och återanvänt.

– Stadsmissionens tillitsbutik är ett fint tillskott till årets Julstad. Det finns en allt större efterfråga att kunna handla mer hållbara julklappar och denna butik blir en bra komplettering till city i december, säger Jessica Westh affärsutvecklare på Göteborg & Co.

Information om tillitsbutiken

• Öppettider 7 – 31 december. Vardagar 11 – 18 och helger 11 – 16
  • I Vasakronans lokaler på Kyrkogatan 23
  • Swishbetalning
  • Butiken tar emot kläder, prylar, husgeråd, böcker mm – allt som är helt, rent och funktionellt. Det går inte att lämna större saker som möbler.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ruben Östlund regisserar publiken på Göteborg Film Festival4.1.2023 07:58:16 CET | Pressmeddelande

Biografens förmåga att skapa kollektiva upplevelser är oöverträffad. Men har samtidens scrollande på individuella skärmar skadat publikens förmåga att delta i en gemensam föreställning? Den dubbelt guldpalmsbelönade regissören, och filmfestivalens hedersordförande, Ruben Östlund vill gå till botten med biobesökarnas beteenden och engagemang. I föreställningen This Is Cinema! på Göteborg Film Festival tar han sig an den försoffade biopubliken för att skapa världens bästa biokultur.

13 nya anledningar att besöka Göteborg jubileumsåret 20233.1.2023 11:10:40 CET | Pressmeddelande

Historien upprepar sig: När Göteborg fyllde 300 år 1921 fick firandet skjutas upp i två år. Och samma sak hände 2021 när Göteborg fyllde 400 år; pandemin satte stopp för firandet. Men i juni startar äntligen Göteborgs Jubileumsfirande. Det blir en stor Jubileumsfestival som inleder sommaren. Och det är bara en av höjdpunkterna i Göteborg. Här listar vi 13 nya anledningar till att besöka Göteborg i år.

A new direct line from New York bolsters Gothenburg as a destination21.12.2022 13:05:47 CET | Press release

At the end of April next year, SAS starts a new direct flight between Gothenburg and New York. The direct link will mean a lot for more visitors to explore and choose Gothenburg. – It shows that there is great faith in Gothenburg as a destination. The development here is fantastic and good access to international metropoles can be the deciding factor in the competition with other cities, says Peter Grönberg CEO of Göteborg & Co.