Nytt behandlingsalternativ för kroniska livsstilssjukdomar

Euro Accident kan som första försäkringsbolag i Sverige erbjuda funktionsmedicinsk behandling inom ramen för en sjukvårdsförsäkring. Det är en behandlingsmodell för kronisk sjukdom som kartlägger de grundläggande orsakerna till besvären istället för att bara behandla symtomen.

– Vi har startat ett pilotprojekt där det i första hand är kunder med långvariga IBS-symtom som inte blivit hjälpta av den traditionella vården som är aktuella för att prova en funktionsmedicinsk behandling hos vår nya samarbetspartner Nordic Clinic på Östermalm i Stockholm. En viktig förutsättning är att det finns ett intresse av att samarbeta och ta ansvar för sin hälsa, säger Therese Leijonhufvud, produktchef Sjukvård på Euro Accident.

När läkarna inom den traditionella sjukvården fokuserar på att behandla symtom, så fokuserar läkare inom funktionsmedicinen istället på att få en helhetsbild av patienten för att hitta och behandla de underliggande orsakerna.

– Funktionsmedicin är en personanapassad behandlingsmodell för kroniska livsstilssjukdomar som ger oss ett nytt behandlingsalternativ för att hjälpa våra kunder att återta kontrollen över sin egen hälsa, säger Therese Leijonhufvud.

I den evidensbaserade behandlingsmodellen används bland annat omfattande frågeformulär och laboratorietester för att kartlägga och hitta orsakssamband. Utifrån den insamlade informationen lägger läkaren sedan upp ett personanpassat behandlingsprogram.

Behandlingen kan innehålla en kombination av olika delar som läkemedel, kost och näring, fysisk aktivitet, sömn och stresshantering. Läkaren följer sedan upp behandlingen tills den gett effekt och förändringarna etablerats i patientens vardag.