Nya Multivan från 423.900 kr - Idag startar försäljningen.

Södertälje 29 september 2021 – Nu tar Volkswagen Transportbilar en av sina ikoniska modeller och bygger den från grunden som en en personbil och laddar den med alla de senaste tekniska innovationerna från Volkswagen-koncernen. Helt nya Multivan kommer som laddhybrid från början och har säljstart idag ute hos Sveriges återförsäljare. Med ett attraktivt pris och oslagbara praktiska funktioner tillför nya Multivan något ganska unikt på marknaden för landets alla barnfamiljer, företagare och äventyrare. En modern folkabuss för en ny generation.

Idag, 29 oktober, öppnar säljsystemen för helt nya Multivan

I Sverige erbjuds nya Multivan med två olika drivlinor. Multivan eHybrid har en 1,4 liters TSI-motor på 110 kW och en elmotor på 85 kW, med en sammanlagd systemeffekt på 160 kW/218 hk. Batteriet på 10,4 kWh netto ger en elektrisk räckvidd på upp till 49 km. Att ladda från 0-100% tar 3,6 timmar med 3,6 kW AC-laddning. Multivan eHybrid kommer vara första modellen som börjar byggas i Hannover och de första bilarna väntas ankomma till Sverige i början på 2022. Fram mot sommaren nästa år ansluter också en dieselversion på 150 hk. Båda versioner erbjuds endast med DSG automat, och båda går att beställa från och med nu.

Nya Multivan erbjuds också i två längder men med samma axelavstånd, 497 och 517 centimeter. Bilen är lägre än tidigare (190 cm) och har också minskat något i bredd. Inuti är dock både höjd och bredd likvärdigt med föregångaren, det vill säga gott om utrymme för upp till 7 personer. Bagagevolym (upp till tak) går från 469 liter i kort utförande med 7 säten, upp till 4 053 liter i den långa versionen när sätena på andra och tredje raden plockats ut. Maximal dragvikt är 1 600 kg för eHybrid och 2 000 kg för TDI 150.

Det finns tre olika utrustningsversioner att välja mellan och redan grundversionen ”Multivan”, kommer med det mesta man kan önska sig av en modern personbil. Parkeringsvärmare, LED-strålkastare och bakljus, digitala instrumenttavlor och 10’’ infotainment med App-connect och DAB-radio, Keyless Go, Farthållare, Front- och Lane Assist är några exempel på den rikliga standardutrustningen. Nästa nivå är ”Life” där man får en hel del extra designdetaljer och smarta förvaringsfack, liksom USB-C uttag runt om i bilen. Parkeringssensorer, elektriskt justerbart svankstöd, armstöd, ljus- och siktpaket och en igenstängningshjälp av sidodörrarna är andra exempel på vad som ingår i Life-versionen. Den lyxigaste versionen heter ”Style” och innehåller bland annat LED Matrix-strålkastare med en ljuslist i grillen, exteriört krompaket, interiör stämningsbelysning, 3-zons klimatanläggning, elektriska sidodörrar och Art-Velour stolklädsel.

Multivan eHybrid kostar från 528.300 kr och för Multivan TDI 150 startar priset på 423.900 kr (inkl moms). Besök volkswagen-transportbilar.se för ännu mer information.

Idag, 29 oktober, öppnar säljsystemen för helt nya Multivan
En digital förarmiljö och dynamiska köregenskaper väntar de kunder som beställer nu och får sin bil levererad från början av nästa år.
Multivan eHybrid i långt utförande (517 cm).
Multivan eHybrid i kort utförande (497 cm).
Multivan Life
Multivan är laddad med den senaste personbilstekniken med behåller sina unikt praktiska egenskaper.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.

Nedräkning för ID. Buzz. En pånyttfödd ikon.22.2.2022 17:28:07 CET | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 22 februari 2022 – Konceptbilen av ID. Buzz som visades på Detroit Motor Show i januari 2017 resulterade i kraftiga hejarop från hela världen. Den positiva responsen gjorde valet enkelt – ID. Buzz skulle bli verklighet. Efter fem intensiva år av utveckling är det nu dags att presentera denna pånyttfödda moderna och helt elektriska version av en ikon. Den 9 mars visas ID. Buzz och ID. Buzz Cargo upp för första gången i en livesänd världspremiär. Lansering i Europa väntas sedan ske i september.