Ny undersökning visar: Hållbarhetsarbetet en framgångsfaktor när folk letar ny arbetsgivare

Fyra av tio svenskar tycker att det är mycket viktigt att arbetsgivaren har ett aktivt hållbarhetsarbete när de söker nytt jobb. Särskilt avgörande är det när arbetsgivare ska rekrytera unga – där svarar så många som hälften att det är mycket viktigt, visar senaste undersökningen från Manpower Work Life.

– De senaste åren har samhällsdebatten präglats av hållbarhetsfrågor och de diskussionerna förs förstås på arbetsplatsen också. Vårt bästa tips till företagsledare är att se hållbarhetsarbetet som en möjlighet att skapa intern stolthet och bli en mer attraktiv arbetsgivare, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup.

Det råder stor konsensus bland arbetssökande svenskar kring vikten av att en potentiell arbetsgivare har ett aktivt hållbarhetsarbete. 38 procent i undersökningen uppger att det är mycket viktigt och 43 procent svarar att det är ganska viktigt. Unga under 30 år står ut i undersökningen där hälften, 49 procent, tycker att det är mycket viktigt och 40 procent att det är ganska viktigt. I en tidigare Work Life-undersökning från 2019 uppgav dessutom 85 procent att de tycker att det är viktigt att arbetsgivaren tar ansvar för att minska klimatpåverkan.

– Coronakrisen betyder att det är svårt att fortsätta som vanligt för de allra flesta, men det betyder inte att vi kan eller bör pausa hållbarhetsarbetet. Om de vanliga diskussionerna känns avlägsna kan ni hålla samtal om arbetsmiljön i ett läge där många jobbar hemma, eller om hur ni som företag kan ställa om när samhället öppnar upp igen, säger Mikael Jansson.

ManpowerGroups egna hållbarhetsarbete är centrerat runt tre pelare som syftar till att förbättra anställningsarbeten för morgondagens talanger, bygga upp ny kompetens för en föränderlig arbetsmarknad, samt att värna om mångfald och jämställdhet på arbetsplatsen.

Fakta: ManpowerGroups Hållbarhetsarbete 2019

• Mellan 2018 och 2019 sänktes koldioxidutsläppen genererade av ManpowerGroups flygresor med 10 procent, totalt var utsläppen 111 ton. Sedan 2012 har koldioxidutsläpp genererade av flygresor sänkts med 52 procent.
  • Under 2019 påbörjades arbetet med att genomföra en helt digitaliserad rekrytering, som både bidragit till fördomsfri rekrytering såväl som ett minskat resande inom företaget.
  • 8 av 10 fakturor skickas digitalt med inbesparad miljöpåverkan på ca 14 000 kg CO2.

Helene Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio Demoskop på uppdrag av ManpowerGroup under december 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 3 878 personer har svarat på undersökningen. Frågan som ställdes var:

När du söker ett nytt jobb, hur viktigt är det för dig att arbetsgivaren har ett aktivt hållbarhetsarbete?

Alla

Man

Kvinna

Annat

Upp till 29 år

Mellan 30 till 45 år

46 år och upp

Mycket viktigt

Ganska viktigt

Inte så viktigt

Inte alls viktigt

Vet ej/ingen åsikt

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Prognos: Arbetsgivare fruktar sämre arbetsmarknad än under finanskrisen9.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen slår hårt mot sysselsättningen i Sverige under det kommande kvartalet, enligt en prognos från svenska arbetsgivare. Prognosen är en av de svagaste i hela Europa. Sysselsättningstrenden ligger på dystra -12 procent för det tredje kvartalet 2020, en minskning på hela 22 procentenheter jämfört med prognosen inför andra kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Digitala matchningstjänster för jobb under coronakrisen25.5.2020 07:53:56 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har lett till att tjänster som hjälper folk ut på arbetsmarknaden har flyttat till digitala kanaler, vilket gör att fler får tillgång till hjälpen oavsett var i landet man befinner sig. Bara under april kom 100 personer i arbete efter att ha gått stöd- och matchningsprogrammet hos Manpower. Arbetsförmedlingen öppnar nu upp för att fler arbetssökande ska få ta del av tjänsten.