Olof Palmes minnesfond

Olof Palmepriset 2023

2023 år Olof Palmepris går till Marta Chumalo, Ukraina, Eren Keskin, Turkiet och Narges Mohammadi, Iran. För deras kamp för kvinnors frihet, i en tid då mänskliga rättigheter hotas av krig, våld och förtryck.
Olof Palmepriset 2023 till Marta Cumalo, Eren Keskin och Narges Mohammadi

Prismotiveringen lyder:

För deras kamp för kvinnors frihet, i en tid då mänskliga rättigheter hotas av krig, våld och förtryck. Med sina liv och sina handlingar har dessa tre kvinnor tillsammans med många medsystrar inspirerat andra och genom sitt engagemang har de gått före och banat väg för de modiga unga kvinnor och män som nu tar kampen vidare för allas våra grundläggande mänskliga rättigheter.

Marta Chumalo, är feminist, genusexpert och psykolog. Som medgrundare till frivilligorganisationen Women’s Perspectives Centre har hon i 20 år arbetat med att stärka kvinnor utsatta för våld. Alltsedan 2014 och särskilt efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina 2022 har Marta Chumalo varit djupt engagerad i att informera om krigets effekter och möta behoven hos dess offer. Marta Chumalo kräver bland annat en effektiv implementering av Istanbulkonventionen för att ge stöd till krigets offer för sexuellt våld.

Eren Keskin, människorättsadvokat som under decennier försvarat diskriminerade grupper i Turkiet; etniska minoriteter, hbtqi-personer och flyktingar. Anklagelser och mordhot har riktats mot henne, liksom fler än hundra åtal. Hon har också fängslats för sina åsikter alltmedan Amnesty International förklarade henne som samvetsfånge. Genom att bilda The Association of Legal Aid against sexual violence har hon under årens lopp fått flera militära och höga myndighetspersoner åtalade för grova brott.

Narges Mohammadi, journalist och människorättsaktivist som under årtionden varit en central person i kampen för kvinnors rättigheter och yttrandefrihet i Iran. Hon är en av grundarna till Iranian National Peace Council och förgrundsgestalt i organisationer som Defenders of Human Rights Centre och Legam (Campaign for Step-by-Step Abolition of the Death Penalty). För sitt engagemang har Narges Mohammadi gripits upprepade gånger och avtjänat flera fängelsestraff. Sedan november 2021 sitter hon i det ökända Evinfängelset i Teheran, dömd för att ”sprida propaganda med avsikt att skada staten”.

Fakta om Olof Palmepriset

Styrelsen för Olof Palmes Minnesfond beslutade den 6 februari 1987 att inrätta ett
Olof Palmepris. Priset delas ut årligen för särskilt betydande insatser i Olof Palmes anda. Pristagaren/pristagarna får förutom ett diplom en prissumma om totalt 100 000 USD.

* * * *

Onsdagen den 1 februari tilldelas pristagarna Palmepriset vid en ceremoni
i Stockholms Konserthus.

Prisceremonin kommer att sändas live på minnesfondens hemsida
www.palmefonden.semed start klockan 16:00.

På ceremonin deltar Marta Chumalo, pristagare, Eren Keskin, pristagare (digitalt), Stefan Löfven ordförande Olof Palmes minnesfond, Joakim Palme, Anna Sundström generalsekreterare Olof Palmes Internationella Center. Narges Mohammadi, pristagare, kommer att vara representerad. Musik framförs av Systrarna Sahin.

För mer information, kontakta Minnesfondens kansli på info@palmefonden.se eller tel. 08 677 57 90.

Den 9 januari står Olof Palmes minnesfonds vice ordförande
Joakim Palme, tel 070 399 03 54, till förfogande för kommentarer
och intervjuer.
Minnesfondens ordförande Stefan Löfven kan nås via
fondens kansli, tel 08-677 57 90.

Olof Palmepriset 2023 till Marta Cumalo, Eren Keskin och Narges Mohammadi
Eren Keskin. Foto Jonatan Karreskog
Eren Keskin. Foto Jonatan Karreskog
Marta Chumalo
Marta Chumalo
Narges Mohammadi
Narges Mohammadi

Olof Palmes minnesfond

Om Olof Palmes minnesfond

Stiftelsen Olof Palmes minnesfond för internationell förståelse och gemensam säkerhet instiftades i mars 1986 av Olof Palmes familj och den socialdemokratiska partistyrelsen för att hedra hans minne.

Utöver det årliga Olof Palmepriset delar fonden varje år ut mellan 1,5 - 2 miljoner kronor i stipendier till enskilda personer, skolor och föreningar. Fonden vill genom stipendier stödja arbetet mot rasism och främlingsfientlighet, för internationell förståelse, fred och gemensam säkerhet.

Beslut fattas av fondens styrelse med Stefan Löfven som ordförande.

Fonden står under Länsstyrelsens tillsyn.