Ny undersökning: Sveriges bibliotekarier tänker inte ange papperslösa

Fler än nio av tio bibliotekarier avvisar förslaget om en anmälningsplikt, som innebär att yrkesgruppen kan bli skyldig att ange papperslösa personer. Det visar en undersökning från fackförbundet DIK som släpps idag. Bara 3 procent av de biblioteksanställda tycker att förslaget är bra.

Tidöpartierna M, L, Kd och Sd har förslagit att myndigheter och kommuner ska bli skyldiga att informera Migrationsverket och Polismyndigheten när de kommer i kontakt med personer som vistas i Sverige utan tillstånd. Det innebär att bibliotekarier kan bli skyldiga att ange papperslösa personer.

I en färsk undersökning svarar 86 procent av DIK:s biblioteksanställda medlemmar att förslaget är mycket dåligt och 7 procent att det är ganska dåligt. Bara 3 procent tycker att förslaget är bra.

– DIK:s bibliotekariemedlemmar har tydligt uttryckt att förslaget om anmälningsplikt bör skrotas. Det strider mot flera internationella konventioner och står dessutom i bjärt kontrast till bibliotekslagen som slår fast att biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla. Vi kräver att förslaget i sin helhet omedelbart dras tillbaka, säger Anna Troberg, förbundsordförande i DIK.

DIK:s medlemmar, som arbetar på bibliotek runt om i landet, uttrycker stor oro kring förslaget som de anser är både oetiskt och omänskligt. I enkäten skriver hundratals bibliotekarier att de om förslaget blir verklighet kommer att vägra ange någon och många skriver att de hellre skulle få sparken eller byta yrke.

– Att människor drar sig för att söka vård, skicka sina barn till skolan eller ta del av information och kultur på biblioteket skulle inte motverka det ”skuggsamhälle” regeringen säger sig vilja komma åt. Tvärtom skulle det leda till mer utsatthet, otrygghet och misstänksamhet. En anmälningsplikt hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle, säger Anna Troberg, förbundsordförande i DIK.

Om undersökningen

1 891 biblioteksanställda DIK-medlemmar har svarat på frågan om vad de tycker om det politiska förslaget om anmälningsplikt. Ta del av undersökningen här.

Frågan ingick i en större enkät om arbetsmiljön på biblioteken och enkätens svarsfrekvens var 42 procent. Övriga delar av enkäten kommer att redovisas i en separat rapport som presenteras i september 2023.