Thon Property ABThon Property AB

Olav Thon Gruppen startar utbyggnaden av Töcksfors Shoppingcenter

Den senaste kvartalsrapporten från Statistisk sentralbyrå i Norge (SSB) visar en enorm ökning i gränshandeln mellan Sverige och Norge under 2017. Fjolårets ökning är på hela 23,4% vilket är sex gånger starkare än handel i Norska butiker under samma period. Nu tas första spadtaget vid Töcksfors Shoppingcenter där stora investeringar förverkligas.

Töcksfors Shoppingcenter - Rendering

Den alltid offensiva 94-åriga affärsmannen Olav Thon, investerar miljardbelopp i vidareutvecklingen av gränshandeln. Först på listan står utbyggnaden av Töcksfors Shoppingcenter där det byggs ut med 9000 m2 samtidigt som befintliga ytor kommer att få en genomgående uppfräschning.

I december 2017 avslutade Trafikverket ett vägprojekt med en ny tillkoppling av E18 för att vidareutvecklingen av centret kan genomföras. Detta vägprojekt initierades av Olav Thon Gruppen som även finansierat projektet.

–”Under 2017 etablerades både XXL Outlet och restaurangen Asian Town som har varit vällyckade etableringar med ökade intressen för fler nya koncept i köpcentret. Totalt så räknar vi med 7-9 nya hyresgäster med ca 120 nya arbetstillfällen på Töcksfors Shoppingcenter", säger Lars Erik Erøy, Center Manager på Töcksfors Shoppingcenter.

Ledningen på Töcksfors Shoppingsenter inbjuder härmed till byggstart:

Tisdag den 9 januari kl. 10.00 vid huvudentrén till Töcksfors Shoppingsenter.

Centerchef Lars Erik Erøy, utvecklingschef Simen Brekke Olsen från Olav Thon gruppen samt Peter Erlandssen från PEAB informerar om projektet och svarar på frågor.

Töcksfors Shoppingcenter - Rendering
Töcksfors Shoppingcenter - Exteriör

Thon Property

Thon Property är den svenska fastighetsdivisionen i Olav Thon Gruppen som ägs av Olav Thon Stiftelsen. Olav Thon Gruppen äger c:a 480 fastigheter i Norge och 25 i utlandet samt äger/förvaltar 100 köpcenter i Norge och 11 i Sverige, däribland Töckfors Shoppingcenter.

Töcksfors Shoppingcenter

• Totalt 33 000 m2