Ny undersökning: Kramar är ganska okej på jobbet – men var försiktig med flirtandet

Kärlek på jobbet? Ja, visst! Men de flesta svenskar vill ogärna se kollegornas kärleksuttryck på arbetsplatsen. Få arbetsgivare verkar dessutom ha riktlinjer för de situationer som kan uppstå vid kärleksrelationer på jobbet, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Eftersom vi tillbringar en stor del av vår vakna tid på jobbet är det inte konstigt att många par träffas där. Därför är lite förvånande att många företag verkar sakna en policy kring kärlek på arbetsplatsen. Det är bra om det är tydligt för alla vad som gäller, så att man kan undvika jävsituationer eller att någon hamnar i beroendeställning, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup.

Få arbetsgivare verkar ha riktlinjer för vad som gäller kring kärleksrelationer på arbetsplatsen. Bara elva procent av svenskarna jobbar på arbetsplatser med en policy kring kärlek på jobbet, och lika många uppger att det finns oskrivna regler att förhålla sig till. De resterande 78 procenten har ingen policy eller känner inte till om det finns någon policy kring kärlek på jobbet.

Kramar är ganska okej – men var försiktig med flirtandet
Den nya Work Life-undersökningen visar också att många svenskar vill att kollegorna undviker kärleksuttrycken på arbetsplatsen. Bara drygt en av tio tycker att det är okej att flirta på jobbet och fem procent att det är okej att kyssas. Att kramas är däremot mer accepterat. Fyra av tio svenskar, 39 procent, tycker att det är okej med kramar på jobbet.

– Kärlek kan ju bidra till positiv energi även i arbetslivet. Men det är också viktigt att agera professionellt, så även om det känns självklart – ta det försiktigt med att visa upp kärleken på jobbet, säger Elisabeth Skol.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under januari 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 307 personer har svarat på undersökningen. Frågorna var:

Har ditt företag någon policy kring kärlek på jobbet?

Ja, det finns uttryckliga regler kring detta

11%

Nej, men det finns oskrivna regler

11%

Nej, det finns varken oskrivna eller skrivna regler

40%

Tveksam, vet ej

38%

Vilka kärleksuttryck är okej på arbetsplatsen?

Kramar

39%

Gulliga smeknamn

17%

Flirt över telefonen (via t.ex sms/chatt)

15%

Flirt över datorn (via t.ex email/chatt)

14%

Flirta

13%

Alla former av kärleksyttringar

9%

Kyssar

5%

Hånglande

2%

Inget av ovanstående

41%

Svarspersonerna tilläts ange fler än ett svar. Svaren summerar därför inte till 100 procent.

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Tre av tio tänker byta jobb i början av 20202.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Svenskarna är sugna på att inleda det nya decenniet med att byta jobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Hela 29 procent uppger att de helt säkert tänker byta jobb det närmaste halvåret. Dessutom funderar ytterligare 31 procent på att byta jobb, vilket innebär att hela sex av tio går i tankarna på att inleda det nya året med att byta arbetsgivare. Dessutom är män är något mer bytesbenägna än kvinnor.

Handeln vänder till positiv jobbprognos – men transportsektorn bromsar in10.12.2019 08:16:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln vänder från negativ till positiv jobbprognos och förväntar sig ett något ökat behov av arbetskraft under det första kvartalet 2020, med en sysselsättningstrend på +4 procent. Samtidigt pekar prognosen för transport- och logistiksektorn nedåt jämfört med föregående kvartal, med en sysselsättningstrend på +3 procent för börjar av nästa år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +4 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Energisektorn inleder det nya året med stark jobbprognos10.12.2019 08:13:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom energisektorn förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det första kvartalet 2020, med en optimistisk sysselsättningstrend på +10 procent. Det är ett rejält uppsving jämfört med inledningen på 2019, då jobbprognosen i energisektorn låg på +1 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +4 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Östra Götaland inleder nya året med jobbtillväxt10.12.2019 08:10:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivare i Östra Götaland förväntar sig inleda det nya året med en något ökad efterfrågan på arbetskraft. Jobbprognosen för det första kvartalet 2020 ligger på +7 procent, en liten ökning jämfört med föregående kvartal. Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ligger på +4 procent och framför allt i storstadsregionerna, storföretag och offentlig sektor är jobbprognoserna dämpade, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.