Nya europeiska kvalitetskrav för patientmedverkan inom hälso- och sjukvården

28.6.2016 08:15 | SIS Swedish Standards Institute

SIS, Swedish Standards Institute, startar i höst, efter initiativ från GPCC, Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet, ett nytt europeiskt standardiseringssekretariat för att ta fram tydliga riktlinjer för patientmedverkan i personcentrerad vård. Det finns ett stort behov av en gemensam syn på kvaliteten inom vården i hela Europa - ett etablerat sätt att mäta och jämföra patientmedverkan - för att underlätta genomförandet av personcentrerad vård.

- Vi är väldigt glada att vi får leda arbetet med att skapa - och i framtiden kunna erbjuda företag, organisationer och myndigheter - tydliga riktlinjer och en gemensam syn på kvaliteten inom hälso- och sjukvården i Europa, säger Thomas Idermark, VD på SIS, Swedish Standards Institute, i en kommentar. Detta kommer att gynna både tjänsteleverantörer, de europeiska medborgarna och stärka den fria rörligheten i Europa för personal och patienter.

SIS kommer, förutom att leda det europeiska standardiseringsarbetet, att skapa en svensk s.k. spegelkommitté som aktivt kommer att delta i och följa det europeiska arbetet. Syftet är att skapa en operativ kvalitetsstandard med riktlinjer för patient­medverkan i hälso- och sjukvårdstjänster och personcentrerad vård. Målet är en god och säker vård genom att initiera och utveckla ett partnerskap mellan patient/anhörig och sjukvårdspersonal, med utgångspunkt i personens resurser, kapacitet och behov.

Nästa steg:
Ett första möte för den svenska kommittén hålls i Stockholm i september. Det europeiska arbetet inleds under samma period. Till att börja deltar Sverige, Norge, Finland, Holland och Österrike. Vi räknar med att flera länder i Europa kommer att delta i arbetet de närmaste två åren.

Mer information:
Thomas Idermark, VD, 070-533 74 30
Emelie Robertsson, pressansvarig, 0704 - 26 05 91
Kristofer Petraeus, projektledare, 0704 - 80 44 76

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni29.5.2017 09:24Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.