Ny undersökning: Svensk fisk innehåller höga halter av PFAS

Svensk fisk som säljs i matbutiker innehåller höga halter av PFAS. Det visar en ny undersökning från Naturskyddsföreningen som presenteras idag. Högst halter uppmättes i löjrom från Bottenviken, gös från Mälaren och Hjälmaren samt lax från Vänern och Bottenviken.

– Det är djupt oroande. Våra svenska sjöar och vattendrag som vi älskar är förorenade med PFAS och därmed också alla djur som lever där. Sverige måste stoppa utsläppen till miljön och förbjuda PFAS nu, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen har tillsammans med analysföretaget Eurofins undersökt halterna av de extremt svårnedbrytbara miljögifterna PFAS i fisk, rom, skaldjur och nöt- och griskött från Sverige. Halterna har sedan ställts i relation till EU:s hälsobaserade riktvärde, som på vetenskaplig grund anger hur mycket PFAS en människa högst kan få i sig totalt per vecka från mat, vatten och luft, utan att riskera sin hälsa. I exemplen har vi utgått från vad en person som väger 70 kg maximalt kan få i sig.

När det gäller fisk från de svenska sjöarna och Östersjön ser det dystert ut. Genom att bara äta en portion gös eller lax överskrids gränsen för hur mycket PFAS som är tolerabelt att få i sig totalt per vecka. Värst av alla testade livsmedel är svensk löjrom. Sill från Västkusten sticker ut som det med lägst PFAS-halt från vattenriket – siffrorna visar att det går utmärkt att äta över 2 kilo Västkustsill varje dag.

– Att äta mat med höga halter PFAS någon enstaka gång är ingen fara, men gör man det ofta ökar halten PFAS i kroppen och det ökar risken för negativa hälsoeffekter, som försämrat immunförsvar, svårare att få barn, påverkan på kolesterolvärden, leverskador och vissa sorters cancer, säger Cecilia Hedfors, sakkunnig miljögifter på Naturskyddsföreningen.

Trots att de flesta fiskarna i Naturskyddsföreningens undersökning överskrider EU:s hälsobaserade riktvärde, så klarar de EU:s gränsvärde för livsmedel. Men i gös från Mälaren och Hjälmaren, samt i lax från Östersjön och Vänern, låg PFAS-halten över EU:s gränsvärde för barnmat.

– Här måste Livsmedelsverket omgående uppdatera sina kostråd. Även gös från Mälaren och Hjälmaren måste ingå i de fiskar som barn ska undvika, säger Cecilia Hedfors, sakkunnig miljögifter på Naturskyddsföreningen.

I svenskt gris- och nötkött hittades ingen PFAS alls, vilket tyder på att deras vatten och foder vid just dessa gårdar inte är förorenat.

Läs undersökningen här.

FAKTARUTA: PFAS

PFAS är samlingsnamnet för tusentals så kallade ämnen högflorerande ämnen. De har skapats för att stöta bort fett, smuts och vatten. Ämnena är extremt svårnedbrytbara och kan öka risken för bland annat cancer, fertilitetsproblem samt påverka immunförsvaret.