Riksteatern

Nypremiär 13 januari, Umeå: Sörjen som blev- Anna Takanen i en aktuell och personlig berättelse om att vara barn till ett krigsbarn

Dela

Barnen från Finland, med namnskyltar runt halsen. De som kom till Sverige under kriget. Men vilka var de? Och hur påverkar deras upplevelser kommande generationer? Detta är en del av Sveriges historia men samtidigt relevant idag, för vilka är dagens krigsbarn? Sörjen som blev är en universell berättelse om krig och flyktingskap som känns viktig att berätta och tala om. Föreställningen gör nu en efterlängtad comeback och turnerar med Riksteatern genom hela landet fram till den 1 mars. Sörjen som blev har även blivit nominerad till Svenska Teaterkritikers förenings teaterpris, 2021.

– Jag vill undersöka hur detta har påverkat många genom min konstnärliga praktik. Folk kontaktar mig ofta, så jag vet att frågan är levande i både Finland och Sverige. Det här är mitt konstnärliga fredsprojekt, berättar Anna Takanen, manusförfattare och skådespelare i Sörjen som blev.

I föreställningen alternerar två av Finlands mest renommerade musiker, Harri Kuusijärvi och Niko Kumpuvaara. Efter föreställningen bjuds publiken in till ett samtal med Anna Takanen för att få möjlighet att berätta om sina erfarenheter och känslor för att bryta tystnaden kring traumat i att vara krigsbarn.  

Anna Takanens pappa Timo var ett av omkring 15000 barn som aldrig återvände till Finland utan adopterades av sin svenska fosterfamilj. Förflyttningen kom att påverka hela familjen genom ett förlorat språk och ett trauma nedärvt genom generationer, men också genom längtan och möten över gränserna.

Innan Timo dog frågade dottern Anna ut honom om vad han förlorat i Finland – och han började äntligen svara på hennes frågor. I föreställningen nystar hon ömsint och långsamt upp pappans familjehistoria, och det komplicerade i att vara barn till ett krigsbarn.

–  För närvarande lever vart femte barn i en krigszon. Genom Sörjen som blev ser vi en glimt av hur krigstraumat överförs till kommande generationer och anar vidden av de personliga tragedierna som fortfarande finns runt omkring oss, säger Anna Takanen.

Under sina nästan 30 år inom teatervärlden har Anna Takanen skådespelat, regisserat och arbetat som teaterchef på Göteborgs stadsteater samt på Kulturhuset Stadsteatern. 2019 kom hennes debutbok Sörjen som blev ut, på Bonniers förlag. Det är ur den som föreställningen är sprungen ur och är ett finskt-svenskt samarbete.

Den regisseras av prisbelönta Mikaela Hasán, konstnärlig ledare för DuvTeatern i Helsingfors.

–Jag blev berörd av Annas bok, av berättelsen och språket. Det var som om den öppnade en dörr till en bekant men obearbetad del av Finlands historia. Och så är det också en universell berättelse om krig och flyktingskap som känns viktig att berätta och tala om. Det hände då och det händer nu, med ett mellanförskap och många obesvarade frågor som följd, säger Mikaela Hasán, regissör för Sörjen som blev.

–Det är en personlig historia, den är ju Annas. Samtidigt är den många andras historia också. Jag hoppas att den, och samtalet som följer efter föreställningen, öppnar upp för att prata och förstå mera om varandra och oss själva, säger Mikaela Hasán.

Efter nypremiären den 13 januari kommer produktionen att turnera vidare runtom i landet fram till den 1 mars.
 

Riksteatern i samarbete med Lilla Teatern i Helsingfors och Östgötateatern


Turnéplanhttps://www.riksteatern.se/forestallningar/sorjen-som-blev/#section2

Svenska Teaterkritikers förenings teaterpris 2021, nominering:https://teaterkritiker.wordpress.com/2021/12/22/de-nomineras-till-teaterkritikernas-priser-for-2021/?fbclid=IwAR1dfycsmDV_8vuarHJsqPALKN_TIYUobww-2xfm467sIrgZNkPZuV9ZNbc

Vi har lanserat vår pressträff i podcast format för att tillgängliggöra innehållet för journalister. Gå gärna in på https://www.riksteatern.se/presstraff-2021/ . I spelaren som följer kan du följa kapitelindelningen och lyssna in på det som rör Sörjen som blev, här kan du som journalist ladda ner de ljudklipp som du vill använda dig av i din rapportering.


Medverkande: Anna Takanen
Musiker: Niko Kumpuvaara

Konstnärligt team:

Manus: Anna Takanen  
Regi: Mikaela Hasán  
Scenografi: Heini Maaranen  
Mask och kostym: Patricia Svajger  
Ljusdesign: Jyri Suominen  
Ljud- och ljustekniker: Niklas Lundström  
Musikdramaturgi: Harri Kuusijärvi  
Dramaturg: Jani Lohikari och Edward Bromberg
Scenmästare/turnéledare: Daniel Ohlson

 

För mer information:
Sofia Zouagui
Press och PR ansvarig 
E-post: sofia.zouagui@riksteatern.se
Mob: 070-528 99 15

Bilder

Om

Riksteatern
Riksteatern



Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

Sign Language Arts Night 2022 – världskända artister möts för att utveckla och synliggöra teckenspråkskonst9.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 23–26 november bjuder Riksteatern Crea, Nordens största producent av scenkonst på teckenspråk, in artister från hela världen till Sign Language Arts Night. Teckenspråk står i fokus och under evenemanget utövas poesi, VV (visual vernacular) och andra former av teckenspråkskonst. Målet är att utveckla och synliggöra teckenspråkskonst som scenkonst. Sign Language Arts anordnas för andra året i rad och är unikt i sitt slag.

Nyskriven dramatik, häxkraft och uppmärksammat kebabbråk - här är Riksteaterns repertoar för våren 20237.11.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Komedin kontemplerar över politiken när ideologiska antagonister och omtvistade kebabfläckar blir teater. Dansen utforskar könsstereotyper och dansritualer i ljudlandskap. Hela tio urpremiärer avhandlar dystopier, omprövade klassiker och pojkar i en sorgesam värld. Våren hos Riksteatern tar plats över hela Sverige och skyggar inte för samhällets smärtpunkter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum