Nya chefer för Stångåstadens dotterbolag

Då Simon Helmér, vd för Stångåstadens dotterbolag Studentbostäder i Linköping AB och Kulturfastigheter AB, beslutat att lämna sin anställning för nytt uppdrag utanför koncernen genomförs förändringar i Stångåstadens koncernledning. Thomas Lilja tillträder som ny vd för Studentbostäder och Therese Lindh tillträder som vd för Kulturfastigheter.

-          Efter många år i koncernen har Simon Helmér bestämt sig för att ta nästa steg i karriären. Simon har gjort väldigt mycket bra genom åren. Inte minst för Studentbostäder men också för att utveckla hela koncernen och ett fantastiskt jobb med att utveckla det fastighetsbestånd som ligger i Kulturfastigheter, säger Fredrik Törnqvist vd för Stångåstaden (tillika styrelseordförande för båda dotterbolagen).

Thomas Lilja, idag verksam som affärsområdeschef på Studentbostäder, tillträder tjänsten som vd för Studentbostäder den 1 mars. Thomas har flera års erfarenhet av verksamheten och har god bas för att vidareutveckla bolaget tillsammans med medarbetarna. Inriktningen på uppdraget kommer även fortsättningsvis att vara att leverera bra service till studenterna, utveckla attraktiva och trygga bostadsmiljöer, dra nytta av ny teknik, fortsätta utveckla det befintliga fastighetsbeståndet och fortsätta bygga nya studentbostäder.

Theresé Lindh, idag verksam som affärsområdeschef lokaler inom Stångåstaden, tillträder tjänsten som vd för Kulturfastigheter den 1 april. Huvuddelen av ytan i Kulturfastigheter är lokaler där Theresé har en gedigen erfarenhet. Uppdraget är givetvis att fortsätta utveckla bolagets kulturhistoriska miljöer men också att hitta synergier i den operativa verksamheten med Affärsområde lokal. Kulturfastigheter har många spännande utmaningar framåt, både i vardagsförvaltningen och med spännande projekt som Lambohofs Säteri.

Theresé Lindh
Thomas Lilja

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 600 lägenheter, 4 200 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde och förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.

Digital verksamhetsberättelse berättar om Stångåstadens satsningar för ett mer hållbart Linköping17.5.2021 14:52:02 CEST | Nyheter

Stångåstadens uppdrag är att utveckla Linköping och göra staden ännu bättre att bo och leva i. Det görs till exempel genom att med omtanke fortsätta bygga bort bostadsbristen och säkerställa bra, sunda och trygga hem till en femtedel av Linköpings invånare. I Stångåstadens digitala verksamhetsberättelse, som innehåller både års- och hållbarhetsredovisning kan du läsa mer om bolagets bidrag till ett mer hållbart Linköping.

Nu satsar vi i Berga28.4.2021 15:21:35 CEST | Blogginlägg

I dag har vi gått ut med nyheten att vi tillsammans med ICA Fastigheter, HSB Östergötland och Heimstaden inleder ett samarbete för en långsiktig utveckling av Berga centrum i Linköping. Vi är alla etablerade aktörer i området redan idag och i korta drag går samarbetet ut på att vi krokar arm och arbetar tillsammans för att utveckla Berga centrum till ett levande och attraktivt stadsdelscentrum med en mix av handel, bostäder och annan samhällsservice. Det är vår övertygelse att vi gör detta bäst tillsammans och att vi med vår gemensamma kunskap kan åstadkomma en större förändring tillsammans än var och en för sig.