Olympiern Mia Hermansson tvingas avsluta karriären efter skadan

Mia Hermansson har varit med i det svenska seniorlandslaget sedan 2012 och var den första svenska kvinnan att ta en Grand Slam-medalj i judo. Hon var också ett av Sveriges hopp under OS i Rio 2016. Vägen mot ett andra OS fick däremot ett abrupt slut när hon under EM i Tel Aviv 2018 ådrog sig en svår knäskada som nu tvingar henne att avsluta karriären.

Mia Hermansson vid Grand Prix i Almaty, Kazakstan 2016. Foto: IJF.

"Jag förstod egentligen redan när jag skadade mig att detta kunde vara slutet på karriären. Men sen har det tagit lång tid att låta det sjunka in och att faktiskt ge rehabiliteringen en ärlig chans. Nu har jag verkligen gjort allt jag kan i rehabväg och har landat i att knät tyvärr inte är bra nog för elitidrott", säger Mia Hermansson.

Mia Hermansson har varit en av våra mest framstående aktiva i landslaget. Hon har haft en lång karriär som innefattar många internationella medaljer från U17 upp till seniornivå. Det stora genombrottet för skånska Mia kom 2008 när hon kom femma på U17-EM. Åren därpå var hon i medaljmatcher även på U20- och U23-EM. 2015 kom hon på sjundeplats på senior-EM.

2016 blev Hermansson historisk när hon blev Sveriges första kvinnliga judoka att ta en Grand Slam-medalj. Den placeringen, från ryska Tyumen, tillsammans med fem pallplatser från olika Grand Prix-tävlingar tog henne hela vägen till OS i Rio samma år.

"Mia har med sin inställning och tävlingsinstinkt starkt bidragit till den utveckling landslaget har haft under de senaste åren. Hennes hårda och målmedvetna arbete tillsammans med ett bra sätt att hantera bakslag och formsvackor formade henne till den olympier hon blev i Rio. Det är tråkigt att hennes karriär avslutas med en skada, men hon kan stolt blicka tillbaka på sin karriär och det hon åstadkommit. Vad hon än satsar på i framtiden så är jag övertygad om att hon kommer att bli lika framgångsrik inom det området!", kommenterar landslagschef Robert Eriksson.

Knäskadan som satte stopp för elitkarriären

Efter OS i Rio var siktet inställt på ytterligare ett olympiskt spel, men drömmen tog slut under fjolårets EM i Tel Aviv. I en av de inledande matcherna fastnade Hermansson med sin fot så illa att hela knät gick ur led.

"Direkt när det hände så kände jag att det var riktigt illa. Så ont har jag aldrig haft! Det gjorde så ont att jag trodde jag skulle dö! Jag sa direkt att knät hade gått ur led men ingen trodde på mig. Alla trodde att det var knäskålen som gått ur led för att det är så ovanligt att hela knät går ur led."

Efter skadan genomgick Hermansson en 6 timmar lång operation och har därefter jobbat stenhårt med rehabiliteringsträningen för att kunna ta sig tillbaka. Trots stora framsteg i rehabiliteringen väljer Hermansson att avsluta elitkarriären eftersom knät känns för instabilt för tävling på elitnivå, en insikt hon egentligen haft länge.

"Någonstans så visste jag nog redan där och då när jag skadade mig att det var kört. Jag känner min kropp. Men samtidigt ville jag verkligen ge mitt allt till rehabiliteringen. Trots detta blev inte knät så bra som det krävs och jag var tvungen att inse att det inte skulle gå", kommenterar Mia Hermansson.

Tankarna om framtiden

Även om elitkarriären är över för Hermansson är hon inte orolig för vad hon ska göra med sin lediga tid. I samband med skadan hittade hon inspiration till en ny karriär och läser nu sin andra termin på läkarprogrammet vid Karolinska Institutet.

Sedan februari tränar hon också judo 1-2 gånger i veckan och det är något hon vill fortsätta med. Hon kommer även hålla i en del läger framöver och hoppas att kunna fortsätta ge tillbaka till sporten hon älskar.

"Jag tycker att det skulle vara väldigt kul att kunna ge tillbaka på något sätt, speciellt till de yngre. Man har ju redan gjort den resan som de förhoppningsvis ska göra."

Mia Hermansson vid Grand Prix i Almaty, Kazakstan 2016. Foto: IJF.

Världsstjärnejudo av Tommy Macias räckte inte till medalj22.2.2020 22:30:30 CETPressmeddelande

När Tommy Macias är i form är han sevärd som få på judomattan, det går fort, det är tekniskt och fantasifullt både stående och nere i mattan. Andraseedade Macias levde idag upp till förväntningarna när han tog sig till semifinal i dagens Grand Slam i Düsseldorf med idel ippon-segrar (full poäng) i -73 kg. Där väntade en av judons superstjärnor, den regerande olympiske mästaren och världsmästaren Shohei Ono, Japan, som inte har förlorat en internationell match sedan 2014. Vilken match det blev…till slut med 54 sekunder kvar blev dock Ono för svår, ippon på kast och Macias fick nöja sig med bronsmatch.

Drömvinst mot världsmästarinnan gav Grand Slam-brons till Anna Bernholm9.2.2020 18:24:44 CETPressmeddelande

Efter sommarens stora framgångar med EM-brons och bronsmedaljmatch på VM har det gått lite trögare för Anna Bernholm, med ett par kvartsfinaler som bäst. Idag var det dock dags igen, och det på den främsta turneringen vid sidan av de stora mästerskapen, den mest prestigefyllda Paris Grand Slam. Bernholm erövrade bronsmedalj inför fulla läktare i Bercyhallen i Paris efter seger mot franska världsmästarinnan Marie Eve Gahie.

SM i judo i Malmö – största deltagandet på många år5.2.2020 15:38:19 CETPressmeddelande

Samma år som Skåne/Blekinge judodistriktsförbund firade 40 år fick de arrangera svenska mästerskapen i judo. Under helgen 1-2 februari kom närmare 340 tävlande från hela landet till Baltiska hallen i Malmö för att göra upp om medaljerna i ålderskategorierna U18, U21, senior och veteran. Årets deltagande var det största på 10 år, om man bortser från de år SM har gått i Stockholm som är det största judodistriktet. Med årets rekordmånga deltagare rådde en fantastisk stämning i hallen med många hejarop och rungande applåder.