Ny version av Panorama - för ännu bättre överblick över Sveriges klimatomställning

Panorama är ett öppet verktyg som visualiserar en väg till målet om nettonollutsläpp 2045. Nu lanseras en uppdaterad version med flera nyheter. Däribland visualiseringar av hur utsläppen utvecklats inom olika sektorer hittills och möjliga utsläppsminskningar framåt.

Verktyget drivs sedan 2018 av Klimatpolitiska rådet, Energimyndigheten och Naturvårdsverket. Syftet är att öka takten i klimatomställningen genom att samla relevant information om den, lätt tillgänglig och på en plats.

- Panorama har blivit en uppskattad plattform för aktörer som arbetar med klimatomställningen och för de som vill förstå, följa och diskutera den. Vi hoppas och tror att den nya versionen kan nå ut till ännu fler och på så vis ge det gemensamma klimatarbetet ytterligare skjuts framåt, säger Ola Alterå, kanslichef för Klimatpolitiska rådet.

Nya funktioner
I den nya versionen visualiseras både historiska utsläpp och möjliga framtida utsläppsminskningar. Dessutom har gränssnittet uppgraderats och det går att filtrera och sortera styrmedel och andra åtaganden. Utvecklingen har gjorts i samarbete med klimat-teknikföretaget ClimateView.

Panorama på Nordic Sustainability Expo
Nya Panorama lanseras i samband med Nordic Sustainability Expo den 17–18 maj. Verktyget kan också utforskas online och rekommenderas till alla som vill lära sig mer om klimatomställningen. Från allmänt nyfikna, till studenter och beslutsfattare.

Panorama | Klimatpolitiska Rådet (klimatpolitiskaradet.se)
Nordic Sustainability Expo 17-18 maj 2022

Kontaktpersoner i Panoramas redaktion:

Anna Volckerts, projektledare Panorama
tel. 073-030 63 33, anna.volckerts@klimatpolitiskaradet.se

Noak Westerberg, handläggare, f.d projektledare Panorama, Energimyndigheten
tel. 016-544 24 37, noak.westerberg@energimyndigheten.se

Joel Bengtsson, klimatanalytiker, Naturvårdsverket
tel. 010-698 11 96, joel.bengtsson@naturvardsverket.se

Seminarium 24 maj om finanssektorns allt större roll i klimatomställningen20.5.2022 13:08:57 CEST | Pressmeddelande

Tydligare styrning och bättre förutsättningar för investeringar behövs för att accelerera klimatomställningen16.3.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Sverige har uppnått styrfart i klimatomställningen men nu behövs acceleration. För det krävs starkare koordinering mellan olika politikområden och tydligare styrning av regeringens myndigheter. Det är huvudbudskapet i årets rapport från Klimatpolitiska rådet som har utvärderat hur regeringens samlade politik påverkar möjligheterna att uppnå klimatmålen.