Nytt forskningsprogram för digitalisering av hållbart skogsbruk

Nu kraftsamlar industri och forskare tillsammans för att göra skogsbruket mer digitalt. Smart digitalisering kan göra att skogen nyttjas mer effektivt med ökad skonsamhet och till rätt produkter – flera viktiga delar för det hållbara skogsbruket. Mistra har nyligen beslutat att finansiera forskningsprogrammet Mistra Digital Forest.

Skogsindustrierna är värdorganisation för programmet som under fyra inledande år får 58 miljoner kronor för att digitalisera skogsbruket.

Tillgången till stora digitala informationsflöden ökar snabbt och ger nya möjligheter. Genom att länka ihop informationsflöden kan den skogliga sektorn öka effektivitet och förädlingsvärde och samtidigt öka hållbarhet och skonsamhet. Forskningsprogrammet Mistra Digital Forest kommer att fokusera på digitalisering av hela den skogliga värdekedjan.

– Vi ser fram emot att starta det här starka forskningsprogrammet tillsammans med industriaktörer och akademi. Programmet kommer att bidra till ett viktigt språng i digitaliseringen av skogsbruk och skogsindustri. Det ökar branschens konkurrenskraft och är ett viktigt steg i omställningen till en hållbar cirkulär bioekonomi, säger Torgny Persson, forsknings- och innovationsdirektör på Skogsindustrierna.

Nya möjligheter att samla in och bearbeta data gör att det är lättare att utveckla smarta planerings‐ och beslutsstöd för skogsbruk. Med rätt planeringsstöd kan skogsråvara och maskiner utnyttjas effektivare och med bättre precision. Programmet kommer också att forska om hur digitalisering kan underlätta flödet av rester från skogsbruket och såg- och massaindustrin till förädling i bioraffinaderier, samt hur digitalisering kan bidra till att skapa cirkulära flöden av förädlade skogsprodukter. Programmet ska också ta fram digitala lösningar för skogliga hållbarhetsanalyser och en utvecklad samhällsdialog. En programgemensam testsite, Digital Forest Test Site, kommer att etableras som ett viktigt nav för programsamarbetet.

– Mistra har stora förväntningar på att programmet kommer att bidra till en ökad cirkularitet av skogliga resurser på vägen mot en hållbar bioekonomi och en ökad svensk konkurrenskraft. Med hela värdekedjan i fokus ökar möjligheten att på ett systemövergripande sätt samspela med samhällets olika aktörer i skapandet av mer hållbara biobaserade lösningar, säger Åke Iverfeldt, vd, Mistra.

– En fantastiskt viktig satsning för Sverige och industrin, digitaliseringen ger stora möjligheter att öka värdet från skog till kund. Varje produkt som vi varsamt tar från skogen ska till en viktig kund någonstans på världsmarknaden. Vi ser fram emot att utveckla dessa värden ihop med våra kunder i skogsindustrin och starka svenska forskningsaktörer, säger Fredrik Klang, skogsbrukschef, Sveaskog.

Forskningsprogrammet Mistra Digital Forest finansieras via Mistras utlysning Bioekonomi och skogsbruk. Programmets vision är att skapa digitala lösningar för en hållbar och effektiv skoglig bioekonomi. Programmet leds av Skogsindustrierna, och konsortiet består av BillerudKorsnäs, Holmen, SCA, Stora Enso, Sveaskog, Södra, Statens Lantbruksuniversitet (SLU), IVL Svenska Miljöinstitutet, Skogforsk, Umeå universitet samt Kungliga tekniska högskolan (KTH).

Åke Iverfeldt, vd, Mistra. Fotograf: Anette Andersson
Fredrik Klang, skogsbrukschef, Sveaskog Fotograf: Patrik Svedberg
Torgny Persson, Skogsindustirerna, Fotograf: Björn Leijon

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Nytt sätt att räkna visar skogsnäringens betydelse för välfärden27.8.2018 08:47Pressmeddelande

I Västernorrlands län betalar sysselsatta inom skogsnäringen 9 procent av kommunal- och landstingsskatterna. I Eksjö kommun är motsvarande siffra 18 procent. Branschorganisationen Skogsindustrierna kan genom ett delvis nytt och framförallt mer rättvisande sätt att räkna på offentlig statistik visa på skogsnäringens betydelse för finansieringen av välfärden. – Plötsligt blir det tydligt vilken stor betydelse landets sågverk, massa- och pappersbruk och andra industrier baserade på skogsråvara har för välfärden i en stor del av Sverige, säger Carina Håkansson, vd för Skogsindustrierna.

Allt fler säger ”Bioekonomi ja tack” – Skogsindustrierna på plats i Almedalen för att diskutera klimat, byggande och jobb27.6.2018 11:45Pressmeddelande

Skogen är högaktuell just nu. I både branschpress, nyhetsprogram och debattsidor går diskussionerna varma om hur skogen, som täcker 70 procent av Sveriges landyta, kan göra mest nytta för klimat och miljö. Inför Almedalen och valet i höst uppmanar Skogsindustrierna politiker att låta svensk skog bli en än viktigare resurs i klimatarbetet. Det kan ske genom att öka tillgången på skogsråvara, gynna industriellt byggande i trä samt öka anslagen till forskning om bioekonomi.