Porsche

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu

Dela
Cayenne S Coupé
Cayenne S Coupé

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim.

Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen.

Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med slutet av maj. Coupé-modellen har mer utpräglade proportioner med en unik bakdel, adaptiv bakre spoiler, två olika utföranden av taket och ett baksäte utformat som individuella säten placerade 30 mm lägre än i Cayenne. Bilen har ett stort panoramatak i glas som standard och som tillval ett profilerat kolfibertak med ett typiskt sportbilsutseende.

Innovativ V6 med central turbolayout

2,9-liters dubbelturbomotorn i Cayenne S Coupé ger sitt maximala vridmoment, 550 Nm, över ett brett varvtalsregister från 1 800 till 5 500 v/min. Båda turboaggregaten har en central turbolayout och är placerade inne i V:et mellan cylinderbankarna. Resultatet är en kompakt motor som kan placeras lågt i bilen. Det i sin tur sänker tyngdpunkten och förbättrar kurvegenskaperna. Den kortare vägen för avgaserna mellan förbränningsrummen och turboaggregaten ger mycket bra gasrespons och snabbare effektökning. Grenrören är integrerade i topplocken vilket minskar vikten och betyder att grenrören omges av kylvätska. Det garanterar mycket effektiv förbränning, i synnerhet under full belastning.

Mer dynamiska proportioner

Taklinjen som sluttar brant nedåt mot bakpartiet ger Cayenne S Coupé ett mycket dynamiskt utseende. Intrycket förstärks av en fast takspoiler som understryker Coupé-modellens distinkta silhuett. Vindrutan och A-stolparna lutar mer än i Cayenne tack vare att takets framkant är 20 mm lägre. Nya bakdörrar och bakskärmar ökar bredden över skuldrorna med 18 mm och bidrar till det muskulösa intrycket. Den fasta bakre takspoilern är i alla Cayenne Coupé-modeller kombinerad med en adaptiv bakspoiler som en del av Porsche Active Aerodynamics (PAA). Spoilern är harmoniskt integrerad i karossens linjer och fälls ut 135 mm vid hastigheter över 90 km/tim, för ökat marktryck över bakaxeln, vilket förbättrar stabiliteten.

Mer information, filmer och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

 

*Bränsleförbrukning:

Cayenne Coupé: blandad körning 9,4 – 9,3 l/100 km, CO2-utsläpp 215 – 212 g/km

Cayenne S Coupé; blandad körning 9,4 – 9,2 l/100 km, CO2-utsläpp 216 – 212 g/km

Cayenne Turbo Coupé; 11,4 – 11,3 l 100 km, CO2-utsläpp 261 – 258 g/km

 

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

Kontakter

Bilder

Cayenne S Coupé
Cayenne S Coupé
Ladda ned bild
Cayenne S Coupé
Cayenne S Coupé
Ladda ned bild
Cayenne S Coupé
Cayenne S Coupé
Ladda ned bild
Interiörbild från Cayenne S Coupé
Interiörbild från Cayenne S Coupé
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Världspremiär för Porsche Taycan på tre kontinenter4.9.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche presenterade idag inför publik sin första helt eldrivna sportbil vid en spektakulär världspremiär som hölls samtidigt på tre kontinenter. - Taycan länkar vårt arv till framtiden. Den för vidare vårt märkes framgångssaga - ett märke som fascinerat och förtjust människor över hela världen i mer än 70 år, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, när han invigde världspremiären i Berlin. - Den här dagen är början på en ny era. Fyrdörrars sportsedanen är ett unikt paket, som kombinerar typiska Porsche-prestanda och uppkoppling med användbarhet i vardagen. Samtidigt sätter nya avancerade tillverkningsmetoder och Taycans egenskaper en ny standard när det gäller hållbarhet och digitalisering. - Vi lovade en ny Porsche för en tid av elektrisk mobilitet – en fascinerande sportbil som inte bara entusiasmerar i termer av teknologi och e-mobilitet men också väcker starka känslor hos människor över hela världen, på samma sätt som dess föregångare gjort. Nu lever vi upp till vårt l

Starkare, snabbare, smidigare: nya Macan Turbo med 440 hk29.8.2019 09:31:24 CESTPressmeddelande

Nya Macan Turbo är från och med nu toppmodellen i Porsches kompakta SUV-serie. Med 324 kW (440 hk) ger den nya sex-cylindriga biturbomotorn på 2,9 liter, i den grundligt uppdaterade toppmodellen, tio procent högre effekt trots 20 procent mindre cylindervolym än i föregångaren. Sprinten från 0 till 100 km/h nås, med tillvalet Sport Chrono, på 4,3 sekunder, tre tiondelar snabbare än tidigare. Toppfarten är 270 km/h (plus fyra km/h). Också bromsförmågan har förbättrats: nya Macan Turbo levereras som standard med det kraftfulla bromssystemet Porsche Surface Coated Brake (PSCB) som en del av det optimerade chassit. Utvändigt har Macan Turbo design-detaljerna från den reviderade modellgenerationen. Men den nya toppmodellen skiljer sig också ut sig med egna kännetecken som den turbospecifika främre spoilern och den fasta takspoilern i dubbelvinge-design. Både förare och passagerare kan glädjas åt Macans uppgraderade interiör, inklusive adaptiva 18-vägs sportstolar och BOSE® Surround Sound-Sys

Interiören i Porsche Taycan är digital, tydlig och hållbar23.8.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche går in i en ny era med nya Taycan och märkets första helt elektriska sportbil sätter en ny standard när det gäller interiörens utformning. Klassiska designdetaljer har omtolkats och förts in i den digitala åldern. - Även här gäller: less is more, säger Ivo van Hulten, ansvarig för Interior Design Style Porsche på Porsche AG. - Interiören i Taycan kombinerar designelement som är typiska för märket med en ny typ av användarupplevelse och imponerar med sin enkla elegans. Porsche presenterar Taycan för en världspublik i september 2019. Typisk Porsche med instrumentpanel utformad för föraren Inspirationen kommer från den ursprungliga 911 från 1963 med dess rena utformning av instrumentpanelen. Det uttalade målet var att ta den in i nutiden. Förarplatsen signalerar början på en ny era med sin klara struktur och en helt ny konstruktion. Den är tydligt förarorienterad. Instrumentpanelen har en ren, minimalistisk och ultramodern design och kontrollerna är lättanvända, snabba och fria fr

Porsche Taycan övertygar vid uthållighetstest på Nardò19.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

En Porsche Taycan förseriebil har kört exakt 3 425 km på 24 timmar på högfartsbanan Nardò i Italien. Körningen är en del av ett test inför världspremiären den 4 september. Sträckan motsvarar ungefär avståndet från Nardò till Trondheim i Norge. Genomsnittshastigheten på den stekheta testbanan i södra Italien låg på mellan 195 och 215 km/timmen. Inför lanseringen demonstrerade Taycan sina långdistanskvaliteter på testbanan där temperaturen nådde upp till 42 grader Celcius i luften och 54 grader på banan. Testet genomfördes utan avbrott eftersom prototypen endast behövde stanna för snabbladdningar och förarbyten. Teamet bestod av sex testförare från Porsche. Kvalitetssäkringen gjordes som en del av utprovningen av uthållighet i heta klimat. Stefan Weckbach, ansvarig för Taycan-serien, rapporterade förtjust att ”Taycan klarade det ambitiösa uthållighetstestet utan några som helst problem.” Han tillade att ”resultatet från Nardò framhäver fördelarna med den unika 800-voltsteknologin liksom

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum