Ökad risk för arbetslivskriminalitet under pandemin

- Vi ser oseriösa företag som försöker skaffa sig fördelar genom att antingen runda eller helt strunta i gällande regelverk. En del har dålig koll på vilka regler som gäller, medan andra agerar medvetet kriminellt. Ofta bryter dessa företag mot flera regler samtidigt. Våra kontroller visar bland annat hur brott mot skatte- och bidragsregler hänger nära samman med brister i arbetsmiljön och utnyttjande av människor, säger Pia Bergman, expert ekonomisk brottslighet, Skatteverket.
Sedan 2018 har myndigheterna gjort över 4 000 oanmälda gemensamma kontroller för att motverka utbredningen av osund konkurrens och arbetslivskriminalitet. Hälften av de kontrollerade företagen har fått krav på att åtgärda brister och mer än vart tionde företag har fått förbud. Dessa har tillfälligt tvingats stänga hela eller delar av sin verksamhet på grund av de brister vi myndigheter hittat. Vid kontrollerna hittas allt från allvarliga arbetsmiljöbrister, svart arbetskraft, boenden på arbetsplatser, misstänkt människohandel till skatte- och bidragsbrott. Under pandemin riskerar problemen med arbetslivskriminalitet att öka. Oseriösa företag försöker hela tiden hitta nya sätt att snedvrida konkurrensen på arbetsmarknaden.
Utländska arbetstagare mest utsatta
Covid-19 har påverkat förutsättningarna för de myndighetsgemensamma kontrollerna, bland annat genom att det gjorts färre besök på arbetsplatser för att minska eller motverka smittspridning. Antalet kontroller under 2020 minskade med 30 procent jämfört med föregående år. Trots detta har antalet övervägda kontroll- och sanktionsavgifter uppgått till sju miljoner kronor, att jämföra med drygt tio miljoner kronor under 2019.
– Vid våra kontroller möter vi ofta utländska arbetstagare vars förhållanden kraftigt skiljer sig från deras svenska kollegors. Det gäller allt från arbetsförhållanden, risker i arbetsmiljön till beroendeförhållanden till arbetsgivare och rätten att få arbeta i landet. Det är en komplex problematik som är resurskrävande, säger Johan Winberg, poliskommissarie, Polismyndigheten.
Under senare delen av 2020 har två rapporter kommit som bekräftat de problem som lyfts i lägesrapporten – dels Mikael Sjöbergs rapport Myndigheter i samverkan mot arbetslivskriminalitet ( Ds 2021:1) och dels Riksrevisionens rapport Statens insatser mot arbetskraftsexploatering ( RiR 2020:27)
Fler behöver bidra för att motverka brott i arbetslivet
– Med oanmälda kontrollinsatser kan vi störa de oseriösa företag som väljer att inte spela efter spelets regler, men vi myndigheter klarar inte ensamma att stoppa arbetslivskriminaliteten. Fler i samhället behöver bidra för ett schysst arbetsliv och en sund konkurrens, säger Arne Alfredsson, chef för avdelningen för myndighetsgemensam kontroll, Arbetsmiljöverket.
Myndighetsgemensamma kontroller lägesrapport 2020 i korthet
- Arbetslivskriminalitet riskerar att öka under pandemin.
- Fortsatta kontroller mot branscher med hög risk för arbetslivskriminalitet nödvändigt.
- Utländsk arbetskraft, som arbetar illegalt riskerar att utnyttjas – ett återkommande och växande problem.
- Bidragsbrott större i personalintensiva branscher. Fusk med anställningssubventioner eller arbetsuppgifter som inte utförs alls.
- Fler oseriösa företag försöker skaffa sig fördelar genom att felaktigt få del av bidrag och missbruka statliga stöd.
- Tidigare påpekade sekretessproblem finns kvar och förhindrar effektiv myndighetssamverkan och utnyttjande av samtliga myndigheters verktyg.
Bakgrund
Regeringen har uppdragit åt åtta myndigheter att tillsammans under 2018–2020 utveckla ändamålsenliga och effektiva metoder för myndighetsgemensamma kontroller för att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet. Nyligen förlängde regeringen uppdraget till och med 2021.
De myndigheter som deltar i myndighetssamverkan mot brott i arbetslivet är Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten och Skatteverket. Arbetsmiljöverket är samordnande myndighet.
Kontakt
Arne Alfredsson, chef för avdelningen för myndighetsgemensam kontroll, Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 99 59
Johan Winberg, poliskommissarie, Polismyndigheten, telefon 072-200 51 93
Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet, Skatteverket, telefon 010-574 13 25
Arbetsmiljöverkets presstjänst: Sonya Aho, telefon 010-730 9155
Kontakter
Sonya AhoPressekreterare
Tel:010-730 98 04sonya.aho@av.seBilder

Om
Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Följ Arbetsmiljöverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket
Mindre verkstadsföretag brister i att bedöma risker10.12.2025 08:05:43 CET | Pressmeddelande
Många mindre verkstadsföretag saknar kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete och brister i att bedöma risker i arbetsmiljön. Det visar Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats där nästan 1 350 arbetsställen har granskats. Omkring 80 procent av dem har fått krav på att vidta arbetsmiljöåtgärder.
Misstänkt människoexploatering, gripanden och omedelbara förbud vid myndighetskontroller i Halland8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
En fyra dagar lång, omfattande myndighetsgemensam insats i Halland har lett till gripanden, omedelbara förbud, sanktionsavgifter och avslöjad misstänkt människoexploatering. Kontrollinsatsen genomfördes i fyra kommuner och resultatet visar att arbetslivskriminaliteten i regionen är både omfattande och allvarlig.
8 av 10 sjukhus brister i att förebygga ohälsosam arbetsbelastning27.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverket har inspekterat samtliga akutsjukhus i landet och delar av primärvården, totalt 437 arbetsplatser – med ett alarmerande resultat: 73 procent hade brister i sitt arbetsmiljöarbete och fick krav på åtgärder. Arbetsmiljöbristerna var ännu större på akutsjukhusen: 80 procent levde inte upp till arbetsmiljölagens krav på att förebygga ohälsosam arbetsbelastning hos vårdpersonalen.
Arbetsmiljöverket granskar arbete vid väg för ökad säkerhet11.11.2025 08:20:21 CET | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverket inleder en nationell tillsyn av nästan 500 entreprenörer vars anställda arbetar på eller intill väg. Målet är att förebygga olyckor, skador och ohälsa i en av Sveriges mest riskfyllda arbetsmiljöer.
630 000 har alltid för hög arbetsbelastning – vanligast inom utbildning, vård och omsorg5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En av tio har alltid för mycket att göra på jobbet. Problemen är störst inom utbildning, vård och omsorg – där nästan 30 procent av vissa yrkesgrupper uppger att deras arbetsbelastning alltid är för hög. Bland dessa personer är det även vanligare med andra ofördelaktiga arbetsmiljöförhållanden samt hälsoproblem. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
