Nytt rekordår i Sverige – nästan var tredje såld
lätt transportbil var en Volkswagen

2020 blev ett rekordår för Volkswagen Transportbilar. Bilmärket ökade sina marknadsandelar med 5,1 procentenheter från 27,6 till 32,7 procent, vilket ytterligare befäster Volkswagen Transportbilars marknadsledande position i Sverige. Caddy och Transporter var de mest sålda lätta transportbilarna under 2020.

Caddy, Transporter och Crafter som elbilar.

Södertälje, 7 Januari 2021 – Även om år 2020 var ett dystert år för transportbilsmarknaden, med en total minskad försäljning på 42,4 procent på grund av höjda fordonskatter, och spåren av coronapandemin, kan Volkswagen Transportbilar se tillbaka på tiden som ett rekordår på många sätt. Enligt nya siffror från Bil Sweden, registrerades totalt 31 008 nya transportbilar i Sverige. Av dessa var 10 126 transportbilar en Volkswagen. Caddy och Transporter är de mest sålda lätta transportbilarna under 2020.

Var tredje lätt transportbil såld under 2020 var en Volkswagen
Vilket gör Volkswagen Transportbilar till marknadsledare med en marknadsandel på 32,7 procent. En rekordhög andel i modern tid för märket. Den höga marknadsandelen är dessutom unik i världen – inget annat land uppvisar samma starka preferens för Volkswagens transportbilar bland kunderna.

”Att vi tar marknadsandelar på en ansträngd marknad kantad av pandemin, är ett resultat av att vi gör rätt prioriteringar. Vi har satsat på eldrivna transportbilar samt investerat i alla delar av vår organisation, vilket gett fina resultat. Jag ser fram emot att se vad det nya året kommer att ge, där vi börjar året med att lansera helt nya Caddy Cargo, säger Helmut Löb, chef för Volkswagen Transportbilar Sverige.

Marknadsledare i respektive segment
Med en marknadsandel på 46,9 procent i sitt segment, blev Caddy återigen den mest populära lätta transportbilen med 5 092 inregisteringar. Transporter-modellen kom även den på första plats i sitt segment med en marknadsandel på 29,8 procent samt 2 731 inregistreringar. Amarok, som tillfälligt utgått ur sortimentet när produktionen upphörde i somras, lyckades också avsluta året som klar marknadsledare med 34,0 procent i sitt segment - vilket är den högsta marknadsandelen sedan modellen introducerades 2011. Amarok väntas tillbaka i en helt ny version inom ett par år.

Försäljningen av eldrivna transportbilar är vägen framåt
Som ett steg i att minska utsläppen från vägtrafiken, rullade Volkswagen Transportbilar år 2020 ut en komplett serie av eldrivna transportbilar med modellerna ABT e-Caddy och ABT e-Transporter, som ett komplement till den redan lanserade e-Crafter.

Caddy Cargo lanseras i januari
Även om regeringen tittar på ökade pålagor för transportsektorn under 2021, så ser Volkswagen Transportbilar framåt med viss tillförsikt. Nya Caddy Cargo som lanseras i januari kommer ha lägst förbrukning i sin klass och därmed också lägst fordonsskatt.

Caddy, Transporter och Crafter som elbilar.
Var tredje lätt transportbil såld under 2020 var en Volkswagen.
Helt nya Caddy Cargo - Nu beställningsbar i Sverige.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

65 år sedan den första folkabussen byggdes i Hannover9.3.2021 17:52:09 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 9 mars 2021 – Efter bara ett års byggande, i mars 1956, startade produktionen av ”folkabussen” i den då helt nya produktionsanläggningen i Hannover. Fram till dagens datum har över 10,3 miljoner bilar byggts där, varav 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som idag tillverkas i sin generation 6.1. Just nu pågår en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen. Med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID. BUZZ nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.

VWCV får klartecken för att fortsätta utveckla självkörande funktioner och mobilitetstjänster1.3.2021 12:58:42 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 26 februari 2021 – Volkswagen Transportbilar (VWCV) avancerar utvecklandet och implementationen av självkörande teknik för Volkswagen Group, där den elektriska ID. BUZZ är tänkt att bli den första självkörande bilen från gruppen. ”Med beslut från styrgruppen för utvecklingsprogrammet av självkörande funktioner inom Volkswagen AG, stakar vi ut riktningen för framtidens mobilitet. Självkörande elektriska fordon kommer att bli en viktig del i urban mobilitet och trafiksäkerhet. Våra fordon är det logiska valet att först utrusta med dessa system”, förklarar Carsten Intra, CEO för Volkswagen Transportbilar, efter styrgruppsmötet på Volkswagen Group den 26 februari.