Nya jetflyg till BRAs inrikes storstadslinjer

Nu avslöjar flygbolaget BRA sina planer på att flyga modernare och för svenskt inrikesflyg väl anpassade jetflygplan mellan Malmö – Stockholm och Göteborg – Stockholm.

För resenärerna blir det nyheter som fräschare och rymligare kabinmiljö, kortare restid, väl tilltaget benutrymme, tystare resa och två stolar på var sida av mittgången istället för tre samt mer bränsleeffektiva jetflygplan. Alla utsläpp blir fortsatt klimatkompenserade och BRAs Miljö Class med fossilfritt och palmoljefritt biobränsle finns att välja på alla avgångar.

Flygplanen, Embraer 190 med plats för 100 passagerare per plan hyrs in från tyska German Airways som opereras av WDL Aviation, en del av det familjeägda och Berlin-baserade Zeitfracht Group.

BRA flyger till flest orter i Sverige, 17 stycken, av alla flygbolag. Nu presenterar flygbolaget sina planer på att låta två av flyglinjerna trafikeras med modernare jetflygplan av märket Embraer 190 från mars nästa år.

Idag flyger BRA dessa två flyglinjer med jetflygplan av typen Avro RJ, som är på väg att fasas ut. I övrigt flyger BRA övervägande med det bränsleeffektiva turbopropellerflygplanet ATR 72–600 och en mindre del med Fokker 50. Genom olika stora flygplan, anpassar BRA flygkapaciteten till just den varierade svenska efterfrågan på ett flexibelt sätt.

Mellan Malmö och Stockholm Bromma blir det upp till 13 flygavgångar per vardag i vardera riktningen med det nya jetflygplanet, samt 4 till 8 avgångar under lördagar och söndagar med jetflyg.

Mellan Göteborg och Stockholm Bromma blir det upp till 12 avgångar per vardag i båda riktningarna, varav 4 med det nya jetflygplanet och 8 med bolagets moderna turbopropellerflygplan ATR 72–600. Under lördagar blir det 3 avgångar och under söndagarna blir det 4 avgångar, varav en med jetflyg.

BRA presenterade nyligen sin utlandssatsning från mars 2020: fem flyglinjer med det bränsleeffektiva turbopropellerflyget ATR 72–600 mellan:

• Stockholm Bromma – Oslo/Torp
  • Bromma – Riga
  • Bromma – Tallinn
  • Malmö – Berlin
  • Göteborg – Berlin

Bolaget öppnar även en flyglinje mellan Bromma och Örnsköldsvik från 2 februari nästa år.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.