Nya Porsche 911 Speedster serietillverkas - begränsad upplaga med 510 hästkrafter

911 Speedster

Porsche 911 Speedster väckte stort uppseende redan när den presenterades som ett koncept. Nu inleder Porsche serietillverkningen av den tvåsitsiga öppna sportmodellen. I 911 Speedster kombineras en strävan att skapa en renodlad, förarorienterad bil med motorsportsteknologi användbar i vardagen.

Utgångspunkten för utvecklingen av modellen är 911 R (2016) och 911 GT3. En högvarvig fyraliters boxersugmotor på 375 kW (510 hk) skapar en emotionell ljudbild på förarplatsen. GT-transmissionen är en sexväxlad manuell växellåda.

Utseendemässigt bygger nya Speedster en bro till sin egen historia – till föregångaren till alla sportbilar från Porsche, 356 ”Nr 1” Roadster från 1948. Nya 911 Speedster, som kommer att tillverkas i en begränsad serie, påminner om ursprungsmodellen. Exakt 1 948 exemplar kommer att tillverkas i Porsches fabrik i Zuffenhausen i Tyskland från mitten av 2019.

911 Speedster hade världspremiär som konceptmodell vid ceremonin för ”Porsche 70 år” i Zuffenhausen 2018. Andra publika framträdanden var vid Goodwood Festival of Speed, Rennsport Reunion i Laguna Seca i Kalifornien och på bilsalongen i Paris i oktober.

Flera Speedster-detaljer från konceptmodellen kan nu ses i samma eller liknande design på den serietillverkade modellen. Mest framträdande är den estetiskt tilltalande luckan för cabriolet-taket med sin dubbelbubbel strömlinjeform – en avgörande detalj för den här sportmodellen alltsedan 911 Speedster från 1988. Det är den största och mest komplexa kolfiberförstärkta plastkomponenten tillverkad i ett stycke som Porsche har använt till en gatregistrerad bil. I dubbelbubblan ryms systemet för överrullningsskydd, vilket är standard i den här tvåsitsiga modellen liksom i 911 Carrera Cabriolet.

En viktbesparande takstruktur ersätter konceptbilens enkla tonneau-överdrag. Trots sin puristiska design är cabriolettaket lämpat för vardagsanvändning. Tillsammans med den lägre vindrutan och de lägre sidorutorna ger det 911 Speedster dess sportiga profil. Dess spännande låga fly line var redan 1954 ett kännetecken för den historiska förebilden Porsche 356 Speedster.

Cabriolet-taket är lätt att hantera: den centrala låsmekanismen vid vindruteramen och tygtakets båda sidofenor frigörs med ett knapptryck. Den stora bakluckan i kolfiber låses upp elektriskt och glider sedan tillbaka ett stycke, därefter positioneras den manuellt för att ge plats åt tygtaket som fälls samman till en Z-form bakom framstolarna. Kolfiberkåpan stängs därefter enkelt när taket fällts samman. Att fälla upp taket är lika enkelt - endast sidofenorna på vänster och höger sida måste pressas in i sina infästningar för hand tills de sitter ordentligt.

Bakspoiler och bakre kjol från 911 GT3 Touring

Låg vikt bestämmer också utformningen av andra karossdetaljer på Speedster. Den främre huven i kolfiber, som är två kilo lättare än huven till 911 GT3 – och framskärmarna i kolfiber härstammar från 911 R. Den främre kjolen är lånad från GT3 medan spoilerläppen är helt nyutvecklad. Talbot-speglarna som fanns på konceptbilen har på nya Speedster ersatts av elektriskt justerbara och eluppvärmda ytterbackspeglar i Sport Design-utförande. Den utfällbara, aerodynamiskt fintrimmade bakre spoilern och bakre kjolen har tagits från 911 GT3 Touring.

Inredningen karaktäriseras av svarta skinndetaljer på kolfibersätenas sidostöd och nackskydd, på dörrsidornas armstöd och på den kortade växelspaken. Sätenas mittparti är klätt i perforerat skinn. De lätta dörrpanelerna med svarta dörrstroppar och förvaringsnät minskar ytterligare totalvikten.

Logotypen ”Speedster” pryder nackskydden, dörrtrösklarna i kolfiber och den centralt placerade varvräknaren. Liksom de andra instrumenten har den svart instrumenttavla med vita visare och gröna siffror och skalor – som påminner om dess berömda föregångare, Porsche 356 Speedster. På den tvärgående strukturen bakom framsätena finns en plakett som anger serienumret på den begränsade upplagan av 911 Speedster, begränsad till endast 1 948 exemplar.

Som tillval erbjuder Porsche också ett Heritage-paket till nya 911 Speedster. Utrustningen, som utvecklats av Porsche Exklusive Manufaktur, återskapar klassiska detaljer från 50- och 60-talen. I det ingår inredningsfärger i svart och konjak, en speciell ”Spears”-lackering i vitt på framkjol och på framskärmarna över grundfärgen GT Silver Metallic. Historiska motorsportdekaler för numrering på dörrarna och den främre huven kompletterar ”Heritage”-paketet. Ägarna kan välja sitt eget maximalt tvåsiffriga startnummer som syns på bilderna. Porsches vapen och den guldfärgade logotypen motsvarar den design som användes 1954.

Högvarvig motor med 510 hk

Hjärtat i nya Speedster har tagits från 911 GT3. Den sexcylindriga sugmotorn på fyra liter är en äkta GT-motor. Maxeffekten 375 kW (510hk) nås vid 8 400 v/min och det maximala varvtalet är 9 000 v/min. Motorn utvecklar ett maximalt vridmoment av 470 Nm vid 6 250 v/min. Nya 911 Speedster accelererar från 0 – 100 km/tim på 4,0 sekunder och når en toppfart av 310 km/tim.

Jämfört med föregående 911 GT3 är motorn i Speedster utrustad med två partikelfilter för bensinmotorer (GPF) och uppfyller kraven för Euro 6d TEMP EVAP-ISC (EU6 DG). Trots det producerar fyrventilsmotorn ytterligare 10 hk. Det är möjligt tack vare detaljförbättringar av till exempel högtrycksinsprutarna med optimerat spray-mönster liksom ett modifierat insugssystem med individuella gasspjäll, vilket ger snabbare gasrespons. Det nyutvecklade rostfria sportavgassystemet i lättviktsstål är tio kg lättare – inklusive de dubbla partikelfiltren.

Som det anstår en förarorienterad bil erbjuds 911 Speedster endast med en manuell sexväxlad sportväxellåda. Den har en automatisk mellangasfunktion, auto-blip, som exakt och oberoende kompenserar för skillnader i motorvarv mellan växlarna vid nedväxling. Auto-blip kan aktiveras när som helst, med andra ord också oberoende av vilken inställning som gjorts i PASM-systemets (Porsche Active Suspension Management) variabla stötdämpning. En mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning kompletterar den sportiga kraftöverföringen.

GT-filosofin bakom nya Speedster avspeglas också i dess chassi. Med sin sportiga bakhjulsstyrning och sina dynamiska motorupphängningar är chassit baserat på samma teknologi som används i 911 GT3 och 911 R. Kontrollsystem som Porsche Torque Vectoring (PTV), Porsche Stability Management (PSM) och PASM med sportinställning och 25 mm sänkt kaross har anpassats exakt till kraven från Speedstern.

Den öppna tvåsitsiga modellen rullar på 20-tums smidda Speedster lättmetallfälgar med centrumbult. Till standardutrustningen hör PCCB-bromsar (Porsche Ceramic Composite Brake) med invändigt ventilerade och perforerade keramiska bromsskivor.

Priset i Sverige blir 2 850 000 kronor.

Fler bilder finns tillgängliga Porsche Newsroom (newsroom.porsche.de) och i Porsches mediadatabas (presse.porsche.de).

911 Speedster och 911 Speedster, Heritage Design Package
911 Speedster, Heritage Design-Package and 356 1500 Speedster
911 Speedster Chronograph by Porsche Design
911 Speedster Chronograph Heritage Design by Porsche Design

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s