Om inrikesflygbolaget BRAs beslut att i förtid stoppa medlemsmagasinet Chefs annonsplacering ombord på bolagets flygningar till Gotland

Igår, torsdag 04 juli beslutade inrikesflygbolaget BRA att från sina Gotlandsflygningar plocka bort en annonsplacering av magasinet Chef.

Anledningen var att ingen från varken BRA eller flygbranschen givits utrymme i magasinet att nyansera de ensidiga exemplifieringarna om att utesluta eller minska flygresandet, utan att ta hänsyn till de faktiska utsläppen.

BRA hade gärna sett att tidskriften även gett utrymme till flyg- transportbransch eller fler nyanserade sakkunniga att beskriva det arbete med klimatutmaningen som pågår, för att minska det enprocentiga CO2-utsläpp som inrikesflyget står för, genom bland annat:

• Elflygplansutveckling
  • Hybridmotorutveckling
  • Inhemsk biobränsleproduktion
  • Möjlighet att välja fossilfritt biobränsle vid bokning
  • Klimatkompenserat flygresande
  • Låghöjdsflygningar utan höghöjdseffekter
  • Flygets färdplan att bli fossilfritt till år 2030
  • Flygbranschens medverkan i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige

BRA har länge arbetet med att försöka nyansera debatten i den här polariserande frågan, därför är det viktigt för BRA med balanserad information till bolagets resenärer.

I och med att BRA beslutade att plocka bort annonsplaceringen natten mellan torsdag och fredag, avbröts annonseringen efter fyra dagar istället för de planerade sju.

BRA meddelade att bolaget helt enkelt inte är beredda att bära ut ensidiga antiflygbudskap till sina resenärer, ombord på sina flygplan.

BRA har normalt en rutin om att alltid korrekturläsa de annonser som ska införas ombord på flygen.

BRA kommer nu att se över varför den inte efterlevdes denna gång, så att en dialog hade kunnat tas med annonsören i förväg.

Den som är intresserad av hur BRA arbetar med hållbarhetsfrågor hittar det allra mesta på https://www.flygbra.se/bra-hallbarhet/

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.

Försvunna Brysselresenärer hittades i flygbolaget BRAs nya, nyinvigda men helgstängda lounge: kakförrådet länsades13.11.2019 09:49:03 CETPressmeddelande

Populärt väntrum: Under helgen som gick saknades plötsligt ett tiotal resenärer som skulle flyga med Brussels Airlines från Stockholm Bromma flygplats till Bryssel. Efter flera utrop och en stunds letande återfanns dock resenärerna i mörkret, i flygbolaget BRAs nya och nyinvigda men helgstängda lounge i flygplatsens gateområde.