Oktober 2019 i korthet – många nyfikna på nybyggda bostäder i Hagastaden

I oktober förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 333 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 10,4 år. Den mest klickade annonsen gällde nybyggda bostäder på Dalagatan i Hagastaden.

Foto: Mostphotos

Hittills i år har 12 374 lägenheter förmedlats av Bostadsförmedlingen i Stockholm. Det är 1 148 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018.

I oktober förmedlades 189 studentbostäder och 239 ungdomslägenheter. 314 av de totalt 1 333 förmedlade bostäderna var nyproducerade.

SNABBFAKTA OKTOBER

• Kortaste kötiden: Tenstagången 55, Tensta; studentlägenhet (1 rum och kök; 22 kvm) – 3 månader
  • Längsta kötiden: Tegnérgatan 14, Vasastaden; vanlig hyresrätt (3 rum och kök; 115 kvm) – 31,8 år
  • Mest klickade annonsen: Dalagatan 67, Hagastaden (40 bostäder om 2–2,5 rum och kök; 46–70 kvm) – 39 542 sidvisningar
  • Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 7 431 sidvisningar

Foto: Mostphotos

12162 Johanneshov

Bostadsförmedlingen i Stockholm AB förmedlar lediga hyreslägenheter i Stockholmsregionen. Vi samarbetar med fler än 200 fastighetsbolag och förmedlade 2018 närmare 13 500 lägenheter. Vår roll är att på en svår bostadsmarknad göra det lite enklare att hitta och hyra ut hyresrätter i hela regionen. Vi är ca 95 medarbetare och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad.

Läs mer på bostad.stockholm.se

Diskmaskinen viktigast i köket när bostadssökande får välja28.8.2019 14:53:00 CESTNyheter

När Bostadsförmedlingens kunder fick svara på vilken extra funktionalitet de vill ha i köket var diskmaskin det överlägset vanligaste svaret. Två av tre tycker att det är speciellt viktigt. På en ohotad andraplats kom stora arbetsytor, som valdes av 45 procent. Därefter kom följande funktioner som var och en valdes av omkring 25 procent av paneldeltagarna: Spis med induktionshäll Diskho med två hoar Sortering av sopor i separata kärl Skafferi/sval Undersökningen gick till så att kundpanelen fick se en lista med köksfunktioner. Ur den uppmanades de sedan att välja max tre av alternativen. Totalt svarade 4025 personer. Om Bostadsförmedlingens undersökningar Bostadsförmedlingen i Stockholm har lång erfarenhet och djup kunskap om bostadsmarknaden. Kundpanelen är representativ för personerna i bostadskön. Syftet med panelen är att ta reda på preferenser och åsikter kring boendefrågor.

Juni i korthet – 1 278 förmedlade bostäder2.7.2019 10:14:00 CESTNyheter

I juni förmedlade vi 1 278 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 10,4 år. Hittills i år har 7 347 lägenheter förmedlats av Bostadsförmedlingen i Stockholm. Det är 524 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018. I juni förmedlade vi 247 studentbostäder och 114 ungdomslägenheter. 277 av de totalt 1 278 förmedlade bostäderna var nyproducerade. Snabbfakta Kortaste kötiden: Ärvingevägen 14, studentlägenhet (1 rok; 25 kvm) – 1 månad Längsta kötiden: Katarina Bangatan 26, Södermalm; vanlig hyresrätt (4 rok; 107 kvm) – 31,8 år Mest klickade annonsen: Kåkbrinken 11A, Gamla stan, (5 rum och kök, 140 kvm) – 15 387 sidvisningar Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 4 144 sidvisningar