Ömangruppen installerar ventilation i nytt vårdcentrum

Denna veckan togs första spadtaget på Jönköpings läns nya vårdcentrum på Råslätt. Byggnaden ska innehålla vårdcentral, Folktandvården och familjecentral. Ömangruppen är ansvariga för installation av ventilation i projektet.

Råslätt Vårdcentrum. Foto: Region Jönköpings län

– I upphandlingen av ventilationssystem har beställaren tagit hänsyn till kostnader för både inköp av aggregat och livscykelkostnader för driften. Vi på Ömangruppen har alltid miljön i fokus och tycker det är väldigt positivt att Region Jönköpings län satsar på de mest energi- och kostnadseffektiva lösningarna, eftersom det långsiktigt minskar påverkan på miljön, säger Krister Gustavsson, projektchef på Ömangruppen Projekt AB.

I utformning och material blandas flera kulturer, och byggnaden beskrivs som ett nytt landmärke där Småland, Sverige och världen möts.

Byggnaden, som planeras stå färdig i slutet av år 2020, kommer att vara väl rustad för framtidens krav för både patienter och medarbetare. Utöver vårdcentral, tandvård och familjecentral kommer byggnaden att innehålla länets förstautbildningsmottagning, en mottagning driven av läkarstudenter och deras handledare.

Krister Gustavsson
Projektchef
+46 36-330 01 89

Råslätt Vårdcentrum. Foto: Region Jönköpings län

Ömangruppen drivs av ett starkt miljöengagemang och vet att små åtgärder kan ha stor effekt för att spara energi. Företaget är en komplett leverantör av kvalitativa lösningar, tjänster och koncept som förbättrar byggnaders inomhusklimat. Koncernen Ömangruppen verkar inom områdena energi, miljö och projekt. Ömangruppen är ett värderingsstyrt och ägarlett bolag med 200 medarbetare fördelat på 17 orter i södra Sverige.

Ömangruppen förstärker installationsverksamheten i Skåne3.4.2019 10:36:05 CESTPressmeddelande

Ömangruppen satsar i Skåne och ökar verksamheten på installationssidan. Fredrik Johansson och Daniel Tengberg kommer närmast från Ikano Bostad och har båda många års erfarenhet från beställarsidan. Tillsammans med Fredrik Fondin, som har stor teknisk kunskap och erfarenhet från konsultverksamhet, har Ömangruppen förutsättningar för att axla rollen som totalentreprenör i byggprojekt i regionen.

Firar 25 framgångsrika år med ständig utveckling1.2.2019 09:16:36 CETPressmeddelande

Ömangruppen startades i Växjö den 1 februari 1994 av Anders Öman, då under namnet Öman Klimat Teknik. Företaget startades i en tid som präglades av lågkonjunktur. Ambitionen från början var att utmana och göra skillnad, att göra det som andra gjorde fast bättre. Fokus på långsiktiga relationer, organisk tillväxt och lönsamhet var förutsättningar för att lyckas och företaget tog snabbt fart och blev lönsamt. Efter drygt ett år hade verksamheten ett tiotal anställda och har fortsatt att växa sedan dess. Idag har Ömangruppen 200 anställda fördelat på 17 orter.