Nya chefer för Stångåstadens dotterbolag

Då Simon Helmér, vd för Stångåstadens dotterbolag Studentbostäder i Linköping AB och Kulturfastigheter AB, beslutat att lämna sin anställning för nytt uppdrag utanför koncernen genomförs förändringar i Stångåstadens koncernledning. Thomas Lilja tillträder som ny vd för Studentbostäder och Therese Lindh tillträder som vd för Kulturfastigheter.

-          Efter många år i koncernen har Simon Helmér bestämt sig för att ta nästa steg i karriären. Simon har gjort väldigt mycket bra genom åren. Inte minst för Studentbostäder men också för att utveckla hela koncernen och ett fantastiskt jobb med att utveckla det fastighetsbestånd som ligger i Kulturfastigheter, säger Fredrik Törnqvist vd för Stångåstaden (tillika styrelseordförande för båda dotterbolagen).

Thomas Lilja, idag verksam som affärsområdeschef på Studentbostäder, tillträder tjänsten som vd för Studentbostäder den 1 mars. Thomas har flera års erfarenhet av verksamheten och har god bas för att vidareutveckla bolaget tillsammans med medarbetarna. Inriktningen på uppdraget kommer även fortsättningsvis att vara att leverera bra service till studenterna, utveckla attraktiva och trygga bostadsmiljöer, dra nytta av ny teknik, fortsätta utveckla det befintliga fastighetsbeståndet och fortsätta bygga nya studentbostäder.

Theresé Lindh, idag verksam som affärsområdeschef lokaler inom Stångåstaden, tillträder tjänsten som vd för Kulturfastigheter den 1 april. Huvuddelen av ytan i Kulturfastigheter är lokaler där Theresé har en gedigen erfarenhet. Uppdraget är givetvis att fortsätta utveckla bolagets kulturhistoriska miljöer men också att hitta synergier i den operativa verksamheten med Affärsområde lokal. Kulturfastigheter har många spännande utmaningar framåt, både i vardagsförvaltningen och med spännande projekt som Lambohofs Säteri.

Theresé Lindh
Thomas Lilja

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 600 lägenheter, 4 200 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde och förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.

Investeringsstöd sänker hyran i nybyggda studentbostäder4.2.2021 14:18:39 CETPressmeddelande

Stångåstadens dotterbolag Studentbostäder har precis byggt färdigt 85 studentbostäder i stadsdelen Lambohov i Linköping. De första hyresgästerna flyttade in i mitten av januari, lagom till terminsstart. Nu får de ett glatt besked då det står klart att bygget beviljas statligt investeringsstöd. Stödet innebär att hyran kan sänkas med cirka 700 kronor i månaden med bibehållen lönsamhet.