Nya jetflyg till BRAs inrikes storstadslinjer

Nu avslöjar flygbolaget BRA sina planer på att flyga modernare och för svenskt inrikesflyg väl anpassade jetflygplan mellan Malmö – Stockholm och Göteborg – Stockholm.

För resenärerna blir det nyheter som fräschare och rymligare kabinmiljö, kortare restid, väl tilltaget benutrymme, tystare resa och två stolar på var sida av mittgången istället för tre samt mer bränsleeffektiva jetflygplan. Alla utsläpp blir fortsatt klimatkompenserade och BRAs Miljö Class med fossilfritt och palmoljefritt biobränsle finns att välja på alla avgångar.

Flygplanen, Embraer 190 med plats för 100 passagerare per plan hyrs in från tyska German Airways som opereras av WDL Aviation, en del av det familjeägda och Berlin-baserade Zeitfracht Group.

BRA flyger till flest orter i Sverige, 17 stycken, av alla flygbolag. Nu presenterar flygbolaget sina planer på att låta två av flyglinjerna trafikeras med modernare jetflygplan av märket Embraer 190 från mars nästa år.

Idag flyger BRA dessa två flyglinjer med jetflygplan av typen Avro RJ, som är på väg att fasas ut. I övrigt flyger BRA övervägande med det bränsleeffektiva turbopropellerflygplanet ATR 72–600 och en mindre del med Fokker 50. Genom olika stora flygplan, anpassar BRA flygkapaciteten till just den varierade svenska efterfrågan på ett flexibelt sätt.

Mellan Malmö och Stockholm Bromma blir det upp till 13 flygavgångar per vardag i vardera riktningen med det nya jetflygplanet, samt 4 till 8 avgångar under lördagar och söndagar med jetflyg.

Mellan Göteborg och Stockholm Bromma blir det upp till 12 avgångar per vardag i båda riktningarna, varav 4 med det nya jetflygplanet och 8 med bolagets moderna turbopropellerflygplan ATR 72–600. Under lördagar blir det 3 avgångar och under söndagarna blir det 4 avgångar, varav en med jetflyg.

BRA presenterade nyligen sin utlandssatsning från mars 2020: fem flyglinjer med det bränsleeffektiva turbopropellerflyget ATR 72–600 mellan:

• Stockholm Bromma – Oslo/Torp
  • Bromma – Riga
  • Bromma – Tallinn
  • Malmö – Berlin
  • Göteborg – Berlin

Bolaget öppnar även en flyglinje mellan Bromma och Örnsköldsvik från 2 februari nästa år.

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.

Försvunna Brysselresenärer hittades i flygbolaget BRAs nya, nyinvigda men helgstängda lounge: kakförrådet länsades13.11.2019 09:49:03 CETPressmeddelande

Populärt väntrum: Under helgen som gick saknades plötsligt ett tiotal resenärer som skulle flyga med Brussels Airlines från Stockholm Bromma flygplats till Bryssel. Efter flera utrop och en stunds letande återfanns dock resenärerna i mörkret, i flygbolaget BRAs nya och nyinvigda men helgstängda lounge i flygplatsens gateområde.