Ny tunnelbana i Köpenhamn – 17 nya stationer invigs

Den 29 september invigs metrons Cityring i Köpenhamn. I 8 år har utbyggnationen av tunnelbanenätet i Köpenhamn pågått och med 17 nya stationer kan man nu ta sig runt hela staden under jord.

Köpenhamns metro Fotograf: Büro Jantzen / Metroselskabet

Med öppnandet av metrons nya Cityring kan man nu snabbt kan ta sig direkt ned i Köpenhamns tunnelbanenät när man ankommer till Københamns Hovedbanegård. Därifrån kan man ta sig till Østerbro, Nørrebro, Vesterbro och Frederiksberg. Nya knutpunkter för metron blir Frederiksbergs Station och Kongens Nytorv. I och med öppnandet av Cityringen kommer Köpenhamns metro ha 39 stationer.

Alla stationer på den nya Cityringen ligger under jord och den sammanlagda längden av den nya tunneln är 15,5 km. Byggarbetet med Cityringen är det största byggprojektet i Köpenhamn sedan Christian IV byggde Christianshavn på 1600-talet.

Köpenhamns metro invigdes i oktober 2002 med sträckan Nørreport-Vestamager. Tågen är förarlösa och varje tågsätt består av tre vagnar och rymmer upp till 300 personer. Samtliga tunnelstationer använder dubbla dörrar, det vill säga en dörr på tåget och en på stationen. Orsaken till detta är främst säkerhet, en åtgärd för att förhindra att resenärer ska ramla ned på spåret.

Köpenhamns metro Fotograf: Büro Jantzen / Metroselskabet
Köpenhamns metro Fotograf: Tuala Hjarnø / Metroselskabet
Tunnelbygget av Cityringen Fotograf: Pelle Rink / Metroselskabet
Passagerare på metro station Fotograf: Büro Jantzen / Metroselskabet

Conde Nast Travellers läsare har sagt sitt: Bornholm är Europas näst bästa semesterö7.10.2019 20:56:23 CESTPressmeddelande

I mycket fint sällskap och i tuff konkurrens är den danska ön Bornholm 2:a på det internationella resemagasinet Condé Nast Travellers lista över Europas bästa semesteröar. I magasinets Readers’ Choice Award 2019 har 600 000 personer röstat på sina favoriter och Bornholm blev kårad som den näst bästa ön i kategorin ”Top Islands in Europe” – före bland andra Kreta, Sicilien, Korsika och Mallorca. På första plats kom den kroatiska ön Hvar. Förra året knep den grekiska ön Mykonos 1:a platsen.