Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu

Cayenne S Coupé

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim.

Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen.

Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med slutet av maj. Coupé-modellen har mer utpräglade proportioner med en unik bakdel, adaptiv bakre spoiler, två olika utföranden av taket och ett baksäte utformat som individuella säten placerade 30 mm lägre än i Cayenne. Bilen har ett stort panoramatak i glas som standard och som tillval ett profilerat kolfibertak med ett typiskt sportbilsutseende.

Innovativ V6 med central turbolayout

2,9-liters dubbelturbomotorn i Cayenne S Coupé ger sitt maximala vridmoment, 550 Nm, över ett brett varvtalsregister från 1 800 till 5 500 v/min. Båda turboaggregaten har en central turbolayout och är placerade inne i V:et mellan cylinderbankarna. Resultatet är en kompakt motor som kan placeras lågt i bilen. Det i sin tur sänker tyngdpunkten och förbättrar kurvegenskaperna. Den kortare vägen för avgaserna mellan förbränningsrummen och turboaggregaten ger mycket bra gasrespons och snabbare effektökning. Grenrören är integrerade i topplocken vilket minskar vikten och betyder att grenrören omges av kylvätska. Det garanterar mycket effektiv förbränning, i synnerhet under full belastning.

Mer dynamiska proportioner

Taklinjen som sluttar brant nedåt mot bakpartiet ger Cayenne S Coupé ett mycket dynamiskt utseende. Intrycket förstärks av en fast takspoiler som understryker Coupé-modellens distinkta silhuett. Vindrutan och A-stolparna lutar mer än i Cayenne tack vare att takets framkant är 20 mm lägre. Nya bakdörrar och bakskärmar ökar bredden över skuldrorna med 18 mm och bidrar till det muskulösa intrycket. Den fasta bakre takspoilern är i alla Cayenne Coupé-modeller kombinerad med en adaptiv bakspoiler som en del av Porsche Active Aerodynamics (PAA). Spoilern är harmoniskt integrerad i karossens linjer och fälls ut 135 mm vid hastigheter över 90 km/tim, för ökat marktryck över bakaxeln, vilket förbättrar stabiliteten.

Mer information, filmer och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

*Bränsleförbrukning:

Cayenne Coupé: blandad körning 9,4 – 9,3 l/100 km, CO2-utsläpp 215 – 212 g/km

Cayenne S Coupé; blandad körning 9,4 – 9,2 l/100 km, CO2-utsläpp 216 – 212 g/km

Cayenne Turbo Coupé; 11,4 – 11,3 l 100 km, CO2-utsläpp 261 – 258 g/km

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

Interiörbild från Cayenne S Coupé

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 911 Speedster serietillverkas - begränsad upplaga med 510 hästkrafter7.5.2019 09:30:07 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Speedster väckte stort uppseende redan när den presenterades som ett koncept. Nu inleder Porsche serietillverkningen av den tvåsitsiga öppna sportmodellen. I 911 Speedster kombineras en strävan att skapa en renodlad, förarorienterad bil med motorsportsteknologi användbar i vardagen. Utgångspunkten för utvecklingen av modellen är 911 R (2016) och 911 GT3. En högvarvig fyraliters boxersugmotor på 375 kW (510 hk) skapar en emotionell ljudbild på förarplatsen. GT-transmissionen är en sexväxlad manuell växellåda. Utseendemässigt bygger nya Speedster en bro till sin egen historia – till föregångaren till alla sportbilar från Porsche, 356 ”Nr 1” Roadster från 1948. Nya 911 Speedster, som kommer att tillverkas i en begränsad serie, påminner om ursprungsmodellen. Exakt 1 948 exemplar kommer att tillverkas i Porsches fabrik i Zuffenhausen i Tyskland från mitten av 2019. 911 Speedster hade världspremiär som konceptmodell vid ceremonin för ”Porsche 70 år” i Zuffenhausen 2018. Andra pub

Porsche presenterar Cayenne Coupé21.3.2019 19:15:00 CETPressmeddelande

Porsche Cayenne-familjen växer. Till den tredje generationen av den framgångsrika SUV-serien läggs nu en ännu sportigare modell – Cayenne Coupé. ”Coupén delar all teknik med nuvarande Cayenne men har en mer dynamisk design och nya tekniska detaljer som positionerar den som mer progressiv, atletisk och emotionell”, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. Utmärkande för den nya Cayenne-modellen är skarpare linjer med en helt unik bakre sektion, en adaptiv spoiler, individuella baksäten och två olika takkoncept – ett fast panoramatak i glas som standard eller som tillval ett kolfibertak. En brant sluttande taklinje Mer dynamiska proportioner ger Cayenne Coupé en oöverträffad elegans. ”Den betydligt brantare bakåtsluttande taklinjen ger Cayenne Coupé ett ännu mer dynamiskt utseende och positionerar den som den modell i segmentet som ser sportigast ut”, säger Michael Mauer, vice ordförande för Style Porsche. Intrycket förstärks av en takspoiler som framhäver Coupéns distinkta s