Nya europeiska kvalitetskrav för patientmedverkan inom hälso- och sjukvården

SIS, Swedish Standards Institute, startar i höst, efter initiativ från GPCC, Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet, ett nytt europeiskt standardiseringssekretariat för att ta fram tydliga riktlinjer för patientmedverkan i personcentrerad vård. Det finns ett stort behov av en gemensam syn på kvaliteten inom vården i hela Europa - ett etablerat sätt att mäta och jämföra patientmedverkan - för att underlätta genomförandet av personcentrerad vård.

- Vi är väldigt glada att vi får leda arbetet med att skapa - och i framtiden kunna erbjuda företag, organisationer och myndigheter - tydliga riktlinjer och en gemensam syn på kvaliteten inom hälso- och sjukvården i Europa, säger Thomas Idermark, VD på SIS, Swedish Standards Institute, i en kommentar. Detta kommer att gynna både tjänsteleverantörer, de europeiska medborgarna och stärka den fria rörligheten i Europa för personal och patienter.

SIS kommer, förutom att leda det europeiska standardiseringsarbetet, att skapa en svensk s.k. spegelkommitté som aktivt kommer att delta i och följa det europeiska arbetet. Syftet är att skapa en operativ kvalitetsstandard med riktlinjer för patient­medverkan i hälso- och sjukvårdstjänster och personcentrerad vård. Målet är en god och säker vård genom att initiera och utveckla ett partnerskap mellan patient/anhörig och sjukvårdspersonal, med utgångspunkt i personens resurser, kapacitet och behov.

Nästa steg:
Ett första möte för den svenska kommittén hålls i Stockholm i september. Det europeiska arbetet inleds under samma period. Till att börja deltar Sverige, Norge, Finland, Holland och Österrike. Vi räknar med att flera länder i Europa kommer att delta i arbetet de närmaste två åren.

Mer information:
Thomas Idermark, VD, 070-533 74 30
Emelie Robertsson, pressansvarig, 0704 - 26 05 91
Kristofer Petraeus, projektledare, 0704 - 80 44 76

Äntligen ISO-ledningssystemstandard för arbetsmiljö1.2.2018 09:50Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett arbetsgruppen på global nivå i framtagandet av en ISO-standard för arbetsmiljöledningssystem, ISO 45001. – Efter fyra år är vi äntligen i mål. Standarden ska hjälpa organisationer att genom systematiskt arbetsmiljöarbete minska arbetsrelaterade sjukdomar, olyckor och därmed också mänskligt lidande samt få ned kostnader på olika nivåer, säger Anna Gruffman, ordförande i den svenska kommittén.

Ny EU-anpassad standard för elcyklar18.12.2017 10:13Pressmeddelande

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.