Om inrikesflygbolaget BRAs beslut att i förtid stoppa medlemsmagasinet Chefs annonsplacering ombord på bolagets flygningar till Gotland

Igår, torsdag 04 juli beslutade inrikesflygbolaget BRA att från sina Gotlandsflygningar plocka bort en annonsplacering av magasinet Chef.

Anledningen var att ingen från varken BRA eller flygbranschen givits utrymme i magasinet att nyansera de ensidiga exemplifieringarna om att utesluta eller minska flygresandet, utan att ta hänsyn till de faktiska utsläppen.

BRA hade gärna sett att tidskriften även gett utrymme till flyg- transportbransch eller fler nyanserade sakkunniga att beskriva det arbete med klimatutmaningen som pågår, för att minska det enprocentiga CO2-utsläpp som inrikesflyget står för, genom bland annat:

• Elflygplansutveckling
  • Hybridmotorutveckling
  • Inhemsk biobränsleproduktion
  • Möjlighet att välja fossilfritt biobränsle vid bokning
  • Klimatkompenserat flygresande
  • Låghöjdsflygningar utan höghöjdseffekter
  • Flygets färdplan att bli fossilfritt till år 2030
  • Flygbranschens medverkan i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige

BRA har länge arbetet med att försöka nyansera debatten i den här polariserande frågan, därför är det viktigt för BRA med balanserad information till bolagets resenärer.

I och med att BRA beslutade att plocka bort annonsplaceringen natten mellan torsdag och fredag, avbröts annonseringen efter fyra dagar istället för de planerade sju.

BRA meddelade att bolaget helt enkelt inte är beredda att bära ut ensidiga antiflygbudskap till sina resenärer, ombord på sina flygplan.

BRA har normalt en rutin om att alltid korrekturläsa de annonser som ska införas ombord på flygen.

BRA kommer nu att se över varför den inte efterlevdes denna gång, så att en dialog hade kunnat tas med annonsören i förväg.

Den som är intresserad av hur BRA arbetar med hållbarhetsfrågor hittar det allra mesta på https://www.flygbra.se/bra-hallbarhet/

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

AMF invests SEK 200M in the Swedish airline Braathens Regional Airlines15.10.2021 16:16:05 CEST | Press release

The equity investment is made in connection with the growth journey that the airline has begun after the pandemic. The airline has launched an ambition of reaching net-zero by 2030, combined with sound profitability. - The investment supports our ambition of combining growth and increased connectivity with becoming the first airline in the world to reach net-zero, says Per G. Braathen, chairman of Braathens Regional Airlines.

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA15.10.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA. Nyemissionen görs i samband med den tillväxtresa som flygbolaget har påbörjat efter pandemin. Syftet är att finansiera flygbolagets höga målsättning att bli ett av världens första flygbolag som når netto-noll utsläpp och samtidigt växa med god lönsamhet. - Investeringen gör att vi kan genomföra vår satsning där vi kombinerar ökad tillgänglighet med minskat koldioxidavtryck, säger Per G. Braathen, ordförande i BRA.

BRA samarbetar med ATR och Neste för att påskynda 100% SAF-certifiering16.9.2021 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA och den fransk-italienska flygplanstillverkaren ATR skriver idag under en överenskommelse om att de tillsammans med finska bioflygbränsletillverkaren Neste ska genomföra en certifiering av 100% bioflygbränsleinblandning vid flygningarna. Redan under första kvartalet nästa år planeras den första testflygningen. Initiativet kapar 80% av utsläppen jämfört med fossilt flygbränsle.

Succé för flygbolaget BRA i Halmstad – sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 11:09:13 CEST | Pressmeddelande

Den 12 maj återstartade flygbolaget BRA efter 13 månader utan reguljärtrafik. Att starta upp mitt i en pandemi medför många osäkerhetsfaktorer men med facit i hand var det en lyckträff att återstarta inför sommaren. ”Med denna fantastiska sommar i ryggen känns det helt rätt att växla upp inför hösten”, säger flygbolaget kommersiella chef Martin Erkenborn.