Nytt kollektivavtal tecknat för specialservice

Almega Saneringsföretagen har idag tillsammans med Fastighetsanställdas förbund träffat ett nytt kollektivavtal för Specialserviceföretag. Det nya avtalet löper på 24 månader och har ett avtalsvärde på 7,4 procent.
Fotograf: Helene Grynfarb

– Vi har efter konstruktiva förhandlingar tecknat avtal inom de ramar, det så kallade märket, som arbetsmarknadens parter är överens om. Det säger Marcus Lindström, chef för Almega Serviceföretagen och ansvarig avtalsförhandlare.

Kollektivavtalet berör drygt 32 000 årsanställda medarbetare i 986 företag.

Almega strävar efter de bästa förutsättningarna för både företag och medarbetare. Att erbjuda attraktiva villkor är avgörande för tjänsteföretagens framgång. Tillsammans skapar vi en bra arbetsmarknad: under avtalsförhandlingarna, men framför allt varje dag på arbetsplatserna i samtal mellan företagare och medarbetare. I avtalsrörelsen 2023 tecknar Almega sammanlagt ca 130 avtal, flest av alla arbetsgivarorganisationer.

Fotograf: Helene Grynfarb

Almega Sanerings­företagen är en bransch- och arbetsgivar­organisation som representerar sanerings­företag som arbetar mot företag, offentliga verksamheter och privatpersoner. Vi arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb. Almega Sanerings­företagen har 155 medlems­företag som tillsammans sysselsätter drygt 5 000 anställda och omsätter omkring 6 miljarder årligen.