Ny Sifo: Fyra av tio svenskar vill flyga mindre även efter pandemin

Under coronapandemin har antalet flygresor minskat dramatiskt. En Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt visar nu att efterfrågan på flygresor kommer att vara fortsatt lägre än innan pandemin. Fyra av tio svenskar, 39 procent, vill flyga mindre efter pandemin än före. Färre än en av fem, 17 procent, vill flyga mer.

– Under det gångna året har vi tvingats skaffa nya vanor och beteenden, inte minst när det gäller våra flygresor, vilket är bra för klimatet. Vi kan i vår undersökning se att många nu vill välja bort flyget även i framtiden, vilket tyder på en minskad efterfrågan för flyget och att ett nytt samhälle är på väg att växa fram, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Coronapandemin har påverkat flyget dramatiskt. Enligt siffror från Trafikanalys var resorna i inrikesflyget 60 procent färre i mars 2021 jämfört med i mars 2019, och resorna med utrikesflyg var under samma period 78 procent färre. Framtiden för Bromma och många andra flygplatser är nu oviss och många ställer sig frågan hur resandet kommer se ut när coronapandemin släppt greppet.

Enligt Sifo-undersökningen, som gjorts på uppdrag av Naturskyddsföreningen, vill fyra av tio flyga mindre efter pandemin än de gjorde innan. Hela 22 procent av svenskarna uppger att de vill flyga mycket mindre och 17 procent att de vill flyga något mindre. Färre än en av fem (17 procent) uppger att de vill flyga mer.

– Det är glädjande att så många människor säger att de inte vill flyga lika mycket som de gjorde innan pandemin. En minskad efterfrågan är ett steg på vägen mot klimatmålen. Men det krävs också att regeringen slutar subventionera flygande, inför klimatdeklarationer för långresor och satsar på hållbara alternativ som tåg, säger Johanna Sandahl.

Såväl kvinnor (28 procent) som män (15 procent) vill flyga mycket mindre efter pandemin och äldre svarar i högre grad än yngre att de vill flyga mindre.

Fakta: Om undersökningen

Sifo-undersökningen genomfördes under perioden 19–22 mars 2021 i form av en webbaserad undersökning och bygger på 1 124 intervjuer bland svenska allmänheten. Frågeställningarna var:

”Ta ställning till följande påstående om ditt liv efter coronapandemin jämfört med före pandemin: Jag vill resa med flyg: mycket mer, lika mycket, något mer, något mindre, mycket mindre, vet ej.”

Svenska hotade djur lever upp i 3D hos Google – Google och Naturskyddsföreningen vill öka kunskapen om hotade djur13.10.2021 12:07:05 CEST | Pressmeddelande

Fem hotade djur kan från och med idag upplevas virtuellt i 3D genom Googles sökmotor. Sök till exempel på fjällräv, tumlare i Östersjön eller vitryggig hackspett så framträder djuren på mobilskärmen i naturlig storlek på nära håll – som om de befann sig i samma rum eller på samma plats – för möjlighet att uppleva deras ljud, rörelseförmåga eller kanske ta en bild tillsammans. Den nya funktionen lanseras globalt i samband med att FN:s konferens om biologisk mångfald äger rum och är framtagen i samarbete med Naturskyddsföreningen.

Förbjud försäljning av bensin och diesel5.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen vill förbjuda försäljning av bensin och diesel samt förbjuda industrin att använda fossila bränslen – allt till 2030. Enligt föreningen är det både möjligt och nödvändigt. De fossila utsläppen måste ner till noll, och för att nå dit krävs ett förbud. Samtidigt är majoriteten av svenska folket positivt inställd till ett liv utan fossila bränslen, enligt en ny undersökning från Sifo som Naturskyddsföreningen beställt.

PÅMINNELSE: Digital pressträff om klimatkrisen – dags att förbjuda bensin och diesel4.10.2021 15:17:25 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen. På den första pressträffen presenteras en ny juridisk analys av hur ett förbud mot försäljning av bensin och diesel samt förbud mot att använda fossil energi inom industrin kan utformas. En ny opinionsundersökning av hur det svenska folket ställer sig till ett liv utan fossila bränslen presenteras också.

PRESSINBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen - dags att förbjuda bensin och diesel1.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen. På den första pressträffen presenteras en ny juridisk analys av hur ett förbud mot fossila bränslen kan utformas. Ett skarpt fossilförbud kan minska utsläppen med 75 procent. En ny opinionsundersökning av hur det svenska folket ställer sig till ett liv utan fossila bränslen presenteras också. Välkommen till en serie pressträffar vi egentligen hade velat se från våra politiker.

Ny rapport: Inredningsboom bidrar till klimatkrisen30.9.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Konsumtionen av möbler och inredning ökar dramatiskt, vilket ger stor negativ påverkan på både klimatet och åtgången av naturresurser. Men det finns lösningar. Att köpa begagnat ger stora klimat- och miljövinster – exempelvis går det att köpa sex begagnade soffor för samma belastning som en ny. Det visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen, som beräknat produkternas klimatutsläpp och resursförbrukning och sedan jämfört detta med att köpa nytt, köpa begagnat eller reparera.