Nya pendlingsvanor i spåren av distansarbete – ny nordisk jämförelse
Att många yrkesgrupper har möjlighet till distansarbete en eller flera dagar per vecka har bidragit till stora förändringar i resemönster i de nordiska städerna. Det visar en studie från analys- och teknikkonsultföretaget WSP.
– Vi ser ett genomgripande uppsving för eldriven pendling och resor med bil och cykel. Samtidigt har kollektivtrafiken tappat resenärer. Om en återhämtning kan bli aktuell återstår att se. Men det kan vara bestående förändringar som går igen i hela Norden, säger Björn Öhman, mobilitetsexpert på WSP.
Studien befäster flera vanliga uppfattningar om hur människor reser i de olika huvudstäderna, samtidigt framträder en del nya fakta.
– Att många cyklar i Köpenhamn och att Oslo kommit långt med att elektrifiera sin fordonsflotta är ganska välkänt. Men studien visar också att Köpenhamn har högst andel bilpendlare och att Oslo ligger långt fram när det gäller delningstjänster, så som bil- och cykelpooler. Stockholm har trots ett tapp i kollektivtrafiken efter pandemin fortfarande den största andelen kollektivtrafikpendlare, säger Björn Öhman.
Helsingforsborna är särskilt förtjusta i distansarbete, 10 procent uppger att de inte har gått tillbaka till kontoret alls efter pandemin. Resultatet går i linje med andra studier som visat att finländarna anpassat sig bättre än genomsnittet till det nya digitala arbetslivet.
– Om resultatet håller i sig kommer det bli intressant att se hur Helsingfors hanterar den här utvecklingen. Finland kan bli ett intressant land att studera effekterna av ett ökat distansarbete, och hur det påverkar våra resvanor och transportsystemet på sikt, säger Björn Öhman.
Några insikter från studien:
- Köpenhamn håller ställningarna som Nordens cykelhuvudstad. Nästan var fjärde Köpenhamnsbo, 23 procent, pendlar med cykel till jobb eller studier. Samtidigt tar 43 procent av Köpenhamnsborna bilen, vilket gör att Köpenhamn även är den huvudstad med högst andel bilpendlare i Norden.
- Oslo står sig stark inom elektrifieringen. Många Oslobor har tillgång till och använder elbil, men det är också vanligare med delningstjänster som bil- och cykelpooler.
- Stockholmarna har störst andel resenärer i kollektivtrafiken, men de andra städerna är snart i kapp.
- Helsingfors pekas ut som staden där distansarbetet kommit för att stanna. Var tionde svarande Helsingforsbo jobbar helt på distans efter pandemin.
Ta del av studien i sin helhet Travel habits before and after the pandemic - a comparison of the Nordic capitals
Om WSPs mobilitetsstudie
WSP har för tredje året i rad studerat svenskarnas rese- och pendlingsmönster och vilka beteenden som nu har blivit bestående efter pandemin. I årets undersökning genomfördes även parallella studier i de nordiska grannländerna Norge, Finland och Danmark för att se vilka likheter och skillnader som finns i respektive land. Studien genomfördes i juni 2022 med totalt 2500 svarande i Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo. Enkäten är genomförd via CINT med ett representativt urval i åldern 18–70 år.
Kontakter
Björn ÖhmanMobilitetsexpert
Tel:073 - 828 08 88bjorn.ohman@wsp.comEllen HuitfeldtPR Manager
Tel:0701629311ellen.huitfeldt@wsp.comBilder
Om
Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.
Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.
Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.
Följ WSP
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från WSP
Ny studie: Stockholms transportsystem mest hållbart i Norden men kollektivtrafiken tappar30.10.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny studie från strategi- och teknikkonsulten WSP visar att Stockholm toppar Norden med den högsta andelen hållbara resor. Samtidigt kämpar stadens kollektivtrafik med minskande resenärssiffror och nedskärningar, vilket riskerar att skapa en "nedåtgående spiral", enligt mobilitetsexperten Lasse Brand.
WSP vinner uppdrag att utreda Maria-Helsingborg, dubbelspårsutbyggnad24.10.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Västkustbanans sista enkelspåriga sträcka ska bli dubbelspår. Trafikverket ger nu WSP i uppdrag att utreda hur den 4,5 kilometer långa sträckan bäst ska dras.
WSP vinner uppdrag att framtidssäkra Luleå C21.10.2024 09:55:00 CEST | Pressmeddelande
WSP utökar sin portfölj med ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.
Inflationen har förändrat pendlingen för varannan storstadsbo15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny undersökning från strategi- och teknikkonsultföretaget WSP visar att hälften av invånarna i Sveriges fyra största stadsregioner har ändrat sina pendlingsvanor till följd av de senaste årens prisökningar. Storstadsborna cyklar och distansarbetar mer för att spara pengar och bilen har blivit den stora förloraren i inflationstiderna.
WSP tecknar ramavtal med Fortifikationsverket10.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
WSP har fått i uppdrag att stödja Fortifikationsverket i att utveckla och förvalta försvarsfastigheter, i takt med att Sveriges totalförsvar rustas upp och byggs ut. Genom en rad nya ramavtal kommer WSP att spela en viktig roll i att stärka Sveriges beredskap och säkerhet i en tid av ökad geopolitisk osäkerhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum