Nytt på Systembolaget – “Hippivinet” Aquarius Marsanne Viognier, Enjoy in peace, love and happiness

Det senaste tillskottet på Systembolaget från vinmakaren Andrew McPherson heter Aquarius Marsanne Viognier 2016. Ett friskt och krispigt vin som lanseras den första september i ordinarie sortiment.

Att McPherson WINE Co viner blivit en succé är inte konstigt. Den uttalade ambitionen att göra vin som älskas av vanligt folk och inte bara av vinkonnässörerna har gett eko runt om i världen. Det senaste vinet som lanseras i Sverige den första september är en blend av Marsanne och Viognier med namnet Aquarius.

Om vinet
Druvorna skördas nattetid från de spektakulära vingårdarna i Central Victoria då temperaturen är så sval som möjligt. Marsanne- och Viognierdruvorna vinifieras separat och jäser under låg temperatur, max 7 grader i ståltankar.

Doft och smak
Frisk och fruktig doft med inslag av blommor och kaprifol. Krispig och fräsch smak med inslag av mineralitet, citrus och en viss blommighet. Aquarius ska avnjutas till asiatisk mat, lättare fisk- och skaldjursrätter och passar dessutom dina favoritostar. Eller som man själva säger på McPherson – Enjoy in peace, love and happiness.

Fakta: Aquarius Marsanne Viognier 2016
Ursprung: Australien, Central Victoria | Producent: McPherson Wine Co | Druvor: Marsanne 70% Viognier 30% | Alkoholhalt: 13% vol | Art.nr: 2465 | Pris: 100 kr flaska 75 cl | Distribution: Lanseras den 1 september i Systembolagets ordinarie sortiment

För mer information, vänligen kontakta;
Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 076-501 0286 li.berger@springwine.se
Rickard Edman, Projektledare Kommunikation på Spring Wine & Spirits, rickard.edman@springwine.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.