Porsche

Nya Porsche Cayenne nu som plug-in hybrid

Dela

Porsche utökar nu sitt utbud av hybridmodeller ytterligare. Nya Cayenne E-Hybrid kombinerar klassens bästa köregenskaper med maximal effektivitet. En treliters V6-motor på 250 kW/340 hk kompletteras av en elmotor på 100 kW/136 hk som tillsammans utvecklar 340 kW/462 hk. Det maximala vridmomentet 700 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv och boost-strategin är hämtad från supersportbilen 918 Spyder.

Porsche Cayenne E-Hybrid
Porsche Cayenne E-Hybrid

Cayennes plug-in hybridsystem ger en acceleration från 0 – 100 km/tim på 5 sekunder och en toppfart på 253 km/tim. Nya Cayenne E-Hybrid kan köras upp till 44 km* med enbart eldrift. Den genomsnittliga förbrukningen enligt New European Drive Cycle (NEDC) är, beroende på fälgval, 3,4 – 3,2 liter bensin per 100 km och en elförbrukning på 20,9 – 20,6 kWh/100 km.

Vid sidan av lanseringen av Cayenne E-Hybrid utökar Porsche sitt utbud av komfort- och assistanssystem för hela Cayenne-serien med ytterligare tillval som head-up display, massagestolar och 22 tums lättmetallfälgar.

462 hästkrafter systemeffekt med 918 Spyder boost-strategi

Nästa steg på Porsches resa mot e-mobilitet är Cayenne E-Hybrid. Medan förbränningsmotorns prestanda endast förbättrats med fem kW/sju hk till 250 kW/340 hk jämfört med föregångaren, är elmotorn mer än 43 procent starkare, 100 kW/136 hk. Tillsammans ger det en systemeffekt på 340 kW/462 hk. Ett nytt tillägg är boost-strategin som hämtats från supersportbilen 918 Spyder. Det garanterar att elmotorn kan användas som extra krafttillskott i alla Sport Chrono-paketets körinställningar, vilket betyder att maximalt systemvridmoment finns tillgängligt så snart föraren trycker ned gaspedalen. Beroende på körförhållandena och behovet av kraft kan föraren utnyttja boost-kraften i alla hastighetsområden. Det innebär en livligare och förbättrad körupplevelse.   

Omfattningen av boost-stöd och batteriladdning under körning styrs av Sport Chrono-paketets körinställningar. I de sportiga inställningarna Sport och Sport Plus kan nästan hela batteriets mängd energi användas för boost. I Sport-inställningen laddas batteriet bara så mycket som behövs inför nästa boost. I inställningen Sport Plus laddas batteriet upp så snabbt som möjligt. I övriga inställningar prioriteras maximal effektivitet.

Ladda med Porsche Connect app och Porsche laddningsservice

Batterikapaciteten har förbättrats betydligt i Cayenne E-Hybrid, liksom räckvidden med eldrift och boost-reserven. Jämfört med föregående modell har batterikapaciteten ökat med ca 30 procent från 10,8 till 14,1 kW. Det vätskekylda batteriet, som förvaras under lastgolvet längs bak i bilen, består av åtta cellmoduler med 13 prismatiska litium-jonceller var. Högspänningsbatteriet laddas fullt på 7,8 timmar med hjälp av den medföljande 3,6 kilowattsladdaren och ett 230 volts-uttag på tio ampere. Med tillvalsladdaren på 7,2 kilowatt och ett 230 volts-uttag på 32 ampere laddas batteriet fullt igen på bara 2,3 timmar.

Laddningsprocessen kan skötas och övervakas via Porsche Communication Management (PCM) och fjärrstyras med Porsche Connect app. Den fristående klimatanläggningen, det vill säga uppvärmning och luftkonditionering av kupén med avstängd tändning, är standardutrustning och kan också kontrolleras via smartphone.

Porsche Connect kan också användas för att söka laddningsstationer och lägga in dem som destinationer i navigationssystemet. Nya Porsche Charging Service gör det också möjligt att få tillgång till publika laddningsstationer – utan att det krävs extra registrering med aktuell leverantör. Räkningen skickas direkt via Porsche ID-kontot.

Ny hybridmodul och snabbväxlande Tiptronic S

Porsche har gjort om drivsystemet i Cayenne E-Hybrid. Hybridmodulen består av en högintegrerad kombination av elmotor och frånkopplare. I motsats till det tidigare elektrohydrauliska systemet med spindelställdon, styrs nu frånkopplaren elektromekaniskt, vilket garanterar ännu snabbare reaktionstid. Kraftöverföringen består av den nya åttaväxlade Tiptronic S, nyutvecklad för hela Cayenne-programmet. Automatlådan erbjuder inte bara bekvämare och mjukare start utan växlar också betydligt snabbare. Avbrotten i drivning under växlingarna har också kunnat minskas.

Aktiv hang-on fyrhjulsdrift och 3,5 tons släpvagnsvikt

Med Porsche Traction Management (PTM), har Cayenne E-Hybrid aktiv hang-on fyrhjulsdrift med en elektroniskt kontrollerad flerskivig koppling. Med sin breda vridmomentsfördelning erbjuder systemet klara fördelar i termer av köregenskaper, livlighet, väggrepp och terrängkapacitet. Tack vare ett helt nytt chassi erbjuder Cayenne E-Hybrid samma sportiga köregenskaper som alla modeller av den nya generationen Cayenne. Porsche Active Suspension Management (PASM) ingår i standardutrustningen. Tillval är till exempel antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och elektroniskt utfällbar dragkrok för laster upp till 3,5 ton.

Nya tillval: head-up display och 22 tums lättmetallfälgar

I och med lanseringen av Cayenne E-Hybrid utökar Porsche sitt utbud av assistanssystem och övriga tillval med en rad innovationer till hela modellserien. För första gången finns head-up display tillgänglig till en Porsche. Den projicerar all relevant information i fullfärg direkt i förarens siktfält. Andra nyheter som nu erbjuds i Cayenne är den smarta digitala andrepiloten Porsche InnoDrive med adaptiv farthållare, massagestolar, uppvärmd vindruta, fjärrstyrd parkeringsvärmare och 22 tums lättmetallfälgar.

Marknadsintroduktion och priser: nya Cayenne E-Hybrid lanseras i Sverige i juni 2018. Priset i Sverige blir 915 000 kronor.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de och i Porsches Press Database (https://presse.porsche.de).

Bränsleförbrukning och utsläpp

Cayenne E-Hybrid: blandad körning 3,4 – 3,2 liter per 100 km, CO2-utsläpp 78 - 72 g/km, elkonsumtion 20,9 – 20,6 kWh/100 km

* Maximal räckvidd med el varierar mellan 42 och 44 km beroende på fälgval.

Kontakter

Bilder

Porsche Cayenne E-Hybrid
Porsche Cayenne E-Hybrid
Ladda ned bild
Porsche Cayenne E-Hybrid
Porsche Cayenne E-Hybrid
Ladda ned bild
Porsche Cayenne E-Hybrid
Porsche Cayenne E-Hybrid
Ladda ned bild
Porsche Cayenne E-Hybrid
Porsche Cayenne E-Hybrid
Ladda ned bild
Porsche Cayenne E-Hybrid
Porsche Cayenne E-Hybrid
Ladda ned bild
Porsche Cayenne E-Hybrid interiör
Porsche Cayenne E-Hybrid interiör
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum