Ny tysklandsbiljett under 2023
Liksom 9-eurobiljetten gäller 49-eurobiljetten för alla vanliga bussar, tunnelbanor, förortståg och spårvagnar, samt för andra klass lokaltåg och regionaltåg. Den är inte giltig på fjärrtåg som ICE eller IC.
Som föregångaren kommer biljetten troligen att kunna köpas via Deutsche Bahns kundcenter, via lokaltrafikens appar och hemsidor samt via järnvägsappen DB Navigator. Biljetten på 49 euro kan redan förbeställas från Hamburger Verkehrsverbund (HVV).
De federala och delstatliga regeringarna enades redan i oktober om att det borde finnas en efterföljande modell för biljetten. Redan då stod det klart att det skulle kosta 49 euro per månad och finnas tillgängligt både digitalt och som plastkort. Under onsdagen den 2 november enades de federala och delstatliga regeringarna om en gemensam lösning.
- Attraktivt, digitalt, enkelt: nu är vägen fri för den största taxereformen för kollektivtrafiken i Tyskland, säger transportminister Volker Wissing. Det har aldrig varit så lätt för människor i vårt land att använda bussar och tåg. Vi tror på mobilitet och på att skydda klimatet med attraktiva erbjudanden."
Några lokala bolag har redan visat hur det kan göras: Berlin har till exempel lanserat en biljett på 29 euro. Den är giltig från oktober till december för 29 euro per månad i hela staden. I distriktet Lüchow-Dannenberg (Niedersachsen) har det funnits en årsbiljett på 365 euro sedan september.
9 euro biljetten en succé
Biljetten på nio euro var en stor framgång och många utnyttjade det billiga kortet för att med tåg ta sig runt i Tyskland. Biljetten var tillgänglig under sommarmånaderna i år och gällde på alla lokala tåg och bussar, däremot inte på de tvärregionala snabbtågen.
Syftet med biljetten var att låta bilen stå, utforska det lokala området och ge fler möjlighet att upptäcka nya delar av landet. Enligt förbundet för tyska transportföretag (VDV) var den tre månader långa specialbiljettkampanjen inom lokal kollektivtrafik en total succé. Runt 52 miljoner biljetter såldes i hela landet under hela perioden. Dessutom fanns det mer än tio miljoner prenumeranter som fick biljetten automatiskt.
Bra för klimatet: CO2-besparingar
Enligt VDV gjordes runt en miljard resor per månad mellan juni och augusti med 9-euro-biljetten. Av dessa beräknas cirka tio procent annars skulle ha gjorts med bil. Detta sparade cirka 1,8 miljoner ton CO2 under tre månader. Det är ungefär samma effekt som om det hade varit en hastighetsbegränsning på tyska motorvägar i ett år.
Enligt VDV var 20% nya kunder som normalt inte använder lokal kollektivtrafik. Biljetten användes främst i städer. På landsbygden var responsen bara hälften så hög på grund av den sämre infrastrukturen.
Nyckelord
Kontakter
Helen Wiberg
Tel:+46 8 665 18 85helen.wiberg@germany.travelBilder
Om
Om Tyska Turistbyrån:
Tysklands turistbyrå (GNTB) är Tysklands nationella turistorganisation. Den arbetar på uppdrag av det federala ministeriet för ekonomi och klimatåtgärder för att representera Tyskland som turistland och finansieras av ministeriet i enlighet med ett beslut som fattats av den tyska förbundsdagen. I nära samarbete med den tyska resebranschen och partner och branschorganisationer inom den privata sektorn utvecklar GNTB strategier och marknadsföringskampanjer för att främja Tysklands positiva image utomlands som turistmål och uppmuntra turister att besöka landet.
Fokus på hållbarhet och digitalisering
GNTB främjar hållbar och framtidsinriktad turism i linje med den tyska regeringens mål. Fokus ligger här på hållbarhet och digitalisering.
Hållbarhet har varit ett centralt ämne i mer än ett decennium och vi engagerar oss i det som en strategisk fråga inom alla delar av organisationen. Vår organisation följer en strategi med tre pelare som kombinerar kunskapsdelning med externa partner och en stödjande kommunikationsstrategi med vårt interna hållbarhetsinitiativ. GNTB främjar ansvarsfull turism, ett viktigt tillväxtområde, genom att visa upp Tyskland som ett hållbart och inkluderande resmål på den internationella resemarknaden. Detta är särskilt viktigt eftersom pandemin har påskyndat den globala förändringen av resenärernas värderingar mot ett större socialt och miljömässigt ansvarstagande.
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Hemma-hos-semester på privat herrgård20.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under de senaste årtiondena har gods och herrgårdar i den nordtyska regionen Mecklenburg genomgått omfattande renoveringar. Många av dessa historiska hus har nya verksamhetsområden och drivs av ägarna, som sätter sin egen prägel på husen utifrån sina intressen och färdigheter.
Stjärnskådning från sängen – i genomskinliga bubbeltält15.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under mottot ”Släck lamporna – tänd stjärnorna” erbjuder Schloss Krugsdorf övernattning i så kallade bubbeltält. Tälten ligger i slottsparken och lockar med en förtrollande panoramavy och fri utsikt över en spektakulär stjärnhimmel. För den som inte vill laga mat ute erbjuder slottet en romantisk middag med en gourmetkock.
F.d fängelse blir nytt hotell i Wismar12.11.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
I juni 2024 öppnade hotell Das Kittchen mitt i Wismars historiska stadskärna. Byggnaden från 1890 var tidigare bland annat en ungdomsanstalt och flera detaljer från dess är fortfarande synliga. Fönstren på framsidan är gallerförsedda, och även inuti byggnaden finns galler bevarade.
Upplev tre världshav på nära håll5.11.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
I början av nästa år kommer Meeresmuseum i Stralsund att utvidgas med ett nytt stort akvarium i form av ett karibiskt rev med dess marina invånare. En 80 kvadratmeter stor lutande glasruta, synlig från tre våningsplan, gör att revet kan upplevas från vattenytan ner till botten, som vid en dykning. Utöver det Karibiska havet finns även akvarium som visar djur och natur i Stilla havet och Indiska oceanen.
Tyska Turistbyrån lanserar innovativ AI-influencer31.10.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
Tyska Turistbyrån lanserar sitt första AI-projekt och använder därmed artificiell intelligens i ytterligare en dimension för att marknadsföra Tyskland som resedestination internationellt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum