Ny studie från Owl Labs: Arbetsgivare som inte erbjuder flexibilitet tappar anställda

En ny studie, The State of Hybrid Work Report 2022, från det kollaborativa teknikföretaget Owl Labs, där 2 000 respondenter i Norden har deltagit, varav 500 i Sverige, visar att nästan hälften (40%) av de anställda har bytt jobb under de senaste två åren, och av de som inte gjorde det söker 18% aktivt efter en ny jobbmöjlighet under 2022. Under de senaste två åren har anställda över hela världen anpassat sig till en livsstil utan fast arbetsplats och förväntar sig nu flexibilitet när det kommer till både varifrån och när de arbetar. För att behålla sina anställda och locka till sig nya topptalanger måste arbetsgivarna anpassa sig till de anställdas önskemål. De behöver nu arbeta om sina anställningsvillkor och policyer, erbjuda bättre förmåner och flexibelt arbete, annars är risken stor att personalkostnaderna skenar och tillväxten stannar av.

Flexibelt är den nya "hybrida"

I dagens arbetsklimat existerar knappt ett så kallat “9-till-5-jobb” längre. Det ‘nya’ normala är där flexibelt arbete accepteras av alla, arbetsgivare likväl som anställda. När, var och hur anställda arbetar betraktas också här som ett ömsesidigt beslut om samarbete mellan arbetsgivare och anställd.

Närmare hälften (43%) av arbetstagarna i Sverige skulle tacka nej till ett jobb om flexibla timmar inte erbjöds och var tredje, 30%, skulle tacka nej om de inte tilläts en flexibel arbetsplats. 1 av 3 (33%) av de anställda uppger att om en framtida arbetsgivare krävde att de skulle arbeta från kontoret på heltid skulle de tacka nej till jobberbjudandet. Anställda kräver flexibilitet och utan det kommer de inte att behålla (eller ta) jobbet, så enkelt är det.

De förmåner som skulle vara mest tilltalande hos en blivande arbetsgivare är flexibla arbetstimmar (43%), 4-dagars arbetsvecka (27%), flexibel arbetsplats (32%), och obegränsad semester i den mån det går (27%).

Studien visar också att den ideala balansen mellan arbete och kontor är tre dagar på kontoret och två dagar på distans.

Nästan hälften tror att distansarbete ger favorisering för de som arbetar på kontoret

Övergången till hybridarbete har skett snabbt och många försöker fortfarande ta reda på hur hybridarbere fungerar i praktiken. Som ett resultat finns det fortfarande oro kring att arbete på distans kan innebära att anställda går miste om jobbmöjligheter och annan favör. Hybridarbete kräver att arbetsgivare tar en djup titt på deras nuvarande policyer, utbildning av anställda, kontorsteknik och deras företagskultur för att anpassa sig till mer utspridda arbetsteam.

● 47% av anställda i Norden tror att det uppstår favorisering på grund av hur och var de anställda arbetar.

● 54% av de anställda i Norden tror att arbetsgivare tenderar att ha mer förtroende för kontorsarbetare på heltid än hybrid- eller distansarbetande anställda.

● En tredjedel (32%) av de kontorsanställda i Norden tycker att det är svårare att bygga relationer med distansarbetande kollegor

Frank Weishaupt, VD för Owl Labs säger: "Nu går vi in i nästa fas när det kommer till hur vi faktiskt arbetar och det är tydligt att arbetsgivare över hela Europa måste tillhandahålla flexibilitet över när, var och hur deras team arbetar för att säkerställa att de håller medarbetarna engagerade och nöjda. Att ge medarbetare större valmöjligheter över hur pass flexibelt de arbetar innebär också att chefer måste vara medvetna om eventuella fördomar de har mot anställda som tillbringar mindre tid på kontoret.”

2020 och 2021 - åren då “alla” bytte jobb

Studien visar att andel anställda som bytt jobb under de senaste två åren är stor i de fyra nordiska länderna. I både Danmark och Finland har närmare hälften, 47% respektive 46%, av de tillfrågade bytt jobb under de senaste två åren. I Sverige visar resultatet att två femtedelar (40%) sökt sig vidare, och i Norge är siffran 38%.

Resultaten från studien visar också att av de anställda i Norden som inte har bytt jobb under de senaste två åren, söker 16% aktivt efter en ny jobbmöjlighet 2022.

Undersökningens resultat visar att de tre främsta anledningarna för att arbetstagare i Norden söker sig vidare till ett nytt jobb under året är; bättre lön (32%), bättre karriärmöjligheter (32%) samt för att göra något de tycker om mer (26%).

Frank Weishaupt fortsätter: ”Det framgår också av vår forskning att anställda kräver mer av sina arbetsgivare idag, när det kommer till den övergripande tillfredsställelsen på jobbet. Att erbjuda en robust och flexibel uppsättning personalförmåner har aldrig varit viktigare för att behålla topptalanger.”

2022 ligger fokus på att behålla sin personal och att locka till sig topptalangerna

Medan åren 20–21 var en period då många anställda bytte jobb, är 2022 året då vi behöver kämpa för att behålla topptalanger. Arbetsgivare har varit tvungna att intensifiera sina strategier just för att behålla anställda. De har fått se över allt från förmåner, en rigorös introduktionsprocess och utbildningsportfölj till bättre sätt att använda modern, inkluderande teknik i det dagliga arbetet.

De främsta förmånerna som skulle övertyga anställda i Norden att stanna hos sin nuvarande arbetsgivare är; flexibla timmar (34%), 4-dagars arbetsvecka (26%), flexibel arbetsplats (26%) samt sjukförsäkring (23%).

Metaverse och bättre teknik på kontoret

Över 59% av cheferna i Norden tror att metaverse kan bli nästa stora omvälvande teknik på arbetsplatsen, men att metaverse inte kommer att infrias över en natt. Organisationer måste börja tänka på hur arbetet förändras och hur de kan utvecklas redan idag.

Teknik kommer också att spela en avgörande roll för att behålla topptalanger. Följaktligen vill många företag bygga mer moderna och inkluderande arbetsplatser som hjälper de anställda att trivas. Även om metaverse på kontoret kan verka långt borta, kan förbättrade videokonferensverktyg vara ett första steg för att skapa en mer inkluderande hybrid arbetsmiljö.

● 36% av de anställda i Norden säger att det finns utrymme för förbättrad videokonferensteknik

● 45% av de kontorsanställda i Norden tror att metaverse kan förbättra flexibelt och hybridarbete

Frank Weishaupt avslutar: “Teknik kommer att vara viktigt för att upprätthålla en engagerande och jämställd arbetsplats. Även om utbredningen av metaverse på jobbet kommer att ta tid så kommer enkla förbättringar av videokonferensupplevelsen att ha en betydande inverkan på den övergripande arbetsupplevelsen samt laganda och kultur.”

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i februari 2022 av Vitreous World där 2 000 företagsledare och chefer intervjuades i Norden (Sverige 500, Finland 500, Danmark 500 samt Norge 500).

Om Owl Labs

Owl Labs är ett teknikföretag som revolutionerar hur världen kommunicerar, genom sina inkluderande och uppslukande videoupplevelser. Owl Labs är dedikerat till att stärka organisationer som använder hybridarbete eller arbetar på distans med sin prisbelönta teknik och robusta produktsvit framtagen för moderna företag. Företagets flaggskeppsprodukt, Meeting Owl Pro, har en wifi-aktiverad, 360-graders kamera, mikrofon och högtalare med patentskyddad AI-teknik, som automatiskt fokuserar på den som pratar med hjälp av ljud och visuella signaler. År 2020 hedrades Meeting Owl Pro som en av tidningen TIMEs 100 bästa innovationer. Owl Labs fortsätter att förespråka hybridarbete med hjälp av sin årliga rapport State of Remote Work. Besök www.owllabs.eu för att lära dig mer om Owl Labs.

För mer information vänligen kontakta:
Björn Dahlgren, PR för Owl Labs i Norden, via Northern Link PR
bjorn@nlpr.se

ReNAgade Therapeutics Continues Commitment to GanNA Bio and Glycan Biology27.4.2024 02:09:00 CEST | Press release

ReNAgade Therapeutics, a company unlocking the limitless potential for RNA medicines,today announced its ongoing commitment to exploring the therapeutic opportunity of glycobiology through support for ongoing research at GanNA Bio, and the integration of key individuals of GanNA Bio into the ReNAgade ecosystem. GanNA founders Carolyn Bertozzi, Ph.D., and Richard D. Cummings, Ph.D, will now serve as advisors to ReNAgade. “ReNAgade will continue to benefit tremendously from GanNA’s promising work in developing extra-hepatic delivery technology that helps expand the breadth and potential of our own RNA medicines,” said Brian Goodman, Co-founder of ReNAgade. “Delivery is foundational to ReNAgade’s mission to overcome the current limitations of RNA medicines. We believe the technology developed within GanNA will help further solidify ReNAgade’s leadership position as we continue advancing our unique, integrated therapeutic platform.” Formed in 2021 and invested in by ReNAgade, GanNA Bio har

HCLTech Reports FY24 Revenue of $13.3 Billion, up 5.4% YoY26.4.2024 22:06:00 CEST | Press release

HCLTech, a leading global technology company, today reported financial results for the fourth quarter and the full year ended March 31, 2024. The company reported full year revenue of $13.3 billion, up 5.4% YoY. Digital Services revenue grew by 5.3% (CC) and now contributes to 37.3% of IT Services revenue. HCLSoftware’s Annual Recurring Revenue came in at $1.02 billion. During FY24, the company won 73 large deals – 36 in Services and 37 in Software - that translated into TCV (new deal wins) of $9.76 billion, up 10% YoY. For the quarter, revenue came in at $3.43 billion, up 6% YoY. HCLTech won 21 large deals – 13 in Services and eight in Software, with a TCV of $2.29 billion during the quarter. In terms of geographies, Americas was the fastest growing region with 6.8% YoY (CC) growth followed by Europe, which grew by 5.5% YoY (CC). Industry vertical growth was led by Financial Services and Telecommunications, Media, Publishing & Entertainment. While Financial Services grew at 12.1% YoY

Kinaxis Positioned Highest on Ability to Execute in the Gartner® Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning Solutions26.4.2024 18:03:00 CEST | Press release

Kinaxis® Inc. (TSX:KXS), a global leader in end-to-end supply chain orchestration, today announced it has been named a Leader in the 2024 Gartner® Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning Solutions. Of the 20 vendors evaluated, Gartner positioned Kinaxis highest on Ability to Execute, marking the company’s 10th consecutive Leaders Quadrant within the report, a complimentary copy of which can be downloaded here. Kinaxis attributes its position to its patented concurrency approach and a proven track record of delivering innovative solutions against the foundation of its leading vision through the use of advanced technology such as AI, ML, and an intuitive user experience. Bolstered by a rich ecosystem of third-party implementation partners, Kinaxis continues to demonstrate that regardless of a customer’s industry, size, or maturity level, the company can be counted on to seamlessly orchestrate supply chain networks end-to-end from strategic planning to last-mile delivery. The recognitio

Vertex Announces European Commission Approval for KALYDECO ® to Treat Infants With Cystic Fibrosis Ages 1 Month and Older26.4.2024 17:43:00 CEST | Press release

Vertex Pharmaceuticals (Nasdaq: VRTX) today announced that the European Commission has granted approval for the label expansion of KALYDECO® (ivacaftor) for the treatment of infants down to 1 month of age with cystic fibrosis (CF) who have one of the following mutations in the cystic fibrosis transmembrane conductance regulator (CFTR) gene: R117H, G551D, G1244E, G1349D, G178R, G551S, S1251N, S1255P, S549N or S549R. “Today’s approval is an important milestone for the cystic fibrosis community. Treating CF early in life can potentially slow the progression of the disease, which is why it is so important to start treatment from a very young age,” said Carmen Bozic, M.D., Executive Vice President, Global Medicines Development and Medical Affairs, and Chief Medical Officer, Vertex. As a result of existing access agreements in Austria, Czech Republic, Denmark, Ireland, Norway, Sweden, and The Netherlands, eligible patients will have access to the expanded indication of KALYDECO® (ivacaftor)

Suzano 2023 annual report on Form 20-F26.4.2024 17:22:00 CEST | Press release