Omställning till grönare luftfart inte problemfri
I rapporten ”Ekonomiska möjligheter för svenska flygbolag att minska sina utsläpp” redovisas hur flygbranschen själv ser på den kommande omställningen. Den innehåller intervjuer med sex olika flygbolag och branschorganisationen Svenska flygbranschen.
– Alla är överens om att det bolag som inte har ett hållbarhetstänk i fokus inte heller har någon plats på den framtida marknaden. Men än återstår mycket arbete för att flyget ska bli fossilfritt, säger Erika Persson, utredare på avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
Biobränslen och flygplansflottor
Det finns i princip tre olika sätt för aktörerna att minska utsläppen: öka användningen av biobränslen, byta ut flygplansflottorna eller operativa åtgärder, som till exempel bättre flygvägar. Medan det sistnämnda endast kan bidra till mindre energieffektiviseringar är det i stället de första två som har störst effekt. Av intervjuerna framkommer dock att flygbolagen upplever att deras möjlighet att själva påverka omställningen delvis är begränsad. Därför efterfrågar flera ytterligare en åtgärd för att minska utsläpp och det är styrmedel.
– Alla bolagen tar upp att det i dag saknas en marknad för biobränsle. Flera efterfrågar också ett helhetstänk med en tydlig politisk styrning för att flyget ska kunna utvecklas i en mer klimatvänlig riktning. Dessutom är samtliga överens om att det måste löna sig att satsa grönt, säger Malin Lokrantz, utredare på avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
Hur flygbolagen i dag väljer att finansiera sina verksamheter skiljer sig åt stort, enligt rapporten. Men för att bolagen ska kunna ställa om till grönare luftfart krävs en fungerande ekonomi, vilket flera av dem inte har i dag. Detta mot bakgrund av pandemin och det osäkra omvärldsläget, slår rapporten fast.
Skillnader i luften och på sjön
Transportstyrelsen har även jämfört vilka möjligheter flygbolag och rederier har för att minska sina utsläpp. Resultatet presenteras i en egen rapport och på flera områden skiljer sig förutsättningarna åt.
Särskilt vid ny- och ombyggnation ser det olika ut på sjön och i luften. Medan flygplan massproduceras och har en annorlunda certifieringsprocess, har rederier större möjlighet att själva designa sina fartyg med olika tekniker.
När det gäller finansieringen går det också att finna skillnader. Medan det inom sjöfarten till exempel går att få hjälp av Svenska skeppshypotek med att finansiera lån vid fartygsbyggen, finns inget motsvarande inom luftfarten. Även möjligheterna att arbeta med operativa åtgärder skiljer sig åt. Rederier har större möjlighet att påverka körsätt och val av färdvägar jämfört med flygbolagen, som i stället styrs av flygtrafikledningen.
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin24.4.2024 08:25:01 CEST | Pressmeddelande
Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.
Nya allmänna råd om färd med breda eller långa fordon19.4.2024 11:19:34 CEST | Nyheter
Från och med den 19 april 2024 gäller nya allmänna råd om undantag för färd med breda fordon och fordon med bred odelbar last – samt nya allmänna råd om undantag för färd med långa fordon, fordonståg eller lång odelbar last.
Pressinbjudan: Media och drönare – så flyger du rätt17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Transportstyrelsen bjuder in representanter från mediekåren till ett kunskapsseminarium om att flyga drönare. Medverkar gör också representanter från LFV och Polismyndigheten. Syftet är att informera om vilka regler som gäller vid drönarflygning.
Färre flyger inrikes12.4.2024 09:41:55 CEST | Pressmeddelande
Passagerarsiffrorna för inrikesflyget fortsätter nedåt. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen, där årets första kvartal jämförs med samma period året innan.
Vägledning förenklar för laddplatser vid flerbostadshus5.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den lagstiftning vi har är tillräcklig för att kommunerna ska kunna anordna laddplatser på allmän platsmark. Det framkommer i det uppdrag som i dag presenteras för regeringen: – Vi ger i rapporten vägledning som stöd till kommunerna om hur lagstiftningen bör tolkas när de ska fatta beslut om laddplatser, säger Lars Carlsson, utredare vid Transportstyrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum