Nytt rekordår i Sverige – nästan var tredje såld
lätt transportbil var en Volkswagen

2020 blev ett rekordår för Volkswagen Transportbilar. Bilmärket ökade sina marknadsandelar med 5,1 procentenheter från 27,6 till 32,7 procent, vilket ytterligare befäster Volkswagen Transportbilars marknadsledande position i Sverige. Caddy och Transporter var de mest sålda lätta transportbilarna under 2020.

Caddy, Transporter och Crafter som elbilar.

Södertälje, 7 Januari 2021 – Även om år 2020 var ett dystert år för transportbilsmarknaden, med en total minskad försäljning på 42,4 procent på grund av höjda fordonskatter, och spåren av coronapandemin, kan Volkswagen Transportbilar se tillbaka på tiden som ett rekordår på många sätt. Enligt nya siffror från Bil Sweden, registrerades totalt 31 008 nya transportbilar i Sverige. Av dessa var 10 126 transportbilar en Volkswagen. Caddy och Transporter är de mest sålda lätta transportbilarna under 2020.

Var tredje lätt transportbil såld under 2020 var en Volkswagen
Vilket gör Volkswagen Transportbilar till marknadsledare med en marknadsandel på 32,7 procent. En rekordhög andel i modern tid för märket. Den höga marknadsandelen är dessutom unik i världen – inget annat land uppvisar samma starka preferens för Volkswagens transportbilar bland kunderna.

”Att vi tar marknadsandelar på en ansträngd marknad kantad av pandemin, är ett resultat av att vi gör rätt prioriteringar. Vi har satsat på eldrivna transportbilar samt investerat i alla delar av vår organisation, vilket gett fina resultat. Jag ser fram emot att se vad det nya året kommer att ge, där vi börjar året med att lansera helt nya Caddy Cargo, säger Helmut Löb, chef för Volkswagen Transportbilar Sverige.

Marknadsledare i respektive segment
Med en marknadsandel på 46,9 procent i sitt segment, blev Caddy återigen den mest populära lätta transportbilen med 5 092 inregisteringar. Transporter-modellen kom även den på första plats i sitt segment med en marknadsandel på 29,8 procent samt 2 731 inregistreringar. Amarok, som tillfälligt utgått ur sortimentet när produktionen upphörde i somras, lyckades också avsluta året som klar marknadsledare med 34,0 procent i sitt segment - vilket är den högsta marknadsandelen sedan modellen introducerades 2011. Amarok väntas tillbaka i en helt ny version inom ett par år.

Försäljningen av eldrivna transportbilar är vägen framåt
Som ett steg i att minska utsläppen från vägtrafiken, rullade Volkswagen Transportbilar år 2020 ut en komplett serie av eldrivna transportbilar med modellerna ABT e-Caddy och ABT e-Transporter, som ett komplement till den redan lanserade e-Crafter.

Caddy Cargo lanseras i januari
Även om regeringen tittar på ökade pålagor för transportsektorn under 2021, så ser Volkswagen Transportbilar framåt med viss tillförsikt. Nya Caddy Cargo som lanseras i januari kommer ha lägst förbrukning i sin klass och därmed också lägst fordonsskatt.

Caddy, Transporter och Crafter som elbilar.
Var tredje lätt transportbil såld under 2020 var en Volkswagen.
Helt nya Caddy Cargo - Nu beställningsbar i Sverige.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.

Nedräkning för ID. Buzz. En pånyttfödd ikon.22.2.2022 17:28:07 CET | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 22 februari 2022 – Konceptbilen av ID. Buzz som visades på Detroit Motor Show i januari 2017 resulterade i kraftiga hejarop från hela världen. Den positiva responsen gjorde valet enkelt – ID. Buzz skulle bli verklighet. Efter fem intensiva år av utveckling är det nu dags att presentera denna pånyttfödda moderna och helt elektriska version av en ikon. Den 9 mars visas ID. Buzz och ID. Buzz Cargo upp för första gången i en livesänd världspremiär. Lansering i Europa väntas sedan ske i september.