Nya vanor i coronakrisens spår förändrar trafikläget nu och på sikt

Utökade cykelbanor, distans i kollektivtrafiken samt slopad trängsel- och parkingeringsavgift. Det är några av åtgärderna som städer världen över infört i coronakrisens spår. Men synen på pendling och arbetsliv kan förändras i grunden. Det menar Dan Firth, stads- och trafikanalytiker på WSP.

Behöver vi alla resa till jobbet samma tid, behöver vi vara på jobbet varje dag, hur mycket vill vi tränga ihop oss i kollektivtrafiken? Bilden får användas fritt av tredje part.

– Beroende på hur långvarig vårt nya beteende blir med att arbeta hemma, hålla avstånd och resa mindre, kan dessa nya vanor accelerera den utveckling som redan varit på gång under en tid, säger Dan Firth. Behöver vi alla resa till jobbet samma tid, behöver vi vara på jobbet varje dag, hur mycket vill vi tränga ihop oss i kollektivtrafiken och vilka möten kan lika gärna göras digitalt? Det tror jag är frågor som kommer få ett annat svar efter den här erfarenheten.

Trafiken inom och till våra svenska städer har minskat drastiskt den senaste månaden. De snabba åtgärder som nu syns i städer världen över är ett tecken på att vi behöver vänja oss med en större flexibilitet när det gäller trafikplanering, även efter krisen, tror Dan.

– Jag tror att detta kan vara ett tillfälle att tänka om hur vi ser på mobilitet. Det var redan många krafter för förändring igång men den här situationen kommer snabba på utvecklingen och visa på behovet av flexibilitet. Se till exempel de tillfälliga cykelbanor som nu flera städer inför eller hur elsparkcyklar på kort tid förändrade både beteenden och stadsbilden i många städer, förklarar Dan Firth.

Hur kollektivtrafiken ska betalas blir en fråga på både lång och kort sikt, likaså hur transportsystemet kan bli mer jämlikt.

– Ska kollektivtrafikbolagen verkligen jaga resenärer eller ska det ses som en grundläggande samhällsservice? Hemarbete är ett alternativ för välbetalda, medan mindre betalda yrken kräver resor i större grad, säger Dan.

Till sist, anser du att Stockholm och Göteborg bör slopa trängselavgifterna under krisen?

Jag tror att det är rimligt att sänka dem, men kanske inte dra ner dem till noll. Det heter ju trängselavgifter och nu är det väldigt lite trängsel. I Singapore till exempel är avgiften flexibel och kan snabbt justeras medan det i Sverige krävs ett riksdagsbeslut. Men att trängsel i kollektivtrafiken skulle minska på grund av att det blir billigare att köra bil in i staden tror jag inte. När trängselavgifterna infördes ökade kollektivtrafiksresenärerna med endast några procent. Samtidigt tappar vi nu viktiga finansiella medel till infrastrukturprojekt eftersom avgifterna används som delfinansiering.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan Firth
Daniel.Firth@wsp.com

Dan Firth, stads- och trafikanalytiker på WSP

Fler äldre bör inkluderas i arbetet med frågor som rör dem enligt ny rapport24.11.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

Människor i Norden blir allt äldre, vilket gör arbetet för att tillgodose behoven hos äldre individer i samhället allt mer angeläget. En viktig del i att skapa förutsättningar för aktivt och hälsosamt åldrande är att den äldre befolkningen i högre grad deltar i planeringen av frågor som angår dem. Det konstateras i analys- och teknikkonsultföretaget WSPs rapport ”Att åldras i Norden”, som gjorts på uppdrag av Nordens välfärdscenter.

Hur väl rustade är Sveriges kommuner för nästa kris? Så rankas din kommun24.9.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Varför har vissa kommuner klarat den pågående krisen bättre än andra? Vad är det som gör en kommun mer eller mindre framgångsrik? Dessa är några av de frågor som analys- och teknikkonsultföretaget WSP ger svar på i årets upplaga av rapporten ”Regionernas kamp”. Rapporten visar att det finns stora skillnader mellan kommunerna och att det på flera håll krävs stora förändringar för att klara nästa kris.