Nytt kollektivavtal för tjänstemän i Serviceföretagen

Almega Tjänsteförbunden har idag tillsammans med Unionen och Ledarna träffat ett nytt kollektivavtal. Det nya avtalet gäller för tiden 1 april 2023 – 31 mars 2025 och har ett avtalsvärde på 7,4 procent.
Nils Bergh, arbetsrättsexpert, Almega. Foto: Kate Gabor

– Vi har träffat ännu ett kollektivavtal inom märket. Förhandlingarna har varit konstruktiva och vi har bland annat tillsatt två partsgemensamma arbetsgrupper. En kommer att diskutera den utvecklade löneprocessen, för att inför avtalsförhandling 2025 utvärdera löneavtalet i syfte att fasa ut individgarantin. Den andra kommer att se över möjligheter till utveckling av lokala förhållanden på arbetsplatserna inom avtalsområdet. Det säger Nils Bergh som är ansvarig förhandlare.

Almega strävar efter de bästa förutsättningarna för både företag och medarbetare. Att erbjuda attraktiva villkor är avgörande för tjänsteföretagens framgång. Tillsammans skapar vi en bra arbetsmarknad: under avtalsförhandlingarna, men framför allt varje dag på arbetsplatserna i samtal mellan företagare och medarbetare. I avtalsrörelsen 2023 tecknar Almega sammanlagt ca 130 avtal, flest av alla arbetsgivarorganisationer.

Nils Bergh, arbetsrättsexpert, Almega. Foto: Kate Gabor

Vi är bransch- och arbetsgivar­organisationen för landets service­företag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlems­företag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.