Ömangruppen storsatsar med nytt bolag

Redan under förra året etablerade sig Ömangruppen Projekt AB på marknaden. Bolaget som erbjuder helhetskoncept för större entreprenader, är nu full igång med verksamheten.

Moderbolaget, Ömangruppen Svenska AB, har funnits i över tjugo år och är en rikstäckande leverantör av kvalitativa tjänster, koncept och lösningar som förbättrar byggnaders ekonomi och inomhusklimat. Bolagets har haft en kraftfull utveckling under 2016 med en organisk tillväxt om 60%.

Med anledning av Ömangruppens framgångar, har man valt att satsa ytterligare genom att starta upp bolaget Ömangruppen Projekt, som arbetar inom ett delvis nytt affärsområde.

– Bolagen har olika inriktningar. Ömangruppen Svenska arbetar med befintliga byggnader och fastighetsägare medan Ömangruppen Projekt, arbetar direkt mot nyproduktioner eller större ombyggnationer, säger Ulf Dahlquist, entreprenadchef Ömangruppen Projekt.

Genom att bedriva verksamheten i två bolag, skapas en större trygghet och tydlighet, som gör det möjligt att hålla ett starkare fokus och bättre kvalité.

– Verksamheten utvecklas bättre och med större effektivitet när vi nu delat upp dem. Nu får vi större kontroll och bättre fokus, säger Ulf Dahlquist.

Idag har Ömangruppen Projekt tio anställda och en orderstock på 200 miljoner. Inom det kommande året finns ett tiotal projekt planerade och vissa, som bland annat ICON i Växjö och A6 Köpcentrum i Jönköping, pågår redan nu för fullt.

– Vi har flera kunder som kommer att bygga nytt under året och då faller det sig naturligt att vi är med från början, säger Ulf Dahlquist.

Ulf Dahlquist, entreprenadchef Ömangruppen Projekt AB

Ulf.dahlquist@omangruppen.com