Nya Porsche Cayenne nu som plug-in hybrid

Porsche utökar nu sitt utbud av hybridmodeller ytterligare. Nya Cayenne E-Hybrid kombinerar klassens bästa köregenskaper med maximal effektivitet. En treliters V6-motor på 250 kW/340 hk kompletteras av en elmotor på 100 kW/136 hk som tillsammans utvecklar 340 kW/462 hk. Det maximala vridmomentet 700 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv och boost-strategin är hämtad från supersportbilen 918 Spyder.

Porsche Cayenne E-Hybrid

Cayennes plug-in hybridsystem ger en acceleration från 0 – 100 km/tim på 5 sekunder och en toppfart på 253 km/tim. Nya Cayenne E-Hybrid kan köras upp till 44 km* med enbart eldrift. Den genomsnittliga förbrukningen enligt New European Drive Cycle (NEDC) är, beroende på fälgval, 3,4 – 3,2 liter bensin per 100 km och en elförbrukning på 20,9 – 20,6 kWh/100 km.

Vid sidan av lanseringen av Cayenne E-Hybrid utökar Porsche sitt utbud av komfort- och assistanssystem för hela Cayenne-serien med ytterligare tillval som head-up display, massagestolar och 22 tums lättmetallfälgar.

462 hästkrafter systemeffekt med 918 Spyder boost-strategi

Nästa steg på Porsches resa mot e-mobilitet är Cayenne E-Hybrid. Medan förbränningsmotorns prestanda endast förbättrats med fem kW/sju hk till 250 kW/340 hk jämfört med föregångaren, är elmotorn mer än 43 procent starkare, 100 kW/136 hk. Tillsammans ger det en systemeffekt på 340 kW/462 hk. Ett nytt tillägg är boost-strategin som hämtats från supersportbilen 918 Spyder. Det garanterar att elmotorn kan användas som extra krafttillskott i alla Sport Chrono-paketets körinställningar, vilket betyder att maximalt systemvridmoment finns tillgängligt så snart föraren trycker ned gaspedalen. Beroende på körförhållandena och behovet av kraft kan föraren utnyttja boost-kraften i alla hastighetsområden. Det innebär en livligare och förbättrad körupplevelse.

Omfattningen av boost-stöd och batteriladdning under körning styrs av Sport Chrono-paketets körinställningar. I de sportiga inställningarna Sport och Sport Plus kan nästan hela batteriets mängd energi användas för boost. I Sport-inställningen laddas batteriet bara så mycket som behövs inför nästa boost. I inställningen Sport Plus laddas batteriet upp så snabbt som möjligt. I övriga inställningar prioriteras maximal effektivitet.

Ladda med Porsche Connect app och Porsche laddningsservice

Batterikapaciteten har förbättrats betydligt i Cayenne E-Hybrid, liksom räckvidden med eldrift och boost-reserven. Jämfört med föregående modell har batterikapaciteten ökat med ca 30 procent från 10,8 till 14,1 kW. Det vätskekylda batteriet, som förvaras under lastgolvet längs bak i bilen, består av åtta cellmoduler med 13 prismatiska litium-jonceller var. Högspänningsbatteriet laddas fullt på 7,8 timmar med hjälp av den medföljande 3,6 kilowattsladdaren och ett 230 volts-uttag på tio ampere. Med tillvalsladdaren på 7,2 kilowatt och ett 230 volts-uttag på 32 ampere laddas batteriet fullt igen på bara 2,3 timmar.

Laddningsprocessen kan skötas och övervakas via Porsche Communication Management (PCM) och fjärrstyras med Porsche Connect app. Den fristående klimatanläggningen, det vill säga uppvärmning och luftkonditionering av kupén med avstängd tändning, är standardutrustning och kan också kontrolleras via smartphone.

Porsche Connect kan också användas för att söka laddningsstationer och lägga in dem som destinationer i navigationssystemet. Nya Porsche Charging Service gör det också möjligt att få tillgång till publika laddningsstationer – utan att det krävs extra registrering med aktuell leverantör. Räkningen skickas direkt via Porsche ID-kontot.

Ny hybridmodul och snabbväxlande Tiptronic S

Porsche har gjort om drivsystemet i Cayenne E-Hybrid. Hybridmodulen består av en högintegrerad kombination av elmotor och frånkopplare. I motsats till det tidigare elektrohydrauliska systemet med spindelställdon, styrs nu frånkopplaren elektromekaniskt, vilket garanterar ännu snabbare reaktionstid. Kraftöverföringen består av den nya åttaväxlade Tiptronic S, nyutvecklad för hela Cayenne-programmet. Automatlådan erbjuder inte bara bekvämare och mjukare start utan växlar också betydligt snabbare. Avbrotten i drivning under växlingarna har också kunnat minskas.

Aktiv hang-on fyrhjulsdrift och 3,5 tons släpvagnsvikt

Med Porsche Traction Management (PTM), har Cayenne E-Hybrid aktiv hang-on fyrhjulsdrift med en elektroniskt kontrollerad flerskivig koppling. Med sin breda vridmomentsfördelning erbjuder systemet klara fördelar i termer av köregenskaper, livlighet, väggrepp och terrängkapacitet. Tack vare ett helt nytt chassi erbjuder Cayenne E-Hybrid samma sportiga köregenskaper som alla modeller av den nya generationen Cayenne. Porsche Active Suspension Management (PASM) ingår i standardutrustningen. Tillval är till exempel antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och elektroniskt utfällbar dragkrok för laster upp till 3,5 ton.

Nya tillval: head-up display och 22 tums lättmetallfälgar

I och med lanseringen av Cayenne E-Hybrid utökar Porsche sitt utbud av assistanssystem och övriga tillval med en rad innovationer till hela modellserien. För första gången finns head-up display tillgänglig till en Porsche. Den projicerar all relevant information i fullfärg direkt i förarens siktfält. Andra nyheter som nu erbjuds i Cayenne är den smarta digitala andrepiloten Porsche InnoDrive med adaptiv farthållare, massagestolar, uppvärmd vindruta, fjärrstyrd parkeringsvärmare och 22 tums lättmetallfälgar.

Marknadsintroduktion och priser: nya Cayenne E-Hybrid lanseras i Sverige i juni 2018. Priset i Sverige blir 915 000 kronor.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de och i Porsches Press Database (https://presse.porsche.de).

Bränsleförbrukning och utsläpp

Cayenne E-Hybrid: blandad körning 3,4 – 3,2 liter per 100 km, CO2-utsläpp 78 - 72 g/km, elkonsumtion 20,9 – 20,6 kWh/100 km

* Maximal räckvidd med el varierar mellan 42 och 44 km beroende på fälgval.

Porsche Cayenne E-Hybrid interiör

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande