Nytt samarbete mellan E.ON och McDonald’s underlättar elbilsresan genom Sverige

För att underlätta resandet med elbil i Sverige installerar E.ON snabbladdningsstationer på flera av McDonald’s restauranger runt om i landet. Detta är resultatet av ett nytt samarbete.

Från och med sensommaren blir det möjligt att ladda batterierna på ännu fler platser i Sverige då E.ON börjar installera snabbladdningsstationer på McDonald’s restauranger. Malmö, Helsingborg och Strängnäs är först ut och fler platser kommer att följa.

– Vi är mycket glada över vårt samarbete med McDonald’s. Det starkaste verktyget som finns i att skynda på omställningen till förnybara drivmedel är partnerskap; det är då genomslagskraften blir bäst, säger Mattias Vendel, programansvarig inom eMobility Nordic på E.ON.

Laddstolparna, med effekter på upp till 50kW, gör det möjligt att ladda de flesta batterier på 20–30 minuter vilket gör långresor i elbil till en realitet, utan att man behöver oroa sig för att elen i bilen ska ta slut.

Riksdagen har satt som mål att den svenska fordonsflottan ska vara fossilfri 2030. Fortsatt utbyggnad av laddinfrastrukturen för elbilar är en av förutsättningarna för att det ska vara möjligt.

McDonald’s installerade den första laddstolpen redan 2009 och erbjuder elbilsburna gäster att ladda batterierna på ca 40 restauranger i Sverige. Att ladda bilens batterier i samband med att gästerna laddar sina egna batterier är populärt och i år har användandet av laddarna mer än fördubblats jämfört med 2018.

– McDonald’s bestämde sig redan för 10 år sedan att satsa på laddstolpar och bidra till omställningen till eldrivna fordon. Våra restauranger är placerade där människor passerar, det är upplyst och öppet sent, det är enkelt att ta något att äta eller en god kopp kaffe, och elen är alltid förnybar. Det känns fantastiskt roligt att starta upp samarbetet med E.ON och fortsätta utbyggnaden av laddinfrastruktur runt om i landet, säger Henrik Nerell, presschef McDonald’s Sverige.

E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp invigd29.10.2019 13:00:00 CETPressmeddelande

Arbetet med ombyggnationen och moderniseringen av elnätsstationen i Mörarp är en investering om ca 120 miljoner kronor. Det har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden och nu är projektet i hamn. Detta uppmärksammades med en invigning där representanter från bland annat E.ON och från ElTel, som utfört arbetet utan avbrott för kunderna, fanns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

Nu invigs E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp28.10.2019 10:10:39 CETPressinbjudan

Investeringen om ca 120 miljoner kronor har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden. Arbetet med moderniseringen av stationen och elnätet har pågått sedan 2017 och nu är arbetet klart. Detta uppmärksammas med en invigning där representanter från E.ON och från ElTel, som utfört arbetet, finns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

E.ON välkomnar lösningen med regeringen för att lösa kapacitetsbristen25.10.2019 14:23:02 CESTPressmeddelande

E.ON välkomnar lösningen med regeringen för att lösa kapacitetsbristen. Den är ett viktigt steg som möjliggör klimatomställning, men det behövs fler åtgärder. Lösningen förbättrar investeringsvillkoren i elnäten och ger E.ON möjlighet att använda Heleneholmsverket som kapacitetsreserv med förnybar svensk biogas. I samtalen har regeringen visat ett stort intresse för E.ONs innovativa handelsplats för effekt, säger Johan Mörnstam, vd för E.ON Energidistribution.