Nya Multivan från 423.900 kr - Idag startar försäljningen.

Södertälje 29 september 2021 – Nu tar Volkswagen Transportbilar en av sina ikoniska modeller och bygger den från grunden som en en personbil och laddar den med alla de senaste tekniska innovationerna från Volkswagen-koncernen. Helt nya Multivan kommer som laddhybrid från början och har säljstart idag ute hos Sveriges återförsäljare. Med ett attraktivt pris och oslagbara praktiska funktioner tillför nya Multivan något ganska unikt på marknaden för landets alla barnfamiljer, företagare och äventyrare. En modern folkabuss för en ny generation.

Idag, 29 oktober, öppnar säljsystemen för helt nya Multivan

I Sverige erbjuds nya Multivan med två olika drivlinor. Multivan eHybrid har en 1,4 liters TSI-motor på 110 kW och en elmotor på 85 kW, med en sammanlagd systemeffekt på 160 kW/218 hk. Batteriet på 10,4 kWh netto ger en elektrisk räckvidd på upp till 49 km. Att ladda från 0-100% tar 3,6 timmar med 3,6 kW AC-laddning. Multivan eHybrid kommer vara första modellen som börjar byggas i Hannover och de första bilarna väntas ankomma till Sverige i början på 2022. Fram mot sommaren nästa år ansluter också en dieselversion på 150 hk. Båda versioner erbjuds endast med DSG automat, och båda går att beställa från och med nu.

Nya Multivan erbjuds också i två längder men med samma axelavstånd, 497 och 517 centimeter. Bilen är lägre än tidigare (190 cm) och har också minskat något i bredd. Inuti är dock både höjd och bredd likvärdigt med föregångaren, det vill säga gott om utrymme för upp till 7 personer. Bagagevolym (upp till tak) går från 469 liter i kort utförande med 7 säten, upp till 4 053 liter i den långa versionen när sätena på andra och tredje raden plockats ut. Maximal dragvikt är 1 600 kg för eHybrid och 2 000 kg för TDI 150.

Det finns tre olika utrustningsversioner att välja mellan och redan grundversionen ”Multivan”, kommer med det mesta man kan önska sig av en modern personbil. Parkeringsvärmare, LED-strålkastare och bakljus, digitala instrumenttavlor och 10’’ infotainment med App-connect och DAB-radio, Keyless Go, Farthållare, Front- och Lane Assist är några exempel på den rikliga standardutrustningen. Nästa nivå är ”Life” där man får en hel del extra designdetaljer och smarta förvaringsfack, liksom USB-C uttag runt om i bilen. Parkeringssensorer, elektriskt justerbart svankstöd, armstöd, ljus- och siktpaket och en igenstängningshjälp av sidodörrarna är andra exempel på vad som ingår i Life-versionen. Den lyxigaste versionen heter ”Style” och innehåller bland annat LED Matrix-strålkastare med en ljuslist i grillen, exteriört krompaket, interiör stämningsbelysning, 3-zons klimatanläggning, elektriska sidodörrar och Art-Velour stolklädsel.

Multivan eHybrid kostar från 528.300 kr och för Multivan TDI 150 startar priset på 423.900 kr (inkl moms). Besök volkswagen-transportbilar.se för ännu mer information.

Idag, 29 oktober, öppnar säljsystemen för helt nya Multivan
En digital förarmiljö och dynamiska köregenskaper väntar de kunder som beställer nu och får sin bil levererad från början av nästa år.
Multivan eHybrid i långt utförande (517 cm).
Multivan eHybrid i kort utförande (497 cm).
Multivan Life
Multivan är laddad med den senaste personbilstekniken med behåller sina unikt praktiska egenskaper.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Volkswagen Transportbilar, Argo AI och MOIA visar självkörande prototyp av ID. BUZZ8.9.2021 16:41:35 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 8 september 2021 – Klädd i svart-vitt kamouflage och med tak- och karossmonterade radar, kameror och sensorer, rullade en ID. BUZZ AD ljudlöst in under Volkswagen Groups New Auto Night vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första testfordonen för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI och som är tänkt att börja användas i kommersiella verksamheter som MOIA från år 2025.