Nya standardiserade grafiska symboler för allmänna platser

SIS standard med publika informationssymboler har uppdaterats. De grafiska symbolerna är utvecklade enligt konceptet Design för alla och är avsedda att underlätta icke-verbal information, till exempel i broschyrer, på orienteringskartor och på platser som används av allmänheten. Totalt tillkommer nu 19 nya symboler.

– När standardiserade grafiska symboler används konsekvent i offentlig miljö skapas enhetlighet och igenkänning. Symbolerna kan användas tillsammans med eller i stället för text, och underlättar för medborgare att förstå och orientera sig på allmänna platser. Det leder i sin tur till en ökad tillgänglighet för alla oavsett funktionsförmåga, säger Christina Stange, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute.

Tillägget till standarden SS 30600:2015 innehåller sport -och fritidssymboler samt offentliga symboler som tidigare har funnits i en upphävd standard men som nu har uppdaterats. De nya symbolerna är bordtennis, bågskytte, dykning, bowling, curling, eldplats, fotboll, längdskidåkning, ridning, kälkåkning, skridskoåkning, skytte, snowboardåkning, utförsåkning, vattenfall, golf, kvinnojour, matlagning och nödtelefon.

– Vi vill såklart att även de nya symbolerna ska börja användas. Förståelse kommer genom att många använder dem och lär sig vad symbolerna betyder precis som när vi lär oss ord. Den internationella rullstolssymbolen är till exempel den symbol som förmodligen används mest, säger Christina Stange.

Om standarden SS 30600:2015
Standardens symboluppsättning finns inom de sju kategorierna offentliga inrättningar, transportinrättningar, turism, kultur och kulturarv, sport och friluftsliv, kommersiella inrättningar, allmänhetens beteende och tillgänglighet.

OBS! Bilderna på symbolerna kan endast användas för engångspublicering i media med texten ©SIS, Swedish Standards Institute

Standarden SS 30600:2015 och tillägget

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.