Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu

Cayenne S Coupé

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim.

Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen.

Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med slutet av maj. Coupé-modellen har mer utpräglade proportioner med en unik bakdel, adaptiv bakre spoiler, två olika utföranden av taket och ett baksäte utformat som individuella säten placerade 30 mm lägre än i Cayenne. Bilen har ett stort panoramatak i glas som standard och som tillval ett profilerat kolfibertak med ett typiskt sportbilsutseende.

Innovativ V6 med central turbolayout

2,9-liters dubbelturbomotorn i Cayenne S Coupé ger sitt maximala vridmoment, 550 Nm, över ett brett varvtalsregister från 1 800 till 5 500 v/min. Båda turboaggregaten har en central turbolayout och är placerade inne i V:et mellan cylinderbankarna. Resultatet är en kompakt motor som kan placeras lågt i bilen. Det i sin tur sänker tyngdpunkten och förbättrar kurvegenskaperna. Den kortare vägen för avgaserna mellan förbränningsrummen och turboaggregaten ger mycket bra gasrespons och snabbare effektökning. Grenrören är integrerade i topplocken vilket minskar vikten och betyder att grenrören omges av kylvätska. Det garanterar mycket effektiv förbränning, i synnerhet under full belastning.

Mer dynamiska proportioner

Taklinjen som sluttar brant nedåt mot bakpartiet ger Cayenne S Coupé ett mycket dynamiskt utseende. Intrycket förstärks av en fast takspoiler som understryker Coupé-modellens distinkta silhuett. Vindrutan och A-stolparna lutar mer än i Cayenne tack vare att takets framkant är 20 mm lägre. Nya bakdörrar och bakskärmar ökar bredden över skuldrorna med 18 mm och bidrar till det muskulösa intrycket. Den fasta bakre takspoilern är i alla Cayenne Coupé-modeller kombinerad med en adaptiv bakspoiler som en del av Porsche Active Aerodynamics (PAA). Spoilern är harmoniskt integrerad i karossens linjer och fälls ut 135 mm vid hastigheter över 90 km/tim, för ökat marktryck över bakaxeln, vilket förbättrar stabiliteten.

Mer information, filmer och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

*Bränsleförbrukning:

Cayenne Coupé: blandad körning 9,4 – 9,3 l/100 km, CO2-utsläpp 215 – 212 g/km

Cayenne S Coupé; blandad körning 9,4 – 9,2 l/100 km, CO2-utsläpp 216 – 212 g/km

Cayenne Turbo Coupé; 11,4 – 11,3 l 100 km, CO2-utsläpp 261 – 258 g/km

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

Interiörbild från Cayenne S Coupé

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer