Om inrikesflygbolaget BRAs beslut att i förtid stoppa medlemsmagasinet Chefs annonsplacering ombord på bolagets flygningar till Gotland

Igår, torsdag 04 juli beslutade inrikesflygbolaget BRA att från sina Gotlandsflygningar plocka bort en annonsplacering av magasinet Chef.

Anledningen var att ingen från varken BRA eller flygbranschen givits utrymme i magasinet att nyansera de ensidiga exemplifieringarna om att utesluta eller minska flygresandet, utan att ta hänsyn till de faktiska utsläppen.

BRA hade gärna sett att tidskriften även gett utrymme till flyg- transportbransch eller fler nyanserade sakkunniga att beskriva det arbete med klimatutmaningen som pågår, för att minska det enprocentiga CO2-utsläpp som inrikesflyget står för, genom bland annat:

• Elflygplansutveckling
  • Hybridmotorutveckling
  • Inhemsk biobränsleproduktion
  • Möjlighet att välja fossilfritt biobränsle vid bokning
  • Klimatkompenserat flygresande
  • Låghöjdsflygningar utan höghöjdseffekter
  • Flygets färdplan att bli fossilfritt till år 2030
  • Flygbranschens medverkan i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige

BRA har länge arbetet med att försöka nyansera debatten i den här polariserande frågan, därför är det viktigt för BRA med balanserad information till bolagets resenärer.

I och med att BRA beslutade att plocka bort annonsplaceringen natten mellan torsdag och fredag, avbröts annonseringen efter fyra dagar istället för de planerade sju.

BRA meddelade att bolaget helt enkelt inte är beredda att bära ut ensidiga antiflygbudskap till sina resenärer, ombord på sina flygplan.

BRA har normalt en rutin om att alltid korrekturläsa de annonser som ska införas ombord på flygen.

BRA kommer nu att se över varför den inte efterlevdes denna gång, så att en dialog hade kunnat tas med annonsören i förväg.

Den som är intresserad av hur BRA arbetar med hållbarhetsfrågor hittar det allra mesta på https://www.flygbra.se/bra-hallbarhet/

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.