Ökad press socialtjänsten innebär risk för stora avhopp

En ny rapport från Vision visar att hälften av medlemmarna inom socialt arbete överväger att sluta. De flesta gör det på grund av förutsättningarna på den egna arbetsplatsen, där arbetsbelastning lyfts fram som den största utmaningen. Medlemsundersökningen gjordes innan invasionen av Ukraina. Vision befarar att bristen på personal runt om i landet kan öka dramatiskt framöver.

- Det är uppenbart att det krävs krafttag för att socialtjänsten ska klara sitt uppdrag och för att kommunerna ska behålla sina medarbetare, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

– Just nu kommer många ensamkommande barn och unga till Sverige från Ukraina. Det ställer krav på socialtjänsten att hitta familjehem eller HVB till dessa barn och erbjuda rätt stöd. Påfrestningarna kommer vara stora på en redan ansträngd personal. Det är uppenbart att det krävs krafttag för att socialtjänsten ska klara sitt uppdrag och för att kommunerna ska behålla sina medarbetare, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

I rapporten Ska vi hålla budget eller följa lagen? har Vision undersökt arbetssituationen för drygt 1 400 av medlemmarna inom socialt arbete. Att arbetsbelastningen är högre inom socialt arbete än på övriga arbetsmarknaden är känt sedan länge. Två av tre i undersökningen uppger att den är för hög.

Bristerna i arbetsmiljön leder i första hand till att individers behov inte utreds tillräckligt och att deras behov av stöd inte tillgodoses. Den höga arbetsbelastningen är också det främsta skälet till att nära tre av tio överväger att söka annat jobb på grund av förutsättningarna på den egna arbetsplatsen. Totalt uppger hälften att de överväger att sluta.

- Ohälsosam arbetsbelastning är inte tillåtet på svensk arbetsmarknad. Arbetsgivarna måste ta ett större ansvar för en god arbetsmiljö och det måste kosta att inte följa de föreskrifter som finns. Vision vill se sanktionsavgifter för arbetsgivare som inte följer föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, säger Veronica Magnusson.

Vision befarar att den omställning kommunerna nu gör för att klara av att ta emot flyktingar, i kombination med pressen på medarbetare under pandemin, kommer att leda till att många lämnar socialtjänstens myndighetsutövning. Kompetensförsörjningen inom socialt arbete är redan i dag en stor utmaning i landets kommuner.

Av rapporten framgår också att endast var åttonde medlem upplever att verksamheten har tillräckliga ekonomiska resurser för att tillgodose individens rättigheter. Obalansen mellan lagstiftade krav och resurserna leder till att människor i utsatta situationer inte får den hjälp som de har rätt till. Vision menar att kommunerna måste använda sina överskott, totalt gjorde kommunerna en vinst på 35 miljarder 2020, för att se till att socialtjänsten kan fullgöra sitt uppdrag.

– Kommunerna har stora ekonomiska överskott, pengar som behöver användas för att förstärka socialtjänsten. Men utmaningarna måste också mötas med effektivare arbetssätt och regelförändringar. Inte minst krävs satsningar på en arbetsmiljö som gör att medarbetarna vill behålla sina jobb, säger Veronica Magnusson.

Rapporten Ska vi hålla budget eller följa lagen? bifogas.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070-246 21 24. För frågor om rapporten kontakta Sara Gustavsson Roxell, socialpolitisk strateg, tfn 08-789 64 37.

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Stora löneskillnader mellan chefer i Västernorrland18.5.2022 07:20:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Västernorrland. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen 44 327 kronor per månad i Timrå, och 39 217 i Sollefteå. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Ulrica Näsström, ulrica.nasstrom@vision.se eller 070 313 56 65, ombudsman på det center där Västernorrland ingår.

Stora löneskillnader mellan chefer i Jämtland18.5.2022 07:06:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Jämtlands län. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen 49 146 kronor per månad i Åre, och 39 270 i Strömsund. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Ulrica Näsström, ulrica.nasstrom@vision.se eller 070 313 56 65, ombudsman på det center där Jämtland ingår.

Stora löneskillnader mellan chefer i Uppsala län18.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Uppsala län. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen i Enköping 55 512 kronor per månad, och 45 120 i Heby. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Jan Andersson, jan.andersson@vision.se eller 073 058 45 86, ombudsman på det center där Uppsala ingår.

Stora löneskillnader mellan chefer i Kalmar län18.5.2022 06:59:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Kalmar län. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen 46 665 kronor per månad Mönsterås, och 33 350 i Västervik. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Karolina Sundqvist, karolina.sundqvist@vision.se eller 070 285 48 38, samordnare på det center där Kalmar ingår.

Stora löneskillnader mellan chefer i VGR18.5.2022 06:58:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Västra Götalands län. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen 52 841 kronor per månad i Kungälv, och 44 100 i Borås. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Irena Aracic, irena.aracic@vision.se eller 031 85 74 15, opinionsansvarig på det center där VGR ingår.