Ny tunnelbana i Köpenhamn – 17 nya stationer invigs

Den 29 september invigs metrons Cityring i Köpenhamn. I 8 år har utbyggnationen av tunnelbanenätet i Köpenhamn pågått och med 17 nya stationer kan man nu ta sig runt hela staden under jord.

Köpenhamns metro Fotograf: Büro Jantzen / Metroselskabet

Med öppnandet av metrons nya Cityring kan man nu snabbt kan ta sig direkt ned i Köpenhamns tunnelbanenät när man ankommer till Københamns Hovedbanegård. Därifrån kan man ta sig till Østerbro, Nørrebro, Vesterbro och Frederiksberg. Nya knutpunkter för metron blir Frederiksbergs Station och Kongens Nytorv. I och med öppnandet av Cityringen kommer Köpenhamns metro ha 39 stationer.

Alla stationer på den nya Cityringen ligger under jord och den sammanlagda längden av den nya tunneln är 15,5 km. Byggarbetet med Cityringen är det största byggprojektet i Köpenhamn sedan Christian IV byggde Christianshavn på 1600-talet.

Köpenhamns metro invigdes i oktober 2002 med sträckan Nørreport-Vestamager. Tågen är förarlösa och varje tågsätt består av tre vagnar och rymmer upp till 300 personer. Samtliga tunnelstationer använder dubbla dörrar, det vill säga en dörr på tåget och en på stationen. Orsaken till detta är främst säkerhet, en åtgärd för att förhindra att resenärer ska ramla ned på spåret.

Köpenhamns metro Fotograf: Büro Jantzen / Metroselskabet
Köpenhamns metro Fotograf: Tuala Hjarnø / Metroselskabet
Tunnelbygget av Cityringen Fotograf: Pelle Rink / Metroselskabet
Passagerare på metro station Fotograf: Büro Jantzen / Metroselskabet

Stevns Klint Experience- ett nytt upplevelsecenter10.10.2022 21:04:12 CEST | Pressmeddelande

Stevns Klint Experience, Sydsjälland, är ett nytt upplevelsecenter som öppnar den 12 oktober med att Danmarks drottning Margrethe klipper av invigningsbanden. Stevns Klint togs upp på UNESCO:s världsarvslista 2014, eftersom det är det bästa platsen i världen att se spåren från asteroiden som för 66 miljoner för flera år sedan bidrog till utrotningen av mer än 50 procent av allt liv på jorden, inklusive dinosaurierna. Stevns Klint Experience blir ett nytt centrum för kultur och spridning av kunskapen om världsarvet.

Lätt att göra gröna val som turist i Danmark27.9.2022 08:57:16 CEST | Pressmeddelande

VisitDenmark medverkar i ”Sustainable Travel: Where Next?”. En helt ny dokumentärserie som skapats av Sustainable Travel International. Serien belyser hur den globala rese- och turismsektorn vidtar åtgärder för att skydda vår planet och dess värdefulla destinationer. I ett av avsnitten visar VisitDenmark upp sitt hållbarhetsarbete som ett sådant exempel. Dokumentärserien har premiär den 27 september, dagen som Förenta Nationernas (FN) instiftat som Världsturismdagen. I serien kan man se den viktiga roll som turismen spelar för hållbar utveckling.

Historien om Tivoli och dess grundare26.8.2022 16:18:42 CEST | Pressmeddelande

Inne på Tivoli i Köpenhamn finns en staty av en man som nästan alla som besökt nöjesparken passerat, men som väldigt få reflekterat över. Statyn föreställer Tivolis grundare och skapare, Georg Carstensen. Den 31:a augusti kommer nöjesparken hylla hans 210:e födelsedag. Men vem var då denna man och hur kom det sig att han kom på att Köpenhamn behövde en nöjespark? Här är historien bakom mannen som gjorde Danmark festligare och Tivoli till Danmarks mest besökta turistattraktion.