Nystartade Ögonhälsofonden: Faktumsäljare i Göteborg fick nya glasögon

Premiär för nystartade Ögonhälsofonden som startats av Specsavers och Faktum – då fick tretton Faktumsäljare kontrollera syn och allmän ögonhälsa gratis. Samtliga tretton visade sig behöva nya glasögon.
Bertil Schöneman har sålt Faktum i tio år vill kunna se bra för att uppleva livet bättre! Foto: Felicia Holmquist/Specsavers

Fria synundersökning och glasögon till hemlösa och personer som lever i en ekonomisk svår situation – det är syftet med nystartade Ögonhälsofonden som startats av Specsavers tillsammans med Faktum i Göteborg. Lever man på marginalen kan ett optikerbesök vara svårt att prioritera.

Häromveckan arrangerades en premiärkväll för de första som sökt hjälp via Ögonhälsofonden. Tretton personer kom till Specsavers butik på Kungsgatan i Göteborg, ingen hade kollat synen på många år. Samtliga visade sig behöva nya glasögon.

En av de tretton som kom på premiärkvällen var Bertil Schöneman, Faktumförsäljare vid Willys i Kungälv sedan tio år:

– Jag skulle gått och kollat synen för flera år sedan men det blev aldrig av. Jag vet ju att man ska kolla synen regelbundet och nu när man får möjligheten att göra det gratis och dessutom få nya glasögon så var jag snabb att haka på. Jag måste se annars kan de kvitta. Jag vill uppleva saker och se allt det fina.

Krister Lönnqvist, som har sålt Faktum i Nordstan och på Centralstationen i tre års tid, besökte också butiken för att kolla synen.

Hur viktigt är det att kunna se bra?

– Det är superviktigt att kunna se klart och tydligt. Annars kan jag ju inte läsa, kolla på tv eller göra någonting. Den här kvällen betyder jättemycket för mig. Senast jag kollade synen var nog 2018 och jag har ju glasögon och vet att jag behöver kolla synen, men det har inte blivit av. Förrän nu!

Hur gick det hos optikern då?

– Vet du vad, det har faktiskt har blivit bättre, jag har gått med för starka glasögon. Så nu ska de bli skönt att få nya som är rätt för mig.

Efter premiärkvällen summerades intrycken av arrangörerna:

– Det handlar om livskvalitet och självkänsla, därför är det viktigt, säger Sarah Britz, chefredaktör, VD och ansvarig utgivare Faktum.

Faktum och Specsavers fortsätter nu under året att bjuda in till liknande kvällar:

– Specsavers har sedan starten varit måna om att ge tillbaka till samhället och sådana här kvällar ger så mycket glädje för oss alla, säger Ida Iwdal, PR-chef Specsavers.

Fakta/Tidningen Faktum

Faktum är Sveriges största gatutidning som arbetar för ett samhälle utan hemlöshet, fattigdom och utanförskap. Den säljs i Göteborg, Borås, Malmö, Lund, Helsingborg, Kristianstad, Växjö, Halmstad, Karlstad och Jönköping och är ett sätt att erbjuda människor hjälp till självhjälp – eftersom försäljarna skapar sig en inkomst, sysselsättning och ett socialt sammanhang.

Krister Lönnqvist hade inte kollat synen sedan 2018. Foto: Felicia Holmquist/Specsavers