Ny studie från Owl Labs: Arbetsgivare som inte erbjuder flexibilitet tappar anställda
En ny studie, The State of Hybrid Work Report 2022, från det kollaborativa teknikföretaget Owl Labs, där 2 000 respondenter i Norden har deltagit, varav 500 i Sverige, visar att nästan hälften (40%) av de anställda har bytt jobb under de senaste två åren, och av de som inte gjorde det söker 18% aktivt efter en ny jobbmöjlighet under 2022. Under de senaste två åren har anställda över hela världen anpassat sig till en livsstil utan fast arbetsplats och förväntar sig nu flexibilitet när det kommer till både varifrån och när de arbetar. För att behålla sina anställda och locka till sig nya topptalanger måste arbetsgivarna anpassa sig till de anställdas önskemål. De behöver nu arbeta om sina anställningsvillkor och policyer, erbjuda bättre förmåner och flexibelt arbete, annars är risken stor att personalkostnaderna skenar och tillväxten stannar av.
Flexibelt är den nya "hybrida"
I dagens arbetsklimat existerar knappt ett så kallat “9-till-5-jobb” längre. Det ‘nya’ normala är där flexibelt arbete accepteras av alla, arbetsgivare likväl som anställda. När, var och hur anställda arbetar betraktas också här som ett ömsesidigt beslut om samarbete mellan arbetsgivare och anställd.
Närmare hälften (43%) av arbetstagarna i Sverige skulle tacka nej till ett jobb om flexibla timmar inte erbjöds och var tredje, 30%, skulle tacka nej om de inte tilläts en flexibel arbetsplats. 1 av 3 (33%) av de anställda uppger att om en framtida arbetsgivare krävde att de skulle arbeta från kontoret på heltid skulle de tacka nej till jobberbjudandet. Anställda kräver flexibilitet och utan det kommer de inte att behålla (eller ta) jobbet, så enkelt är det.
De förmåner som skulle vara mest tilltalande hos en blivande arbetsgivare är flexibla arbetstimmar (43%), 4-dagars arbetsvecka (27%), flexibel arbetsplats (32%), och obegränsad semester i den mån det går (27%).
Studien visar också att den ideala balansen mellan arbete och kontor är tre dagar på kontoret och två dagar på distans.
Nästan hälften tror att distansarbete ger favorisering för de som arbetar på kontoret
Övergången till hybridarbete har skett snabbt och många försöker fortfarande ta reda på hur hybridarbere fungerar i praktiken. Som ett resultat finns det fortfarande oro kring att arbete på distans kan innebära att anställda går miste om jobbmöjligheter och annan favör. Hybridarbete kräver att arbetsgivare tar en djup titt på deras nuvarande policyer, utbildning av anställda, kontorsteknik och deras företagskultur för att anpassa sig till mer utspridda arbetsteam.
● 47% av anställda i Norden tror att det uppstår favorisering på grund av hur och var de anställda arbetar.
● 54% av de anställda i Norden tror att arbetsgivare tenderar att ha mer förtroende för kontorsarbetare på heltid än hybrid- eller distansarbetande anställda.
● En tredjedel (32%) av de kontorsanställda i Norden tycker att det är svårare att bygga relationer med distansarbetande kollegor
Frank Weishaupt, VD för Owl Labs säger: "Nu går vi in i nästa fas när det kommer till hur vi faktiskt arbetar och det är tydligt att arbetsgivare över hela Europa måste tillhandahålla flexibilitet över när, var och hur deras team arbetar för att säkerställa att de håller medarbetarna engagerade och nöjda. Att ge medarbetare större valmöjligheter över hur pass flexibelt de arbetar innebär också att chefer måste vara medvetna om eventuella fördomar de har mot anställda som tillbringar mindre tid på kontoret.”
2020 och 2021 - åren då “alla” bytte jobb
Studien visar att andel anställda som bytt jobb under de senaste två åren är stor i de fyra nordiska länderna. I både Danmark och Finland har närmare hälften, 47% respektive 46%, av de tillfrågade bytt jobb under de senaste två åren. I Sverige visar resultatet att två femtedelar (40%) sökt sig vidare, och i Norge är siffran 38%.
Resultaten från studien visar också att av de anställda i Norden som inte har bytt jobb under de senaste två åren, söker 16% aktivt efter en ny jobbmöjlighet 2022.
Undersökningens resultat visar att de tre främsta anledningarna för att arbetstagare i Norden söker sig vidare till ett nytt jobb under året är; bättre lön (32%), bättre karriärmöjligheter (32%) samt för att göra något de tycker om mer (26%).
Frank Weishaupt fortsätter: ”Det framgår också av vår forskning att anställda kräver mer av sina arbetsgivare idag, när det kommer till den övergripande tillfredsställelsen på jobbet. Att erbjuda en robust och flexibel uppsättning personalförmåner har aldrig varit viktigare för att behålla topptalanger.”
2022 ligger fokus på att behålla sin personal och att locka till sig topptalangerna
Medan åren 20–21 var en period då många anställda bytte jobb, är 2022 året då vi behöver kämpa för att behålla topptalanger. Arbetsgivare har varit tvungna att intensifiera sina strategier just för att behålla anställda. De har fått se över allt från förmåner, en rigorös introduktionsprocess och utbildningsportfölj till bättre sätt att använda modern, inkluderande teknik i det dagliga arbetet.
De främsta förmånerna som skulle övertyga anställda i Norden att stanna hos sin nuvarande arbetsgivare är; flexibla timmar (34%), 4-dagars arbetsvecka (26%), flexibel arbetsplats (26%) samt sjukförsäkring (23%).
Metaverse och bättre teknik på kontoret
Över 59% av cheferna i Norden tror att metaverse kan bli nästa stora omvälvande teknik på arbetsplatsen, men att metaverse inte kommer att infrias över en natt. Organisationer måste börja tänka på hur arbetet förändras och hur de kan utvecklas redan idag.
Teknik kommer också att spela en avgörande roll för att behålla topptalanger. Följaktligen vill många företag bygga mer moderna och inkluderande arbetsplatser som hjälper de anställda att trivas. Även om metaverse på kontoret kan verka långt borta, kan förbättrade videokonferensverktyg vara ett första steg för att skapa en mer inkluderande hybrid arbetsmiljö.
● 36% av de anställda i Norden säger att det finns utrymme för förbättrad videokonferensteknik
● 45% av de kontorsanställda i Norden tror att metaverse kan förbättra flexibelt och hybridarbete
Frank Weishaupt avslutar: “Teknik kommer att vara viktigt för att upprätthålla en engagerande och jämställd arbetsplats. Även om utbredningen av metaverse på jobbet kommer att ta tid så kommer enkla förbättringar av videokonferensupplevelsen att ha en betydande inverkan på den övergripande arbetsupplevelsen samt laganda och kultur.”
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i februari 2022 av Vitreous World där 2 000 företagsledare och chefer intervjuades i Norden (Sverige 500, Finland 500, Danmark 500 samt Norge 500).
Om Owl Labs
Owl Labs är ett teknikföretag som revolutionerar hur världen kommunicerar, genom sina inkluderande och uppslukande videoupplevelser. Owl Labs är dedikerat till att stärka organisationer som använder hybridarbete eller arbetar på distans med sin prisbelönta teknik och robusta produktsvit framtagen för moderna företag. Företagets flaggskeppsprodukt, Meeting Owl Pro, har en wifi-aktiverad, 360-graders kamera, mikrofon och högtalare med patentskyddad AI-teknik, som automatiskt fokuserar på den som pratar med hjälp av ljud och visuella signaler. År 2020 hedrades Meeting Owl Pro som en av tidningen TIMEs 100 bästa innovationer. Owl Labs fortsätter att förespråka hybridarbete med hjälp av sin årliga rapport State of Remote Work. Besök www.owllabs.eu för att lära dig mer om Owl Labs.
För att se det här innehållet från cts.businesswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Se källversionen på businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20220510006041/sv/
Contact information
För mer information vänligen kontakta:
Björn Dahlgren, PR för Owl Labs i Norden, via Northern Link PR
bjorn@nlpr.se
Om
Följ Business Wire
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Business Wire
AI/ML Capabilities Fall Short of Executive Expectations, According to a New Global Study by SoftServe23.3.2023 12:05:00 CET | Press release
New data released today by SoftServe indicates a dramatically different understanding of the value of artificial intelligence and machine learning (AI/ML) among executives at software and digital native companies. Interest in AI/ML has been heightened with the recent release of tools such as ChatGPT and the rollout of AI-powered Microsoft Bing. However, SoftServe's survey of nearly 600 IT leaders across nine countries tells a story of significant eagerness for AI/ML, but a great disappointment with it. While 56% say leadership should consider AI/ML an urgent priority to drive business results, 52% say it should be a priority to retain and appeal to skilled talent. Conversely, 72% of IT leaders say their executive team does not fully understand the technical capabilities of AI/ML and its potential for business success. Furthermore, of those surveyed, 42% say their leadership is not treating AI/ML as urgently as it should be — to the point where this vital investment is falling down the
The House of Cannabis to Debut in SoHo on April 7 th , Ticket Sales Live23.3.2023 11:00:00 CET | Press release
Today, The House of Cannabis (THCNYC) announces tickets are on sale for an April 7th grand opening. The House of Cannabis is the first-ever, permanent home celebrating “high culture” and its impact on music, art, fashion, social reform and cultivation. Ten mind-bending, immersive experiences created by artists and filmmakers, transport guests through the many dimensions of cannabis culture. Tickets are available at www.thcnyc.com. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20230323005121/en/ THCNYC (Photo: Business Wire) “This is the first-ever physical home to shine light on the incredible ways that cannabis has influenced culture,” Robert Frey, CEO, Westside Museum LLC, said. “Whether you are a cannabis aficionado, have a recreational or medicinal relationship to the plant or are just canna curious, I think everyone will be amazed by the artistry and narrative behind the experiences. If you understand the cannabis commun
REPLY: "Everything can become a digital asset" Is the Paradigm Resulting From Reply's ‘Digital Assets Trends’ Research23.3.2023 09:00:00 CET | Press release
The digital asset market is growing exponentially. Thanks to blockchain technology and the new generation of operators using tokenization platforms, it is possible to turn everything that can be digitally archived into a digital asset, with recognised value and established ownership. This is what emerges from Reply's new ‘Digital Assets Trends’ research, based on the Reply SONAR platform. By analysing industry studies, scientific articles, patents, documents, and B2B content published in the last year, and integrating concrete experiences from Reply's clients, the study examines the main trends related to digital assets. Tokenization is the first step to bringing real-world assets and financial instruments onto the blockchain, representing an opportunity especially for those of an illiquid nature (e.g., high-value art, public infrastructure, private equity). The main advantages of tokens include the construction of a peer-to-peer network without intermediaries that also serves as a dec
European Mainframes Are Getting a Makeover23.3.2023 09:00:00 CET | Press release
As business returns to normal after recovering from the impact of the COVID-19 pandemic, enterprises in Europe are seeking innovative, cost-effective ways to combine mainframe dependability with the flexibility of the cloud, according to a new research report published today by Information Services Group (ISG) (Nasdaq: III), a leading global technology research and advisory firm. The 2023 ISG Provider Lens™ Mainframes — Services and Solutions report for Europe finds that an increased focus on updated IT infrastructure and digital transformation has led to a corresponding acceleration in the mainframe modernization services market. Although many companies still depend on them for reliability, availability and security, mainframes can be an albatross when it comes to innovation, the report says. Many European enterprises find they are unable to respond rapidly to the deployment of new or updated products. Enterprises that are still running mainframes recognize the need to update their le
Aqara Releases Video Doorbell G4 with Facial Recognition to Global Markets23.3.2023 09:00:00 CET | Press release
Aqara, a leading provider of smart home products, announces the wide availability of the Company’s first smart video doorbell, the G4, on global markets. This 1080p doorbell features wide compatibility with third-party smart home platforms such as Apple Home, Alexa and Google Home, and it is equipped with on-device AI to enable local facial recognition alerts and automation. Together with the Company’s indoor cameras, the video doorbell G4 helps users keep an eye on their homes, families and visitors anytime, anywhere. The device is now available on Aqara’s Amazon brand stores in both North America (US, Canada) and Europe (France, Germany, Italy, Spain, UK) as well as via selective Aqara retailers worldwide1. Similar to Aqara’s Camera Hub G3, the Aqara Smart Video Doorbell G4 features AI-based facial recognition, which is executed locally on device for faster response and privacy protection. Moreover, facial recognition of the doorbell can be used as an automation trigger, allowing use
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum