Nya standardiserade grafiska symboler för allmänna platser

SIS standard med publika informationssymboler har uppdaterats. De grafiska symbolerna är utvecklade enligt konceptet Design för alla och är avsedda att underlätta icke-verbal information, till exempel i broschyrer, på orienteringskartor och på platser som används av allmänheten. Totalt tillkommer nu 19 nya symboler.

– När standardiserade grafiska symboler används konsekvent i offentlig miljö skapas enhetlighet och igenkänning. Symbolerna kan användas tillsammans med eller i stället för text, och underlättar för medborgare att förstå och orientera sig på allmänna platser. Det leder i sin tur till en ökad tillgänglighet för alla oavsett funktionsförmåga, säger Christina Stange, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute.

Tillägget till standarden SS 30600:2015 innehåller sport -och fritidssymboler samt offentliga symboler som tidigare har funnits i en upphävd standard men som nu har uppdaterats. De nya symbolerna är bordtennis, bågskytte, dykning, bowling, curling, eldplats, fotboll, längdskidåkning, ridning, kälkåkning, skridskoåkning, skytte, snowboardåkning, utförsåkning, vattenfall, golf, kvinnojour, matlagning och nödtelefon.

– Vi vill såklart att även de nya symbolerna ska börja användas. Förståelse kommer genom att många använder dem och lär sig vad symbolerna betyder precis som när vi lär oss ord. Den internationella rullstolssymbolen är till exempel den symbol som förmodligen används mest, säger Christina Stange.

Om standarden SS 30600:2015
Standardens symboluppsättning finns inom de sju kategorierna offentliga inrättningar, transportinrättningar, turism, kultur och kulturarv, sport och friluftsliv, kommersiella inrättningar, allmänhetens beteende och tillgänglighet.

OBS! Bilderna på symbolerna kan endast användas för engångspublicering i media med texten ©SIS, Swedish Standards Institute

Standarden SS 30600:2015 och tillägget

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.

Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska26.3.2018 09:01Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.

Regeringen stödjer SIS kvalitetssäkringsarbete inom vård och omsorg23.3.2018 09:20Pressmeddelande

Regeringen har beslutat att bevilja SIS, Swedish Standards Institutes ansökan om medel på 3 miljoner kronor under 2018 för att fortsätta utvecklingen av nationella standarder avseende kvalitetssäkring av verksamhet inom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och HVB-hem (Hem för vård och boende). Medlen ska även stödja den fortsatta utvecklingen av europeiska tjänstestandarder inom trygghetskedjan för trygghetslarm, patientdelaktighet inom personcentrerad vård samt kvalitet i äldreomsorgen.