Ny studie från Owl Labs: Arbetsgivare som inte erbjuder flexibilitet tappar anställda

En ny studie, The State of Hybrid Work Report 2022, från det kollaborativa teknikföretaget Owl Labs, där 2 000 respondenter i Norden har deltagit, varav 500 i Sverige, visar att nästan hälften (40%) av de anställda har bytt jobb under de senaste två åren, och av de som inte gjorde det söker 18% aktivt efter en ny jobbmöjlighet under 2022. Under de senaste två åren har anställda över hela världen anpassat sig till en livsstil utan fast arbetsplats och förväntar sig nu flexibilitet när det kommer till både varifrån och när de arbetar. För att behålla sina anställda och locka till sig nya topptalanger måste arbetsgivarna anpassa sig till de anställdas önskemål. De behöver nu arbeta om sina anställningsvillkor och policyer, erbjuda bättre förmåner och flexibelt arbete, annars är risken stor att personalkostnaderna skenar och tillväxten stannar av.

Flexibelt är den nya "hybrida"

I dagens arbetsklimat existerar knappt ett så kallat “9-till-5-jobb” längre. Det ‘nya’ normala är där flexibelt arbete accepteras av alla, arbetsgivare likväl som anställda. När, var och hur anställda arbetar betraktas också här som ett ömsesidigt beslut om samarbete mellan arbetsgivare och anställd.

Närmare hälften (43%) av arbetstagarna i Sverige skulle tacka nej till ett jobb om flexibla timmar inte erbjöds och var tredje, 30%, skulle tacka nej om de inte tilläts en flexibel arbetsplats. 1 av 3 (33%) av de anställda uppger att om en framtida arbetsgivare krävde att de skulle arbeta från kontoret på heltid skulle de tacka nej till jobberbjudandet. Anställda kräver flexibilitet och utan det kommer de inte att behålla (eller ta) jobbet, så enkelt är det.

De förmåner som skulle vara mest tilltalande hos en blivande arbetsgivare är flexibla arbetstimmar (43%), 4-dagars arbetsvecka (27%), flexibel arbetsplats (32%), och obegränsad semester i den mån det går (27%).

Studien visar också att den ideala balansen mellan arbete och kontor är tre dagar på kontoret och två dagar på distans.

Nästan hälften tror att distansarbete ger favorisering för de som arbetar på kontoret

Övergången till hybridarbete har skett snabbt och många försöker fortfarande ta reda på hur hybridarbere fungerar i praktiken. Som ett resultat finns det fortfarande oro kring att arbete på distans kan innebära att anställda går miste om jobbmöjligheter och annan favör. Hybridarbete kräver att arbetsgivare tar en djup titt på deras nuvarande policyer, utbildning av anställda, kontorsteknik och deras företagskultur för att anpassa sig till mer utspridda arbetsteam.

● 47% av anställda i Norden tror att det uppstår favorisering på grund av hur och var de anställda arbetar.

● 54% av de anställda i Norden tror att arbetsgivare tenderar att ha mer förtroende för kontorsarbetare på heltid än hybrid- eller distansarbetande anställda.

● En tredjedel (32%) av de kontorsanställda i Norden tycker att det är svårare att bygga relationer med distansarbetande kollegor

Frank Weishaupt, VD för Owl Labs säger: "Nu går vi in i nästa fas när det kommer till hur vi faktiskt arbetar och det är tydligt att arbetsgivare över hela Europa måste tillhandahålla flexibilitet över när, var och hur deras team arbetar för att säkerställa att de håller medarbetarna engagerade och nöjda. Att ge medarbetare större valmöjligheter över hur pass flexibelt de arbetar innebär också att chefer måste vara medvetna om eventuella fördomar de har mot anställda som tillbringar mindre tid på kontoret.”

2020 och 2021 - åren då “alla” bytte jobb

Studien visar att andel anställda som bytt jobb under de senaste två åren är stor i de fyra nordiska länderna. I både Danmark och Finland har närmare hälften, 47% respektive 46%, av de tillfrågade bytt jobb under de senaste två åren. I Sverige visar resultatet att två femtedelar (40%) sökt sig vidare, och i Norge är siffran 38%.

Resultaten från studien visar också att av de anställda i Norden som inte har bytt jobb under de senaste två åren, söker 16% aktivt efter en ny jobbmöjlighet 2022.

Undersökningens resultat visar att de tre främsta anledningarna för att arbetstagare i Norden söker sig vidare till ett nytt jobb under året är; bättre lön (32%), bättre karriärmöjligheter (32%) samt för att göra något de tycker om mer (26%).

Frank Weishaupt fortsätter: ”Det framgår också av vår forskning att anställda kräver mer av sina arbetsgivare idag, när det kommer till den övergripande tillfredsställelsen på jobbet. Att erbjuda en robust och flexibel uppsättning personalförmåner har aldrig varit viktigare för att behålla topptalanger.”

2022 ligger fokus på att behålla sin personal och att locka till sig topptalangerna

Medan åren 20–21 var en period då många anställda bytte jobb, är 2022 året då vi behöver kämpa för att behålla topptalanger. Arbetsgivare har varit tvungna att intensifiera sina strategier just för att behålla anställda. De har fått se över allt från förmåner, en rigorös introduktionsprocess och utbildningsportfölj till bättre sätt att använda modern, inkluderande teknik i det dagliga arbetet.

De främsta förmånerna som skulle övertyga anställda i Norden att stanna hos sin nuvarande arbetsgivare är; flexibla timmar (34%), 4-dagars arbetsvecka (26%), flexibel arbetsplats (26%) samt sjukförsäkring (23%).

Metaverse och bättre teknik på kontoret

Över 59% av cheferna i Norden tror att metaverse kan bli nästa stora omvälvande teknik på arbetsplatsen, men att metaverse inte kommer att infrias över en natt. Organisationer måste börja tänka på hur arbetet förändras och hur de kan utvecklas redan idag.

Teknik kommer också att spela en avgörande roll för att behålla topptalanger. Följaktligen vill många företag bygga mer moderna och inkluderande arbetsplatser som hjälper de anställda att trivas. Även om metaverse på kontoret kan verka långt borta, kan förbättrade videokonferensverktyg vara ett första steg för att skapa en mer inkluderande hybrid arbetsmiljö.

● 36% av de anställda i Norden säger att det finns utrymme för förbättrad videokonferensteknik

● 45% av de kontorsanställda i Norden tror att metaverse kan förbättra flexibelt och hybridarbete

Frank Weishaupt avslutar: “Teknik kommer att vara viktigt för att upprätthålla en engagerande och jämställd arbetsplats. Även om utbredningen av metaverse på jobbet kommer att ta tid så kommer enkla förbättringar av videokonferensupplevelsen att ha en betydande inverkan på den övergripande arbetsupplevelsen samt laganda och kultur.”

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i februari 2022 av Vitreous World där 2 000 företagsledare och chefer intervjuades i Norden (Sverige 500, Finland 500, Danmark 500 samt Norge 500).

Om Owl Labs

Owl Labs är ett teknikföretag som revolutionerar hur världen kommunicerar, genom sina inkluderande och uppslukande videoupplevelser. Owl Labs är dedikerat till att stärka organisationer som använder hybridarbete eller arbetar på distans med sin prisbelönta teknik och robusta produktsvit framtagen för moderna företag. Företagets flaggskeppsprodukt, Meeting Owl Pro, har en wifi-aktiverad, 360-graders kamera, mikrofon och högtalare med patentskyddad AI-teknik, som automatiskt fokuserar på den som pratar med hjälp av ljud och visuella signaler. År 2020 hedrades Meeting Owl Pro som en av tidningen TIMEs 100 bästa innovationer. Owl Labs fortsätter att förespråka hybridarbete med hjälp av sin årliga rapport State of Remote Work. Besök www.owllabs.eu för att lära dig mer om Owl Labs.

För mer information vänligen kontakta:
Björn Dahlgren, PR för Owl Labs i Norden, via Northern Link PR
bjorn@nlpr.se

Data from Incyte’s Robust and Progressing Oncology Portfolio to be Presented at 2022 EHA Annual Meeting26.5.2022 12:00:00 CEST | Press release

Incyte (Nasdaq:INCY) today announced that multiple abstracts featuring data from its oncology portfolio will be presented at the upcoming European Hematology Association 2022 (EHA2022) Congress (June 9-17; virtual and in Vienna). “We are committed to advancing science that can lead to solutions for patients with serious unmet medical needs, including those with cancer,” said Steven Stein, M.D., Chief Medical Officer, Incyte. “For that reason, we look forward to convening with the oncology community and presenting data from across our portfolio, including both Incyte-led and partnered programs.” Key abstracts accepted by EHA include: Oral Presentation Long-term Efficacy and Safety Results from an Ongoing Open-Label Phase 2 Study of Parsaclisib for the Treatment of Autoimmune Hemolytic Anemia (AIHA) (Abstract #S286. Session: Transfusion and Autoimmune Hemolytic Anemia. Session Time: Friday, June 10, 11:30 a.m. - 12:45 p.m.) Poster Presentations A Real-World Evaluation of the Association

H.I.G. Capital Expands Its Capital Formation Middle East Team with the Addition of Oliver Slade26.5.2022 12:00:00 CEST | Press release

H.I.G. Capital, LLC ("H.I.G."), a leading global alternative investment firm with over $49 billion of capital under management, is pleased to announce that Oliver Slade has joined the firm’s Capital Formation Group, as a Managing Director, based in Dubai. Oliver will be responsible for capital raising and investor relations activities in the Middle East. He has been based in the region since 2008 and has over 17 years of experience in alternative assets. Oliver joins H.I.G. from Partners Group, where he was the Head of Middle East and Africa, responsible for the development and capital raising activities across private markets funds and solutions in the region. Prior to Partners Group, Oliver held a similar role at GAM investments. Jordan Peer Griffin, Executive Managing Director and Global Head of Capital Formation, commented: “We are delighted to welcome Oliver to H.I.G. Given his experiences in the region, Oliver is a key addition to establish a local presence in the Middle East, wh

500 Billion Gallons of Water Prevented from Flooding Communities in 2021, Using Xylem Technology26.5.2022 12:00:00 CEST | Press release

Solutions from global water technology company Xylem (NYSE:XYL), helped prevent more than 500 billion gallons of polluted water from flooding communities in 2021, according to its annual Sustainability Report. The report highlights the Company’s work with customers and partners to solve the world’s greatest water challenges. It also details Xylem’s progress to reduce its operational footprint, including cutting Scope 1 and 2 greenhouse gas (GHG) emission intensity by 12 percent and water use by 22 percent, versus 2019. “It’s a great privilege to have a leading portfolio of technologies and services to help our customers and communities solve the water challenges so central to a more sustainable world,” said Patrick Decker, president and CEO of Xylem. “We have a responsibility to make a difference, working alongside our customers and partners, and the communities we all serve. That’s why our sustainability report is more than a set of numbers. It’s a report card on the difference we’re

SCREEN Increases Efforts to Reduce the Environmental Impact of the Semiconductor Industry26.5.2022 10:43:00 CEST | Press release

SCREEN Semiconductor Solutions Co., Ltd. (SCREEN SPE), a subsidiary of SCREEN Holdings Co., Ltd., has announced it will increase its efforts to reduce the company’s environmental overall impact. The SCREEN Group is committed to both achieving a sustainable global society and to improving its sustainable value (social value) and has formulated a medium-term management plan titled Sustainable Value 2023 targeting these goals. The plan identifies specific issues in each of the environmental, social, and governance (ESG) fields. Concerning the environment, SCREEN is working to provide products and services that actively contribute to the reduction of ecological burden. Its efforts include improving the environmental performance of its products, reducing the effects of its business activities on climate change, promoting effective utilization of water resources, increasing recycling of products and parts, and helping to preserve biodiversity. Concretely, SCREEN SPE seeks to reduce the impac

Legend Biotech Corporation (NASDAQ: LEGN) (Legend Biotech), a global biotechnology company developing, manufacturing and commercializing novel therapies to treat life-threatening diseases, today announced that the European Commission (EC) has granted conditional marketing authorization of CARVYKTI® (ciltacabtagene autoleucel; cilta-cel) for the treatment of adults with relapsed and refractory multiple myeloma (RRMM) who have received at least three prior therapies, including a proteasome inhibitor (PI), an immunomodulatory agent (IMiD) and an anti-CD38 antibody, and have demonstrated disease progression on the last therapy. Legend Biotech entered into an exclusive worldwide license and collaboration agreement with Janssen Biotech, Inc. (Janssen) to develop and commercialize cilta-cel in December 2017. CARVYKTI® is a chimeric antigen receptor T-cell (CAR-T) therapy featuring two B-cell maturation antigen (BCMA)-targeting single domain antibodies.1 CAR-T therapy is specifically developed