Nytt kylsystem med CO2-teknik hos ICA-butik i Bodafors

Rostedts butik i Bodafors är ett familjeföretag som drivits i fem generationer. Med hjälp av Ömangruppen i samarbete med Polo Kylteknik har ägaren nu genomfört ett projekt med energibesparande åtgärder och i butiken möts kunderna nu av nya frys- och charkdiskar och bättre ventilation.

ICA nära Rostedts i Bodafors

– Miljö och pengar går hand i hand idag. Tidigare har vi bytt till LED-belysning i butiken och nu när vi skulle byta ut gamla kylsystem valde vi att samtidigt konvertera hela anläggningen till CO2, berättar Anders Rostedt, ägare till butiken.

Ömangruppen har tagit helhetsansvar för projektet och bytt ut ventilationssystemet. Ett gammalt aggregat har ersatts av ett nytt, mer energieffektivt aggregat.

– Tack vare god planering och genom att vi byggde ett separat teknikrum har butiken kunnat vara öppen hela tiden under de cirka två månader som projektet pågått, säger Richard Liv, filialchef på Ömangruppen.

Ett framgångsrikt samarbete

Polo Kylteknik har ansvarat för butikens livsmedelskyla och värmeåtervinning från kylar och frysar samt kyl- och frysrum. Koldioxid, CO2, är ett naturligt köldmedium med väldigt liten miljöpåverkan, som ger höga effekter på värmeåtervinningen.

– Projektet har inneburit ett samarbete mellan Ömangruppen och oss på Polo och det har fungerat bra. Det är ett trevligt sätt att jobba på som jag gärna skulle göra igen. Vi kompletterar varandras arbetsområden, säger Thomas Hjert, konstruktör och vice VD i Polo Kylteknik.

Ett familjeföretag

Butiken i Bodafors har drivits som ett familjeföretag i fem generationer sedan 1903, och från 1972 har den funnits på sin nuvarande adress. I november blev butiken ansluten till ICA och nu har den även fått ett lyft när det gäller energibesparing och inomhusklimat.

– Det enda jag behövde göra var att besluta mig, sen har Ömangruppen och Polo Kylteknik skött resten. Jag tycker det är skönt att samarbeta med er som kan det här så att jag kan lägga min tid och energi på butiken. Än så länge är jag jättenöjd, avslutar Anders Rostedt.

ICA nära Rostedts i Bodafors
Anders Rostedt utanför sin butik ICA nära Rostedts i Bodafors.

Axcell Fastighetspartner och Ömangruppen flyttar till nya lokaler i Borås4.6.2020 09:38:21 CESTPressmeddelande

Ömangruppen och Axcell Fastighetspartner är två systerbolag inom koncernen PropTech Sweden som båda erbjuder tjänster för fastigheter. Ömangruppen erbjuder helhetslösningar för inomhusklimat och energibesparing, medan Axcell tar hand om alla delar inom ekonomisk och teknisk förvaltning. Nu flyttar de in i nya, gemensamma lokaler på Källbäcksrydsgatan 8B, utmed riksväg 40 i Borås.