Ny Sifo: Fyra av tio svenskar vill flyga mindre även efter pandemin

Under coronapandemin har antalet flygresor minskat dramatiskt. En Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt visar nu att efterfrågan på flygresor kommer att vara fortsatt lägre än innan pandemin. Fyra av tio svenskar, 39 procent, vill flyga mindre efter pandemin än före. Färre än en av fem, 17 procent, vill flyga mer.

– Under det gångna året har vi tvingats skaffa nya vanor och beteenden, inte minst när det gäller våra flygresor, vilket är bra för klimatet. Vi kan i vår undersökning se att många nu vill välja bort flyget även i framtiden, vilket tyder på en minskad efterfrågan för flyget och att ett nytt samhälle är på väg att växa fram, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Coronapandemin har påverkat flyget dramatiskt. Enligt siffror från Trafikanalys var resorna i inrikesflyget 60 procent färre i mars 2021 jämfört med i mars 2019, och resorna med utrikesflyg var under samma period 78 procent färre. Framtiden för Bromma och många andra flygplatser är nu oviss och många ställer sig frågan hur resandet kommer se ut när coronapandemin släppt greppet.

Enligt Sifo-undersökningen, som gjorts på uppdrag av Naturskyddsföreningen, vill fyra av tio flyga mindre efter pandemin än de gjorde innan. Hela 22 procent av svenskarna uppger att de vill flyga mycket mindre och 17 procent att de vill flyga något mindre. Färre än en av fem (17 procent) uppger att de vill flyga mer.

– Det är glädjande att så många människor säger att de inte vill flyga lika mycket som de gjorde innan pandemin. En minskad efterfrågan är ett steg på vägen mot klimatmålen. Men det krävs också att regeringen slutar subventionera flygande, inför klimatdeklarationer för långresor och satsar på hållbara alternativ som tåg, säger Johanna Sandahl.

Såväl kvinnor (28 procent) som män (15 procent) vill flyga mycket mindre efter pandemin och äldre svarar i högre grad än yngre att de vill flyga mindre.

Fakta: Om undersökningen

Sifo-undersökningen genomfördes under perioden 19–22 mars 2021 i form av en webbaserad undersökning och bygger på 1 124 intervjuer bland svenska allmänheten. Frågeställningarna var:

”Ta ställning till följande påstående om ditt liv efter coronapandemin jämfört med före pandemin: Jag vill resa med flyg: mycket mer, lika mycket, något mer, något mindre, mycket mindre, vet ej.”

Naturskyddsföreningen kritisk mot hanteringen av Gállok (Kallak)16.12.2021 12:06:43 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen är starkt kritisk till hanteringen av ärendet för brytningstillstånd för järnmalm i Gállok (Kallak). Direkt efter näringsminister Karl-Petter Thorwaldssons tillträde skickade näringsdepartementet en skrivelse till berörda samebyar om gruvärendet i Gállok, där samebyarnas möjlighet att yttra sig begränsades till ett par veckor. En ny gruva i närheten av världsarvet Laponia i Norrbotten skulle få enorma konsekvenser för både renskötseln och miljön i det unika området.

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.