Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.

Överenskommelsen stärker byggbranschens tillväxt och konkurrenskraft.

- Vi har försvarat den framgångsrika svenska lönemodellen. Dessutom fortsätter vi vårt gemensamma arbete för en säkrare arbetsmiljö och ordning och reda. Det här är ett bra avtal för alla som jobbar i byggbranschen och för att kunna rusta Sverige ur den rådande pandemin, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef och vice vd på Byggföretagen.

Ett viktigt resultat av förhandlingarna är att arbetet från parternas gemensamma prestationslönegrupp införs i det nya Byggavtalet. Det innebär en ökad frihetsgrad för Byggföretagens medlemmar, särskilt små och medelstora företag, att få inflytande om planering och arbetsvillkor på arbetsplatsen. Därmed blir kollektivavtalet än mer attraktivt för seriösa företag samtidigt som det blir svårare att vara oseriös.

Byggföretagen och Byggnads kommer fortsätta att jobba gemensamt i viktiga frågor, till exempel i nya arbetsgrupper om hur branschen ska dra nytta av digitaliseringens möjligheter, attrahera fler kvinnor och öka mångfalden.

Med det nya Byggavtalet på plats kommer byggnadsarbetare att få sin nya lön från och med 1 december 2020.

Den 18 november varslade Byggnads om storstrejk i byggbranschen. Fullt utbruten skulle konflikten drabba över 8000 personer på nästan 100 arbetsplatser.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Kunskapsbank ska samla byggbranschen mot oseriösa aktörer9.3.2021 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Idag öppnar en ny Kunskapsbank mot fusk och regelbrott i byggbranschen. I Kunskapsbanken får seriösa aktörer verksamma i den svenska bygg- och anläggningssektorn tillgång till konkreta tips, viktiga verktyg, kunskap och inspiration kring området sund konkurrens. "Kunskap och kompetens är en nyckelfråga i arbetet för en schysst byggbransch fri från fusk. Det är viktigt att alla som verkar i branschen har bra insikt i vilka lagar och regler som gäller samtidigt som de vet hur man på bästa sätt kan använda sig av kontrollverktygen som finns för att styra bort oseriösa aktörer," säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens på Byggföretagen.