Nya europeiska kvalitetskrav för patientmedverkan inom hälso- och sjukvården

SIS, Swedish Standards Institute, startar i höst, efter initiativ från GPCC, Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet, ett nytt europeiskt standardiseringssekretariat för att ta fram tydliga riktlinjer för patientmedverkan i personcentrerad vård. Det finns ett stort behov av en gemensam syn på kvaliteten inom vården i hela Europa - ett etablerat sätt att mäta och jämföra patientmedverkan - för att underlätta genomförandet av personcentrerad vård.

- Vi är väldigt glada att vi får leda arbetet med att skapa - och i framtiden kunna erbjuda företag, organisationer och myndigheter - tydliga riktlinjer och en gemensam syn på kvaliteten inom hälso- och sjukvården i Europa, säger Thomas Idermark, VD på SIS, Swedish Standards Institute, i en kommentar. Detta kommer att gynna både tjänsteleverantörer, de europeiska medborgarna och stärka den fria rörligheten i Europa för personal och patienter.

SIS kommer, förutom att leda det europeiska standardiseringsarbetet, att skapa en svensk s.k. spegelkommitté som aktivt kommer att delta i och följa det europeiska arbetet. Syftet är att skapa en operativ kvalitetsstandard med riktlinjer för patient­medverkan i hälso- och sjukvårdstjänster och personcentrerad vård. Målet är en god och säker vård genom att initiera och utveckla ett partnerskap mellan patient/anhörig och sjukvårdspersonal, med utgångspunkt i personens resurser, kapacitet och behov.

Nästa steg:
Ett första möte för den svenska kommittén hålls i Stockholm i september. Det europeiska arbetet inleds under samma period. Till att börja deltar Sverige, Norge, Finland, Holland och Österrike. Vi räknar med att flera länder i Europa kommer att delta i arbetet de närmaste två åren.

Mer information:
Thomas Idermark, VD, 070-533 74 30