Nya standardiserade grafiska symboler för allmänna platser

SIS standard med publika informationssymboler har uppdaterats. De grafiska symbolerna är utvecklade enligt konceptet Design för alla och är avsedda att underlätta icke-verbal information, till exempel i broschyrer, på orienteringskartor och på platser som används av allmänheten. Totalt tillkommer nu 19 nya symboler.

– När standardiserade grafiska symboler används konsekvent i offentlig miljö skapas enhetlighet och igenkänning. Symbolerna kan användas tillsammans med eller i stället för text, och underlättar för medborgare att förstå och orientera sig på allmänna platser. Det leder i sin tur till en ökad tillgänglighet för alla oavsett funktionsförmåga, säger Christina Stange, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute.

Tillägget till standarden SS 30600:2015 innehåller sport -och fritidssymboler samt offentliga symboler som tidigare har funnits i en upphävd standard men som nu har uppdaterats. De nya symbolerna är bordtennis, bågskytte, dykning, bowling, curling, eldplats, fotboll, längdskidåkning, ridning, kälkåkning, skridskoåkning, skytte, snowboardåkning, utförsåkning, vattenfall, golf, kvinnojour, matlagning och nödtelefon.

– Vi vill såklart att även de nya symbolerna ska börja användas. Förståelse kommer genom att många använder dem och lär sig vad symbolerna betyder precis som när vi lär oss ord. Den internationella rullstolssymbolen är till exempel den symbol som förmodligen används mest, säger Christina Stange.

Om standarden SS 30600:2015
Standardens symboluppsättning finns inom de sju kategorierna offentliga inrättningar, transportinrättningar, turism, kultur och kulturarv, sport och friluftsliv, kommersiella inrättningar, allmänhetens beteende och tillgänglighet.

OBS! Bilderna på symbolerna kan endast användas för engångspublicering i media med texten ©SIS, Swedish Standards Institute

Standarden SS 30600:2015 och tillägget

Bättre beslut när miljöpåverkan uttrycks i pengar18.3.2019 08:00:26 CETPressmeddelande

En ny ISO-standard ska hjälpa företag att värdera sin miljöpåverkan. Initiativet är svenskt. SIS, Swedish Standards Institute, har lett det globala arbetet med initiativtagaren Swedish Life Cycle Center vid Chalmers och dess samarbetspartners. – En anledning till att hållbar utveckling inte går tillräckligt snabbt är att den inte är hopkopplad med ekonomin säger Bengt Steen vid Swedish Life Cycle Center.

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37 CETPressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00 CETPressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.