Nya i Svenska hjältar-juryn: Prinsessan Sofia och Janne Andersson

I december är Aftonbladets Svenska Hjältar tillbaka för fjortonde året i rad – en gala som hyllar vanliga människor som agerat med civilkurage och medmänsklighet. Sex nya personer har i år tagit plats i galans jury: prinsessan Sofia, förbundskapten Janne Andersson, ärkebiskop Antje Jackelén, komikern Kodjo Akolor, skådespelaren Morgan Alling och programledaren Kristin Kaspersen.
Svenska Hjältars jury 2020. Från vänster: Kodjo Akolor, Kristin Kaspersen, Shima Niavarani, prinsessan Sofia, Marika Carlsson, Margaux Dietz, Micael Bydén och Antje Jackelén. Saknas på bild gör Janne Andersson och Morgan Alling. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet.

Svenska folket har under året nominerat över 5 000 kandidater till Svenska hjältar 2020. Nu är det dags för juryn att utse de sex hjältedåd som ska hyllas och premieras på den tv-sända galan från Vasateatern i Stockholm i december. En ny jurymedlem för i år är förbundskapten Janne Andersson som under flera år suttit på läktarplats på galan.

– Det är oerhört hedrande att vara med i juryn och få ta del av alla fantastiska hjältedåd som görs, säger han.

Även Prinsessan Sofia är ny ledamot i juryn. Hon har under året följt vårdhjältarnas kamp mot pandemin på nära håll som volontär. I Svenska hjältars jury är hon med och lyfter fram människor som gjort och gör insatser för sina medmänniskor.

–Det känns hedrande och spännande att få vara med och lyfta vardagshjältar. Främst för att vi vill bygga ett medmänskligt samhälle där vi inte bara gör saker för oss själva utan gör saker för andra. Det är viktigt att lyfta civilkurage. Vi behöver mer medmänsklighet, säger prinsessan Sofia.

Ärkebiskop Antje Jackelén är också ny jurymedlem för i år.

– Det känns roligt och meningsfullt att vara en del av Svenska hjältars jury. Det är viktigt att vara med och uppmärksamma människor som på ett kraftfullt sätt gestaltat det samhälle som vi alla vill se.

Programledaren Kristin Kaspersen, komikern Kodjo Akolor och skådespelaren Morgan Alling är också nya i Svenska hjältars jury. Medlemmar som är kvar från tidigare år är skådespelerskan Shima Niavarani, överbefälhavare Micael Bydén, komikern Marika Carlsson och influencern Margaux Dietz. Hjältarna kommer i år att utses i sex olika kategorier och ny är Miljöhjälten

– Att lyfta vardagens hjältar är oerhört viktigt för Aftonbladet. I dessa tider finns det dessutom ett särskilt behov av att samlas kring de goda historierna, värmen och omsorgen som finns i Svenska hjältar, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Galan på Vasateatern i Stockholm sänds på Aftonbladet, TV3, Viafree och Viaplay. Man kommer även kunna möta hjältenominerade på RIX FM under hösten.

– Vi är otroligt stolta över att kunna sända denna fantastiska gala för tredje året i rad. Efter det här året känns det extra viktigt att lyfta just medmänsklighet och att få hylla några av de vardagshjältar som har gjort skillnad för andra, säger Filippa Wallestam, EVP och Chief Content Officer på NENT Group.

Angelica Öhagen, redaktör Svenska hjältar. Telefon: 0701-622415. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Telefon: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Prinsessan Sofia är ny ledamot i Svenska Hjältars jury. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.