O-Ringen, världens största orienteringsäventyr till Stockholm 2027

Mellan Stockholms stad och O-Ringen har idag träffats en överenskommelse om att stå som värd för O-Ringen Stockholm 2027. O-Ringen återvänder därmed till Stockholm efter 52 år!

– Vi är väldigt glada att O-Ringen kommer till Stockholm. Vi kan erbjuda deltagare och publik ett urbant, hållbart och tillgängligt O-Ringen, säger Stockholms idrottsborgarråd Jan Valeskog (S), som under söndagen skakade hand med Svensk Orientering Events VD Claes Forsberg.

O-Ringen är världens största orienteringstävling och arrangeras årligen men på en ny plats varje år. Evenemanget lockar över 20 000 deltagare varje år i alla åldrar från ett 40-tal länder. Senast O-Ringen arrangerades i Stockholmsområdet var i Haninge 1975. Då deltog knappt 10 000 personer. Nu kan vi räkna med det dubbla.

– Att 2027 ta O-Ringen till huvudstaden känns fantastiskt. Vi får ett evenemang med pulsen från storstad och allt som det erbjuder men kan samtidigt leverera orienteringsupplevelser i världsklass. Att vi därtill har Stockholms stad och ett starkt orienteringsdistrikt som tillsammans med oss vill leverera något alldeles extra 2027 gör att vi verkligen ser fram emot det här, säger Claes Forsberg.

O-Ringen arrangeras vecka 30 och erbjuder cirka 120 olika klasser för åldrarna 10-100 år. Arrangör är Svensk Orientering Events AB som är ett helägt dotterbolag till Svenska Orienteringsförbundet. Överskottet från varje O-Ringen går direkt tillbaka till orienteringen både genom förbundet men framför allt till orienteringsklubbarna i Stockholm som bidrar med ungefär 80 000 ideella timmar.

– Vi ser fram emot att hälsa världens alla orienterare välkomna till vår fantastiska stad och få visa upp Stockholms fina naturområden som finns i stadens absoluta närhet. O-Ringen kommer bidra till att lyfta värdet av friskvård och friluftsliv i Stockholm vilket är en stor vinst för folkhälsan och den fysiska aktiviteten hos stockholmarna, säger Jan Valeskog.

Kontakter:

Stockholms stad