Tyska Turistbyrån

Ny tysklandsbiljett under 2023

Dela
I Tyskland har federala och delstatliga regeringarna enats om en gemensam lösning för en fortsättning på den framgångsrika 9-eurobiljetten. Starten av den nya biljetten är planerad till våren 2023. Biljetten kommer att kosta 49 euro och vara tillgänglig både digitalt och som plastkort. Den kommer att gälla i en månad i taget.
Hinterzarten © GNTB/Francesco Carovillano
Hinterzarten © GNTB/Francesco Carovillano

Liksom 9-eurobiljetten gäller 49-eurobiljetten för alla vanliga bussar, tunnelbanor, förortståg och spårvagnar, samt för andra klass lokaltåg och regionaltåg. Den är inte giltig på fjärrtåg som ICE eller IC.

Som föregångaren kommer biljetten troligen att kunna köpas via Deutsche Bahns kundcenter, via lokaltrafikens appar och hemsidor samt via järnvägsappen DB Navigator. Biljetten på 49 euro kan redan förbeställas från Hamburger Verkehrsverbund (HVV).

De federala och delstatliga regeringarna enades redan i oktober om att det borde finnas en efterföljande modell för biljetten. Redan då stod det klart att det skulle kosta 49 euro per månad och finnas tillgängligt både digitalt och som plastkort. Under onsdagen den 2 november enades de federala och delstatliga regeringarna om en gemensam lösning.

-        Attraktivt, digitalt, enkelt: nu är vägen fri för den största taxereformen för kollektivtrafiken i Tyskland, säger transportminister Volker Wissing. Det har aldrig varit så lätt för människor i vårt land att använda bussar och tåg. Vi tror på mobilitet och på att skydda klimatet med attraktiva erbjudanden."

Några lokala bolag har redan visat hur det kan göras: Berlin har till exempel lanserat en biljett på 29 euro. Den är giltig från oktober till december för 29 euro per månad i hela staden. I distriktet Lüchow-Dannenberg (Niedersachsen) har det funnits en årsbiljett på 365 euro sedan september.

9 euro biljetten en succé

Biljetten på nio euro var en stor framgång och många utnyttjade det billiga kortet för att med tåg ta sig runt i Tyskland. Biljetten var tillgänglig under sommarmånaderna i år och gällde på alla lokala tåg och bussar, däremot inte på de tvärregionala snabbtågen.

Syftet med biljetten var att låta bilen stå, utforska det lokala området och ge fler möjlighet att upptäcka nya delar av landet. Enligt förbundet för tyska transportföretag (VDV) var den tre månader långa specialbiljettkampanjen inom lokal kollektivtrafik en total succé. Runt 52 miljoner biljetter såldes i hela landet under hela perioden. Dessutom fanns det mer än tio miljoner prenumeranter som fick biljetten automatiskt.

Bra för klimatet: CO2-besparingar

Enligt VDV gjordes runt en miljard resor per månad mellan juni och augusti med 9-euro-biljetten. Av dessa beräknas cirka tio procent annars skulle ha gjorts med bil. Detta sparade cirka 1,8 miljoner ton CO2 under tre månader. Det är ungefär samma effekt som om det hade varit en hastighetsbegränsning på tyska motorvägar i ett år.

Enligt VDV var 20% nya kunder som normalt inte använder lokal kollektivtrafik. Biljetten användes främst i städer. På landsbygden var responsen bara hälften så hög på grund av den sämre infrastrukturen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Hinterzarten © GNTB/Francesco Carovillano
Hinterzarten © GNTB/Francesco Carovillano
Ladda ned bild

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Om Tyska Turistbyrån:

Tysklands turistbyrå (GNTB) är Tysklands nationella turistorganisation. Den arbetar på uppdrag av det federala ministeriet för ekonomi och klimatåtgärder för att representera Tyskland som turistland och finansieras av ministeriet i enlighet med ett beslut som fattats av den tyska förbundsdagen. I nära samarbete med den tyska resebranschen och partner och branschorganisationer inom den privata sektorn utvecklar GNTB strategier och marknadsföringskampanjer för att främja Tysklands positiva image utomlands som turistmål och uppmuntra turister att besöka landet.

Fokus på hållbarhet och digitalisering

GNTB främjar hållbar och framtidsinriktad turism i linje med den tyska regeringens mål. Fokus ligger här på hållbarhet och digitalisering.

Hållbarhet har varit ett centralt ämne i mer än ett decennium och vi engagerar oss i det som en strategisk fråga inom alla delar av organisationen. Vår organisation följer en strategi med tre pelare som kombinerar kunskapsdelning med externa partner och en stödjande kommunikationsstrategi med vårt interna hållbarhetsinitiativ. GNTB främjar ansvarsfull turism, ett viktigt tillväxtområde, genom att visa upp Tyskland som ett hållbart och inkluderande resmål på den internationella resemarknaden. Detta är särskilt viktigt eftersom pandemin har påskyndat den globala förändringen av resenärernas värderingar mot ett större socialt och miljömässigt ansvarstagande.

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande

Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye