Omställning till grönare luftfart inte problemfri
I rapporten ”Ekonomiska möjligheter för svenska flygbolag att minska sina utsläpp” redovisas hur flygbranschen själv ser på den kommande omställningen. Den innehåller intervjuer med sex olika flygbolag och branschorganisationen Svenska flygbranschen.
– Alla är överens om att det bolag som inte har ett hållbarhetstänk i fokus inte heller har någon plats på den framtida marknaden. Men än återstår mycket arbete för att flyget ska bli fossilfritt, säger Erika Persson, utredare på avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
Biobränslen och flygplansflottor
Det finns i princip tre olika sätt för aktörerna att minska utsläppen: öka användningen av biobränslen, byta ut flygplansflottorna eller operativa åtgärder, som till exempel bättre flygvägar. Medan det sistnämnda endast kan bidra till mindre energieffektiviseringar är det i stället de första två som har störst effekt. Av intervjuerna framkommer dock att flygbolagen upplever att deras möjlighet att själva påverka omställningen delvis är begränsad. Därför efterfrågar flera ytterligare en åtgärd för att minska utsläpp och det är styrmedel.
– Alla bolagen tar upp att det i dag saknas en marknad för biobränsle. Flera efterfrågar också ett helhetstänk med en tydlig politisk styrning för att flyget ska kunna utvecklas i en mer klimatvänlig riktning. Dessutom är samtliga överens om att det måste löna sig att satsa grönt, säger Malin Lokrantz, utredare på avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
Hur flygbolagen i dag väljer att finansiera sina verksamheter skiljer sig åt stort, enligt rapporten. Men för att bolagen ska kunna ställa om till grönare luftfart krävs en fungerande ekonomi, vilket flera av dem inte har i dag. Detta mot bakgrund av pandemin och det osäkra omvärldsläget, slår rapporten fast.
Skillnader i luften och på sjön
Transportstyrelsen har även jämfört vilka möjligheter flygbolag och rederier har för att minska sina utsläpp. Resultatet presenteras i en egen rapport och på flera områden skiljer sig förutsättningarna åt.
Särskilt vid ny- och ombyggnation ser det olika ut på sjön och i luften. Medan flygplan massproduceras och har en annorlunda certifieringsprocess, har rederier större möjlighet att själva designa sina fartyg med olika tekniker.
När det gäller finansieringen går det också att finna skillnader. Medan det inom sjöfarten till exempel går att få hjälp av Svenska skeppshypotek med att finansiera lån vid fartygsbyggen, finns inget motsvarande inom luftfarten. Även möjligheterna att arbeta med operativa åtgärder skiljer sig åt. Rederier har större möjlighet att påverka körsätt och val av färdvägar jämfört med flygbolagen, som i stället styrs av flygtrafikledningen.
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Miljözonen i Stockholm city pausas19.12.2024 10:41:06 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen avslår överklagandet av inhibitionsbeslutet gällande miljözon klass 3 i Stockholm: – Det innebär att kommunens miljözonsbeslut inte gäller i avvaktan på att sakfrågan slutligt avgörs av länsstyrelsen, säger Magnus Sjönnebring, utredare vid Transportstyrelsen.
Ta det lugnt i jul- och nyårstrafiken16.12.2024 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Under jul- och nyårshelgen kommer miljontals svenskar att ge sig ut på vägarna. För några kommer det att sluta i tragedi. Varje år dör ungefär 13 personer och nästan 3 000 personer skadas i vägtrafiken mellan den 20 december och 12 januari (medeltal beräknat på de senaste 9 åren 2015-2024), enligt statistik från Transportstyrelsen.
Körkortet uppgraderas och får nytt utseende10.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det var åtta år sen sist, men nu förändras utseendet på det svenska körkortet. Samtidigt införs nya säkerhetsdetaljer för att försvåra förfalskningar.
Allvarliga brister i fortbildningen för yrkesförare5.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen genomför just nu en omfattande tillsyn av utbildarna som bedriver fortbildning av yrkesförarkompetens: – Vi ser att en majoritet av de utbildare som vi kontrollerat inte följer regelverkets krav och att de inte kan säkerställa att verksamheten verkligen bedrivs enligt regelverket, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.
Höjda avgifter från årsskiftet25.11.2024 13:00:00 CET | Nyheter
Transportstyrelsen höjer avgifter inom alla trafikslag från årsskiftet. En avgift som påverkar många är utfärdande av körkort och förarbevis, en annan är vägtrafikregisteravgiften.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum