Ny undersökning: Kramar är ganska okej på jobbet – men var försiktig med flirtandet

Kärlek på jobbet? Ja, visst! Men de flesta svenskar vill ogärna se kollegornas kärleksuttryck på arbetsplatsen. Få arbetsgivare verkar dessutom ha riktlinjer för de situationer som kan uppstå vid kärleksrelationer på jobbet, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Eftersom vi tillbringar en stor del av vår vakna tid på jobbet är det inte konstigt att många par träffas där. Därför är lite förvånande att många företag verkar sakna en policy kring kärlek på arbetsplatsen. Det är bra om det är tydligt för alla vad som gäller, så att man kan undvika jävsituationer eller att någon hamnar i beroendeställning, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup.

Få arbetsgivare verkar ha riktlinjer för vad som gäller kring kärleksrelationer på arbetsplatsen. Bara elva procent av svenskarna jobbar på arbetsplatser med en policy kring kärlek på jobbet, och lika många uppger att det finns oskrivna regler att förhålla sig till. De resterande 78 procenten har ingen policy eller känner inte till om det finns någon policy kring kärlek på jobbet.

Kramar är ganska okej – men var försiktig med flirtandet
Den nya Work Life-undersökningen visar också att många svenskar vill att kollegorna undviker kärleksuttrycken på arbetsplatsen. Bara drygt en av tio tycker att det är okej att flirta på jobbet och fem procent att det är okej att kyssas. Att kramas är däremot mer accepterat. Fyra av tio svenskar, 39 procent, tycker att det är okej med kramar på jobbet.

– Kärlek kan ju bidra till positiv energi även i arbetslivet. Men det är också viktigt att agera professionellt, så även om det känns självklart – ta det försiktigt med att visa upp kärleken på jobbet, säger Elisabeth Skol.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under januari 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 307 personer har svarat på undersökningen. Frågorna var:

Har ditt företag någon policy kring kärlek på jobbet?

Ja, det finns uttryckliga regler kring detta

11%

Nej, men det finns oskrivna regler

11%

Nej, det finns varken oskrivna eller skrivna regler

40%

Tveksam, vet ej

38%

Vilka kärleksuttryck är okej på arbetsplatsen?

Kramar

39%

Gulliga smeknamn

17%

Flirt över telefonen (via t.ex sms/chatt)

15%

Flirt över datorn (via t.ex email/chatt)

14%

Flirta

13%

Alla former av kärleksyttringar

9%

Kyssar

5%

Hånglande

2%

Inget av ovanstående

41%

Svarspersonerna tilläts ange fler än ett svar. Svaren summerar därför inte till 100 procent.

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.